Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 07:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 123 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 02:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ravnen skrev:
[Tjae, det der er faldet mig for brystet er at folk bliver ved med at prøve at definere hvad en gadebil er, dette langt inde i andre tråde under diskutioner hvor det ikke relevant efter min mening, jeg mener ikke at det er muligt at komme med denne definition i sagens natur, da det i sig selv er et paradoks i at køre "lovlig" streetracing i ulovligt tunede biler...

Folk skal stoppe med at stikke sig selv blår i øjnene og i stedet komme ind i kampen, for at vi alle uanset bilmærke, dygtighed, pengeformågen og ambitoner kan være med, vi bekæmper hinanden istedet for at bekæmpe dem der ønsker os langt væk, på cykler.


Hvor præcist består dette paradoks med ulovligt tunede biler til lovligt streetracing?
Husk i denne forbindelse at færdselsloven i den grad er sat ud af kraft når vi afspærrer en flyveplads med det formål at køre race på den.

DHB har igennem mange år givet folk en opfattelse af at der kan køre gadebiler rundt på vejene i DK med flere hundrede procents effektforøgelser, uden egentligt at forholde sig til lovligheden.
Gadebil er blevet en gummidefinition, hvor alt der har fået en nummerplade, uanset oprindelse, kan passe ind.

DHB har i flere år defineret danmarks hurtigste bil som den hurtigste dragrace bil med nummerplader, som kunne blive mest ekstrem.

Juridisk set vil en gadebil af det brede publikum blive en bil der uden videre kan opfylde lovens krav til den. Grænsen skal gå et sted. For 5år siden var en "gadebil" SLET ikke nær så ekstrem som de ofte er i dag. Næste år vil vi se biler der potentielt kan nå ned i 8erne til DHB, og det vil blive "danmarksHurtigsteBil", men det er blår i øjnene, som Ravnen siger. Til sidst kører vi Funnycar med nummerplader under dække af "gadebil". Flere er ret godt på vej.

Gadebils problemet er ganske kompleks, især fordi en hel masse bilejere har en opfattelse af at lige netop deres bil er det mest eksreme der kan synes. Faktum er at de IKKE kan synes. Blår i øjnene at påstå amerikanere med høje effekter kan synes. Den går alligevel, ligesom det udmærket går at syne 500hk i 25år gammel volvo, men kun fordi den oplysningspligt ejeren har overfor synshallen ikke efterleves. Bilen har nummerplader, ja, men den er synet på forkert grundlag. Principielt er der ikke nogen forskel om der er snydt med synet, eller om pladerne kommer fra en helt anden bil, det er snyd uanset.

Hvis man kan stoppe med at påberåbe sig at vi kun kører med synede biler(det gælder alle parter), så er man kommet meget langt.
Skovl er en skovl....

Gadebil er i det hele taget et lortebegreb, som egentligt burde slåes ihjel.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 03:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
synes det er rigtigt mærkeligt at DHB/BENJAMIN blandes så ofte ind i denne debat. for fanden det kan ikke blive mere useriøst! regler der offentliggøres 10dage før løbet, for siden ikke at blive overholdt!
min personlige mening om en gadebil, motor der har siddet i samme slags bil oem, samme med gearkasse og bagtøj, blændstof fra en offentlig dansk benzinstation, dæk med dot/e mærke, glas i frontrude plus visker, effektiv lyddæmpning, lys der virker, en reg. attest der passer til bilen.
MEN ingen krav om plader/indreg. af bilen i forbindelse med løb...! da dette kun er at kræve at div. deltagere er nødt til at være bedragere.
MVH. søren
ps har lige kørt langt i pis vejr i en hurtig gadebil. på den omtalte strækning vil denne gadebil distancere 90% af de førende biler til eks danmarks hurtigste (gade?) bil!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 14:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Gadebil er i det hele taget et lortebegreb, som egentligt burde slåes ihjel.

Øh...er det nu ikke fuldstændigt at fjerne sig fra grundlaget for "sporten"? Hvis det hele skal puttes i stramt inddelte kasser og alt godkendes i hoved og røv med tuv osv, er alt hvad jeg forstår ved sjælen i "gaderace" da fuldstændigt væk og vi kan ligeså godt snakke om en autoriseret DASU styret motorsport.
Streetrace er en del at det der på amerikansk kaldes hotrodding. Noget som ikke kan puttes i stramt afgrænsede kasser. Jo det kan man godt men så er sjælen i det hele ligesom ødelagt og det bliver ihvertfald i mit hoved rimeligt uinteressant.


