Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 dec 2024, 04:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2007, 20:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
HenrikGM skrev:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Jamen som jeg er informeret, så har de ikke nået at godkende de 11sec regler som de skal mindst 3 mdr før, derfor er regler som sidste år...
Var der 11sec regel der ??


Er der nogen der kan be/afkræfte om det passer??
Henrik/LQS ?


Se, nu er det jo en direkte opfordring til nogle af de mennesker der konkret VED(eller burde vide) hvad de arrangerer, om at svare et konkret spørgsmål. Da de læser med i tråden, så er det nærliggende at de selv besvarer det spørgsmål.


Hvis du kender svaret, så sig det dog...
Syntes dig og LQS med vilje undgår at svare på det, om det er fordi i ikke kender svaret, eller i bare vil hælde benzin på bålet, har jeg ikke fundet ud af endnu.
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2007, 22:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
prøv at kig lidt på de her gadebiler.... bemærk at der et par gange der bliver brug for lidt sikkerhedsudstyr/folk!!!http://www.raceworks.com/video/online/2006/orlando/2005 mvh søren


Konkret spørgsmål til dem der mener vi skal kunne køre hurtigt "uden regler":

Kan disse biler køre til et streetrace arrangement med sikkerhedsudstyr som til breakout på 11sekunder, aka dasus streetrace reglement?
http://www.raceworks.com/video/online/2006/orlando/2005
Bemærk venligst at der her er tale om indregistrerede,forsikrede biler. Altså karrosseribiler på nummerplader, præcist ligesom flere danske "streetracebiler".

Dette spørgsmål er vel egentligt essensen i problematikken, og har intet at gøre med at hælde bensin på bålet. Men derimod at få flyttet nogle holdninger, for jeg kan se efter påskens arrangement at der i år nok nødvendigvist bliver udelukkelser pga breakout. Hellere forsøge at forklare folk at der er en grænse for hvor hurtigt man kan køre nu, end efter de ER udelukket.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 apr 2007, 23:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Efter en start i DHB i 99 meldte jeg min ind i NDCD. De regler der er her er jo egentlig regler, der er til for kørernes egen sikkerhed. Jo hurtigere man kører, jo flere regler. De helt enkle er allerede ved 14 sek med kardanfang lidt afhængig af dæk/originalmontering og ved 12 skal der hovedbøjle i. Under 10 fuldt bur; stålomsvindne slanger til benzin og olie, kevlar fang til svinghjul og kompressor osv.
En selvfølge er også nyere godkendt styrthjelm, brandsikker dragt handsker og sko samt licens. I forbindelse med styrthjelm bør man også tænke på, at man får ca 1400 gram ekstra vægt til belastning af nakkemusklerne når uheldet er ude. Det kan reduceres væsentligt ved at få påbygget et HANS system for ca 7.000 kr i forbindelse med en 5-punktssele.
Jeg har regnet med et komme under 12 sek i denne sæson og derfor monteret hovedbøjle men grundet de uheld, jeg har set er det blevet til et fuldt bur selvom det er træls at få splittet sit instrumentbord ad med ca 2000 ledninger.
Det er jo ikke sikkert, at det er ens egen skyld, at der sker uheld. Der er også en anden bil på banen. Det er ikke så meget farten ved 402 meter mærket på 230 - 250 der er problemet for de hurtige. Det kørte vi jo alle på motorvej inden klippekortsystemet blev indført. Men biler, der er kraftige nok til at nå derop er før set gå i spin og slå kolbøtter eller ryge på tværs af banen eller ind i autoværnet inden for de første 100 meter.
Det synes jeg er et problem ved "Bracket" hvor en 13 sek bil bliver sendt afsted 2 sek før en 11 sek bil, der måske har bedre sikkerhedsudstyr end den "normale 13 sek gadebil".
Men min konklusion af denne lange snak er, at reglerne er til for vor egen sikkerheds skyld og vil man ofre 100k på sin motor må man også bruge de sidste 20 på bur, fuelceller, dragt og hjelm - og helst også HANS og slukningsudstyr.
Som nævnt er det dyrt at arangere løb for hurtige biler og NDCD har pt alvorlige problemer - så vort alternativ er Legal Streetracing i mærkeklubbers regi som det i fredags på Lindtorp. Det må vi værne om og overholde de udstukne regler når nu DASU støtter arangementerne. Der skal ikke mange alvorlige uheld til før stemningen vender -
mvh
Claus


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2007, 04:25 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
Citat:
Konkret spørgsmål til dem der mener vi skal kunne køre hurtigt "uden regler":

Kan disse biler køre til et streetrace arrangement med sikkerhedsudstyr som til breakout på 11sekunder, aka dasus streetrace reglement?
http://www.raceworks.com/video/online/2006/orlando/2005
Bemærk venligst at der her er tale om indregistrerede,forsikrede biler. Altså karrosseribiler på nummerplader, præcist ligesom flere danske "streetracebiler".



