Ravnen skrev:
Carsten skrev:
Fra min side af er en gadebil en bil der både kan bruges på banen og i dagligdagen, altså en bil der køres i normalt. Det er en bil der ikke er overhældt af sponsorpenge i form af klistermærker osv.
Det er en bil der ikke har fået fjernet ting som benzintank, varmeanlæg og andre vægtbesparende finesser. Dog mener jeg ikke det er et problem at strippe kabinen da dette jo også gør sig gældende i en f.eks gulpladebil hvor der alligevel kun er 2 sæder.
En gadebil er en bil der kan benytte de danske tankstationer for at tanke benzin, og ikke må hamstre flybenzin fra lufthavnene.
Og sidst men ikke mindst en bil hvor den kan klare et syn som den står, når den kører på banen.
Klistermærker og sponsorer!? Igen Jantelov...hvem eller hvor mange har ikke fået en stump billigere mod at påmontere et klistermærke og er det ikke en gadebil hvis man kar klistermærker på sin bil?
Hvis farmand har sponseret junior med en ny(synet) Ferrari, er det så ikke en gadebil?
INGEN eller kun ganske få biler ville kunne klare et ÆGTE syn i denne forbindelse, det er naivt at tro andet.
Jeg kører på oktan 95 med min bil er det så en gadebil?
Kan en bil synes uden varmeanlæg? og hvis den kan, er det så en gadebil?
Den måde du vælger at fortolke min mening er HELT forkert - enten er det fordi du forsvarer dig selv og din bil, eller også fordi du vælger den letteste fortolkning, nemlig at se SORT / HVIDT og gå igang med en større gang flueknepperi.
Netop som andre er inde på, så kunne flere deltagende biler efterhånden bedre passe ind som Funnycars - for både sponsorpenge / ydelse / professionalismen omkring bilen ligner 100% det som foregår med den "rigtige" dragrace sport.
jeg er sgu ligeglad med om folk har en trailer, men grunden til de kommer på en trailer hænger jo på ingen måde sammen med at bilen er definationen af en gadebil. En gadebil KØRER man i på gaden - den står ikke i en garage 3/4 af året med plader på fordi man ikke tør køre i den da den kun kan tåle at køre 402 meter ad gangen inden den skal serviceres.
Og de biler der kommer på trailer er jo netop de biler der efterhånden er så overdrevet voldsomme at de bedre kan betegnes som Funnycars eller pro stock eller hva de professionelle drag klasser nu betegnes under.
Jeg kan udemærket godt forstå at folk er ømme over deres bil, det er jeg også selv - især hvis man har smidt en masse penge i projekterne.
Men derfra og til at slæbe min bil på en trailer fordi min motor måske kun kan holde til 2 ræs, DER går grænsen sgu... for så har jeg jo ingenting at bruge min bil til, den skal jo ku køre i hverdagen.
Du beder om folks mening omkring definationen af en gadebil - og fordi man har et andet synspunkt end dig selv får man kastet janteloven i hovedet.
DHB konceptet er desværre gået hen og blevet et lidt misforstået event når man snakker danmarks hurtigste gadebil. For de ligger en hel del mere vægt på drag racing konceptet end de ligger vægt på hjemmetunernes amatør projekter.
Hvad angår lovlige ændringer, så er jeg også ret sikker på det er de færreste der kan 100% med hånden på hjertet erklære deres bil for lovlig efter den ene eller anden forstand. For i princippet må man jo ikke ændre på interne dele i motoren, og gør man det skal bremserne og karossen godkendes til det osv osv... men i og med der kun skal knastaksel skift til for at gøre en bil ulovlig i synsmæssig forstand, så er det i mine øjne stadig en gadebil kontra en 1200HK's satan der skal bruge bremseskærm for at få lov at køre på en bane.
Samtidig tænker jeg på den gadebil i England - en ombygget Opel admiral med 2200HK... den er lovlig på papirerne, men hvordan fanden han har båret sig ad med det er mig en gåde. ALLE ombygningerne står skrevet ind i papirerne, og bilen ligner noget der lige har vundet funny car klassen.
Så lovlig i synsmæssig forstand behøver altså ikke at være ensbetydende med at bilen kan betegnes som en gadebil. Ikke i mine øjne.