Gadebil. Tja...er bilen synet og tør folk køre i dem på offentlig vej uden af være paniske ved tanken om at møde en betjent. Så er det i min bog ihvertfald en gadebil! Uanset hvor mange (eller få) af de uoriginale skruer der er noteret i registreringsattesten, eller om folk f.eks har sat ulovlig film i ruderne efter synet. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 21:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Ravnen skrev:
Carsten skrev:
Fra min side af er en gadebil en bil der både kan bruges på banen og i dagligdagen, altså en bil der køres i normalt. Det er en bil der ikke er overhældt af sponsorpenge i form af klistermærker osv.
Det er en bil der ikke har fået fjernet ting som benzintank, varmeanlæg og andre vægtbesparende finesser. Dog mener jeg ikke det er et problem at strippe kabinen da dette jo også gør sig gældende i en f.eks gulpladebil hvor der alligevel kun er 2 sæder.
En gadebil er en bil der kan benytte de danske tankstationer for at tanke benzin, og ikke må hamstre flybenzin fra lufthavnene.

Og sidst men ikke mindst en bil hvor den kan klare et syn som den står, når den kører på banen.


Klistermærker og sponsorer!? Igen Jantelov...hvem eller hvor mange har ikke fået en stump billigere mod at påmontere et klistermærke og er det ikke en gadebil hvis man kar klistermærker på sin bil?

Hvis farmand har sponseret junior med en ny(synet) Ferrari, er det så ikke en gadebil?

INGEN eller kun ganske få biler ville kunne klare et ÆGTE syn i denne forbindelse, det er naivt at tro andet.

Jeg kører på oktan 95 med min bil er det så en gadebil?

Kan en bil synes uden varmeanlæg? og hvis den kan, er det så en gadebil?



Den måde du vælger at fortolke min mening er HELT forkert - enten er det fordi du forsvarer dig selv og din bil, eller også fordi du vælger den letteste fortolkning, nemlig at se SORT / HVIDT og gå igang med en større gang flueknepperi.

Netop som andre er inde på, så kunne flere deltagende biler efterhånden bedre passe ind som Funnycars - for både sponsorpenge / ydelse / professionalismen omkring bilen ligner 100% det som foregår med den "rigtige" dragrace sport.

jeg er sgu ligeglad med om folk har en trailer, men grunden til de kommer på en trailer hænger jo på ingen måde sammen med at bilen er definationen af en gadebil. En gadebil KØRER man i på gaden - den står ikke i en garage 3/4 af året med plader på fordi man ikke tør køre i den da den kun kan tåle at køre 402 meter ad gangen inden den skal serviceres.
Og de biler der kommer på trailer er jo netop de biler der efterhånden er så overdrevet voldsomme at de bedre kan betegnes som Funnycars eller pro stock eller hva de professionelle drag klasser nu betegnes under.

Jeg kan udemærket godt forstå at folk er ømme over deres bil, det er jeg også selv - især hvis man har smidt en masse penge i projekterne.
Men derfra og til at slæbe min bil på en trailer fordi min motor måske kun kan holde til 2 ræs, DER går grænsen sgu... for så har jeg jo ingenting at bruge min bil til, den skal jo ku køre i hverdagen.


Du beder om folks mening omkring definationen af en gadebil - og fordi man har et andet synspunkt end dig selv får man kastet janteloven i hovedet. :roll:


DHB konceptet er desværre gået hen og blevet et lidt misforstået event når man snakker danmarks hurtigste gadebil. For de ligger en hel del mere vægt på drag racing konceptet end de ligger vægt på hjemmetunernes amatør projekter.


Hvad angår lovlige ændringer, så er jeg også ret sikker på det er de færreste der kan 100% med hånden på hjertet erklære deres bil for lovlig efter den ene eller anden forstand. For i princippet må man jo ikke ændre på interne dele i motoren, og gør man det skal bremserne og karossen godkendes til det osv osv... men i og med der kun skal knastaksel skift til for at gøre en bil ulovlig i synsmæssig forstand, så er det i mine øjne stadig en gadebil kontra en 1200HK's satan der skal bruge bremseskærm for at få lov at køre på en bane.