Synes ikke rigtigt at man kan sammenligne bilerne fra videoen, med biler der kører på de danske 402 meter baner og samtidigt bliver kaldt "StreetRacers", og så kører de også værsentlig hurtigere, så vidt jeg ved, kommer enkelte DK biler op på ca. 235-240 km/t, og slet ikke ned i nærheden af 8 sek.

Men jeg kan da godt give ret i at nogle af bilerne der kører på de Danske 402m baner, kunne være bedre hvad sikkerhed angår, både for ejerens skyld, og ikke mindst publikum, officials langs banen med mere.

Spørgsmålet er: Hvem kan diffinere hvad en "StreetRacer" er.!

Helt klart, mange af gengangerne ved DHB, forsøger selvfølgeligt at forbedre der egne tider, slå visse konkurrenter i ens egen klasse, og deres skrues på bilerne hver vinter, bilerne bliver hurtigere og hurtigere, og får højere udgangshastighed, her skal man selvfølgeligt også tænke på sikkerheden når man bygger på sin bil om vinteren, de 2 ting skal selvfølgeligt følges ad.

Det er helt klar min holdning, at der skal klasseinddelinger til udover de der er der i dag, forhjul m/tryk, 4 hjulstræk osv.
Og de skal laves efter de tider skal bliver kørt, eks.
14+ sek.= Reglerne #1-#2 osv.
13-14 sek.= Reglerne #1-#2 + #3-#4.
12-13 sek.= Ovennævnte regler + Reglerne #5-#6.

Vi har også folk i denne tråd, der kører nogle hurtige tider, hvor bilen nok også burde være bygget langt mere forsvarligt, så kig ud i garagen og gå et par runder om bilen, og se om den såkaldte "StreetRacer" derude, ikke også kunne bygges bedre.

Personligt synes jeg at Breakout er en glimrende ide, jeg har set mange af disse løb i udlandet, bla. USA og Australien.
Men hvis der indføres Breakout til DHB, har vi så ikke fjernet lidt af pointen ved DHB "Danmarks HURTIGSTE Bil".!
Breakout vindes at ham der kommer hurtigst ud af starthullet, en 13 sek bil kan vinde over en 10,5 sek. bil, hvis bare føren i 13 sek. bilen får en 10/1000 sek bedre start end ham i 10,5 sek bilen.
Er vi så ikke henne hvor DHB skulle ændres til "Danmark Hurtigste KØRER" .... "Danmarks Bedste STARTER"

Er vi mennesker ikke skabt således, at vi ikke bryder os om ændring, tiltag, fornyelser, uden at vi skal brokke os.

Citat: Død fisk flyder med strømmen, og de stærke fisk svømmer imod strømmen.

Ha en fed weekend. :damn:

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2007, 08:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvorfor er det at bilerne i USA mm ikke kan sammenlignes med dem i DK?
forskellen er sådan set bare et antal år!
skriv jeres mening! MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 apr 2007, 09:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
lqs skrev:
hvorfor er det at bilerne i USA mm ikke kan sammenlignes med dem i DK?
forskellen er sådan set bare et antal år!
skriv jeres mening! MVH søren


Hmm måske der er år til forskel? Det kan ik sammenlignes, men det kan bruges, så vi allerede nu kan forbedre sikkerheden til vi begynder at køre lige så stærkt.

Jeg må så give jørn ret, jeg syntes altså også sek. klasse opdeling er det bedste, selvfølglig med ødet sikkerhed...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2007, 23:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
er vi gået i stå her?
ang DHB så har der de sidste to år været skrevet break out 12.00! i sidste øjeblik er der så blevet rettet til 10.00 i regler. men som det er nu ser jeg ingen muligheder for at køre så stærkt, og samtidig kalde det STREETRACE.
måske derfor arr. GRINDSTED MOTORSPORT nu laver
licenskursus til dragracing? egentlig ret mærkeligt ikke flere fra øhh... branchen ... skriver her i tråden. er alle bange? eller er alle ligeglade?? eller??? men helt sikkert hvis DHB kan bøje div regler, så er det noget alle andre arr. vil bemærke. lad os nu se. måske der pludselig en dag på deres hjemmeside står endelige regler? er der slet ingen, der har lyst til at skrive deres mening ,om de fede US GADEBILER på linket fra streetfinals? altså om sådanne biler bør køre streetracing i DK? MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 apr 2007, 09:14 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 26 okt 2004, 19:36
Indlæg: 23
Geografisk sted: dk
Jeg holder altså fast i den holdning at man ikke kan skelne gadebil/ dragbil på en 11 sekunders regel.

I nogle klasser (f.eks. 4x4) er det bestemt muligt at køre høje 10'ere med en bil der kører alm. brændstof, alm. dæk, og på alle andre måder ser ud som en gadebil.. Det ville da være synd om disse biler ikke kunne køre til f.eks. DHB..
Tag f.eks. en Skyline GTR. Der er en hvis herre der flere gange har kørt fine 10sekunder tider i sin skyline med gadedæk, alm. brændstof, fuld kabine osv. Ikke nok med at denne bil kører til/ fra arrangementerne
-den kører vist mange kilometer på gaden pga bopæl i udlandet.