Samtidig tænker jeg på den gadebil i England - en ombygget Opel admiral med 2200HK... den er lovlig på papirerne, men hvordan fanden han har båret sig ad med det er mig en gåde. ALLE ombygningerne står skrevet ind i papirerne, og bilen ligner noget der lige har vundet funny car klassen.

Så lovlig i synsmæssig forstand behøver altså ikke at være ensbetydende med at bilen kan betegnes som en gadebil. Ikke i mine øjne.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 21:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er min mening.
En gade bil er noget der kører på gaden og måske bruges til race en gang imellem. eller måske jævnligt.

Kodeordet er at den kører på gaden, og kan bruges til race.

Om den så er lovlig er nærmest underordnet, og op til brugerens samvittighed.

En racer bil er noget der kan fremføres på gaden, men det sker meget sjældent, da den ikke er egnet til at køre på gaden.

Kodeordet den bruges til race, men kan køre på gaden.

Mvh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 22:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Ja det er i grunden godt nok; men egentlig blot et spørgsmål om, om styreboxen er programmeret, så det ikke er en rodeo tyr man sidder på.
Hvis jeg sætter min omdrejningsbegrænser til 3500 rpm, er det en ganske rolig og omgængelig bestemor bil med en max fart på under de 222 km/t den er købt med. Fin tomgang. Rolig tilkobling. Kan følge med trafikken og 130 på motorvej.
Grundet alder er renhedskravet en kulsort sky.
På banen kan jeg fjerne spæringen og have sjov (læs genere nogle konkurrenter)
Så det er da bare en knap til skift mellem 2 opsætninger.

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 22:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Morten VJ skrev:
Her er min mening.
En gade bil er noget der kører på gaden og måske bruges til race en gang imellem. eller måske jævnligt.

Kodeordet er at den kører på gaden, og kan bruges til race.

Om den så er lovlig er nærmest underordnet, og op til brugerens samvittighed.

En racer bil er noget der kan fremføres på gaden, men det sker meget sjældent, da den ikke er egnet til at køre på gaden.

Kodeordet den bruges til race, men kan køre på gaden.

Mvh

Morten



Det var faktisk en meget kort og præcis defination af det som jeg i bund og grund mener. Så det kan jeg kun give dig helt ret i.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 22:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
audi_claus skrev:
Ja det er i grunden godt nok; men egentlig blot et spørgsmål om, om styreboxen er programmeret, så det ikke er en rodeo tyr man sidder på.
Hvis jeg sætter min omdrejningsbegrænser til 3500 rpm, er det en ganske rolig og omgængelig bestemor bil med en max fart på under de 222 km/t den er købt med. Fin tomgang. Rolig tilkobling. Kan følge med trafikken og 130 på motorvej.
Grundet alder er renhedskravet en kulsort sky.
På banen kan jeg fjerne spæringen og have sjov (læs genere nogle konkurrenter)
Så det er da bare en knap til skift mellem 2 opsætninger.



Ja funktionen er skam smart nok - og hvis det var det eneste der gjorde den egentlige forskel, så tror jeg heller ikke der ville være det store spørgsmål omkring definationen af en gadebil :)

Men et tryk på en knap fjerner jo ikke den specielle drag gearkasse, eller aktiverer en fuld tank under bilen osv osv... hvis du kan følge mig.
Det er jo alle de andre super modificeringer på en bil der definerer om den skadig kan identificeres som en gadebil, eller om den er helt derude i ekstremerne hvor man kan kalde det for en decideret dragracer, eller funny car.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 22:53 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Hvor ender gaden - og hvor starter banen :?:

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 23:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
audi_claus skrev:
Hvor ender gaden - og hvor starter banen :?:


Det er så flot og kort beskrevet ovenover - en bil der ikke kan bruges til daglig kørsel, enten pga afmonteret varmeanlæg så lortet dugger til, eller fastsvejste forhjul så den kun kan køre ligeud, ja alle relevante ting der gør at bilen ikke kan bruges til normalt brug, men kun kan transporteres til og fra 402 meter banen.

Deri ligger den væsentlige forskel på en tunet gadebil og en decideret dragracer. I mine øjne, lad det være sagt med det samme. ALle har ikke samme holdning. Jeg holder bare fast i mine. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 123 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team