Til gengæld skal der en del mere til at køre 10'ere i en fwd bil.. Og en 10 sekunders fwd bil vil i øvrigt også nå en meget højere udgangshastighed end 4x4 bilen.
Så i praksis har 11 sekunders reglen ingen indflydelse på fwd klasserne, mens rwd og awd bliver meget berørt.

Det smarteste ville da være et regelsæt som omhandler dæk, brændstof, kabine, ruder osv osv.. Dette vil bestemt sætte en naturlig begrænsning for hvor hurtigt der kan køres. Men grænsen vil være forskellig afhængig af fwd / rwd / awd.

Jeg er bestemt tilhænger af sikkerhed og regler ved arrangementerne. Jeg har også selv taget draglicens for år tilbage ,men jeg er ikke imponeret over den måde der PT arbejdes med breakout på 11.00 i street klassen.

_________________
500hk+ GTIR
11,15@206km/t


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 apr 2007, 09:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
krikra skrev:
Jeg holder altså fast i den holdning at man ikke kan skelne gadebil/ dragbil på en 11 sekunders regel.

I nogle klasser (f.eks. 4x4) er det bestemt muligt at køre høje 10'ere med en bil der kører alm. brændstof, alm. dæk, og på alle andre måder ser ud som en gadebil.. Det ville da være synd om disse biler ikke kunne køre til f.eks. DHB..
Tag f.eks. en Skyline GTR. Der er en hvis herre der flere gange har kørt fine 10sekunder tider i sin skyline med gadedæk, alm. brændstof, fuld kabine osv. Ikke nok med at denne bil kører til/ fra arrangementerne
-den kører vist mange kilometer på gaden pga bopæl i udlandet.

Til gengæld skal der en del mere til at køre 10'ere i en fwd bil.. Og en 10 sekunders fwd bil vil i øvrigt også nå en meget højere udgangshastighed end 4x4 bilen.
Så i praksis har 11 sekunders reglen ingen indflydelse på fwd klasserne, mens rwd og awd bliver meget berørt.

Det smarteste ville da være et regelsæt som omhandler dæk, brændstof, kabine, ruder osv osv.. Dette vil bestemt sætte en naturlig begrænsning for hvor hurtigt der kan køres. Men grænsen vil være forskellig afhængig af fwd / rwd / awd.


Undskyld jeg siger det - men hvad i himlens navn har det med sikkerhed at gøre?

Jeg stillede spørgsmålet tidligere: Vil du helst køre galt med 200 km/t i en bil uden bur på gadedæk, eller i en bil uden bur slicks? Eller med 200 km/t i en bil uden bur med 300 hk eller i en bil uden bur med 600 hk?

De 11 sekunder handler om at hvis man kører hurtigere end det - uanset bil, så skal sikkerheden opgraderes. Det er inderligt underordnet om de 11 sekunder nås på 4WD, tung bil og gadedæk, eller FWD, let bil og slicks.
Det ER og BLIVER 11 sekunder om 402 meter, og det er altså pænt hurtigt.

Formålet er IKKE at skelne mellem gadebil og dragbil - det er forskellen mellem hvornår det ikke er nok kun med 3-punktsseler og hjelm - intet andet.

Det er naturligvis klart at flere RWD og 4WD-biler bliver berørt end FWD-biler, men det har intet med våde wienerbrød at gøre...

Ønsker man et reglement der definerer hvad der er en streetracebil vs. en dragracebil ud fra hvor meget der må modificeres, så fint nok.
Men det har INTET med sikkerhedsbestemmelserne at gøre, og skal ikke have det! Sikkerhedsbestemmelserne må nødvendigvis eksisterende særskilt - længere er den ikke...

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 apr 2007, 21:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
I NDCD plejer vi at følge de svenske regler
http://www.mecaraceway.se tidligere SRIF
Der er opdeling i en utroligt (uoverskueligt) mængde klasser afhængig af
hastigheder og udstyr. Disse regler er normalt de amerikanske 1 år forsinket. Jeg er ikke talsmand for NDCD men dette er hvad jeg
har set. Har ligget noget afventende, da jeg ikke kender potentialet på min bil, og derfor ikke valgt klasse (hvis der findes en passende - man skulle jo gerne have en chance for at ligge blandt de bedste).
Men her er beskrivelse af klasser, så biler i samme klasse kan
konkurrere mod hinanden og de sikkerheds/vægt/motorstørrelse osv, der
burde gøre det retfærdigt.
Jeg sejler også kapsejlads på lokalt plan med hastigheder på 6 - 7 knob
(12 km/time)
og grundet handicap regler kan det blive meget jævnbyrdigt og spændende over en sæson
Mvh
Claus


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team