Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 11:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 80 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2010, 17:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Den næste fordom ......

Ja det er da vist lige precist et hav af fordomme der får den her tråd til at ligne nået man ellers troede (håbede) var forbeholdt børnegalleri......

Æv der er sgu da vist lang vej op til nået der virkeligt ligner et seriøst teknisk forum. :(


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2010, 19:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Megasquirt er ikke egnet til skarpe knaster med mindre man kører alpha n og det er der vist ikke meget support for på nettet. Der er ikke noget vacuum i en motor med 106-108 grader lope på knasten der skal helst 112 ellere endnu bedre 115 hvilket betyder tab af 30 hk +. Derfor at feks en ls1 giver flere heste med karburator og det betyder ikke så meget da den kun skal køre med gassen i bund. Hvis der bliver brugt indsprøjtning er det mekanisk metanol rons flying toilt som er et on off system
Spjældhusene på min bil skulle være så store at de ikke kunne være der hvis de skulle levere luft til mere end 2 karburatorer på et tunnelram
Andre grunde
Us bil ejere er født før 1980 og er derfor ikke elektronik guruer og vil derfor miste mange løb/træf pågrund af mangel på hjælp. Jeg måtte have hjælp fra en data mekaniker jeg kender og sådan en herre arbejder 60 timer om ugen + kører 7 er ræs og har 2 børn så det er ikke tit man kan få fat i ham. Almindelige auto el folk ruller med øjnene og flygter langt væk og så tager de iøvrigt 500 i timen.
Derudover har jeg brugt drejebænk fræser plansliber vandskærer og tig svejser for at lave manifold dysebro + cnc til spjældhusene lavet efter tegning tegnet i solidworks det er ikke muligt for en anmindelig håndværker. Undrer mig at en volvo ikke vejer mere for min kammerat fik godkendt hans til at trække 1500 kg på krogen. Volvoen med 255 hk skulle efter sigende være tæt på minimum for 2.4 liter men den er vist også udhulet hvor den kan da den stammer fra sverige.
Se den her han kører ret godt lige fornær det klip hvor der lige pludselig er en rød svensk ladeport efter et skarpt sving det var ikke helt billigt
Asconaen han havde endte i en gittermast så man skal have gode nerver for at køre med ham.http://www.jubi-motorsport.dk/
Han bor iøvrigt i forældrenes kælder som cirka 40 årig for at få råd til at køre det koster kassen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2010, 20:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej Jens

Jeg vil godt lige knytte en kommentar til din bemærkning om MS og skarpe knaster og hvorvidt hvad er egnet eller ej, og hvorfor.

MS kan køre med MAPsensor, luftmængdemåler, eller luftmasse måler, samt alpha-N.
Det er vedkommende der monterer det der bestemmer hvad der bliver brugt. Ikke MS.

Med skarpe knaster er det ofte ikke et indlysende valg at bruge MAPsensoren, fordi som du påpeger, der er ikke noget godt vacuumsignal der er entydig for belastningen. Jo vildere knastaksler, jo værre bliver problemet, og jo mere uegnet bliver den målemetode.

Jo flere cylindre der er, desto mere tilgivende bliver det dog, men forudsætter stadigt at belastningspunkterne i mappet placeres fornuftigt.

Intuitivt er alpha-N meget sværere end MAP baseret når det kommer til at mappe det hurtigt, og det gør at mange ikke når at forstå princippet før der er givet op.

Men det har intet med MS at gøre, nærmere en hel del med den erfaring den person der bygger MAP baseret på en skarpknastet motor har.
Altså typisk fejl40.



Hvad angår 240 vægten og trækkrog; Alle 240 efter 1981 må trække 1600kg på krogen som max iflg Volvo. (der er begrænsninger ifht dansk lovgivning selvf!). Det står faktisk på typeskiltet i motorrummet.

Fra Wiki:
Weight: 2,840 lb (1,290 kg) (1989 US spec 240, fully fueled, no driver)
US udgaverne har ofte noget mere isenkram end DK udgaver.

I stationcar/van udgave må den vist læsse 900kg i bagagerummet. Bilerne er identisk opbygget i den grundlæggende struktur fra 1975 til og med 1993.

Først i firserne kørte volvo gruppeA banerace med bilerne og vandt helt fine resultater, bilerne blev vejet OP med ballast til de 1065kg(mener jeg det var) der var minimumsvægt. Uanset rygtet, så er bilen slet ikke så tung endda.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2010, 20:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
let,billig og tunbar.


3 drs sierra med en blacktop og en MT75 box. billigere kan det ikke gøres. Ebay flyder med billige turbomanifolde til den. std styringen fra en focus er programerbar. motoren holder til en del hk std (ikke bandit ? ) og toppen skal du ikke rode med før du kommer en del op af HK skalaen. + motoren koster en 5k ved en hugger. bil ca 5k Gbox 500kr cosworth 4x4 bagbro koster vel en 1500-2500kr komplet med skiver etc og et upgrade af bremser til for koster en 500-1500kr så er den klar på en 300hk for relativt små penge.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2010, 23:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
hey, hvad mener du med focus motorstyring er programerbar?
møffe skrev:
let,billig og tunbar.


3 drs sierra med en blacktop og en MT75 box. billigere kan det ikke gøres. Ebay flyder med billige turbomanifolde til den. std styringen fra en focus er programerbar. motoren holder til en del hk std (ikke bandit ? ) og toppen skal du ikke rode med før du kommer en del op af HK skalaen. + motoren koster en 5k ved en hugger. bil ca 5k Gbox 500kr cosworth 4x4 bagbro koster vel en 1500-2500kr komplet med skiver etc og et upgrade af bremser til for koster en 500-1500kr så er den klar på en 300hk for relativt små penge.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2010, 18:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
møffe skrev:
let,billig og tunbar.


3 drs sierra med en blacktop og en MT75 box. billigere kan det ikke gøres. Ebay flyder med billige turbomanifolde til den. std styringen fra en focus er programerbar. motoren holder til en del hk std (ikke bandit ? ) og toppen skal du ikke rode med før du kommer en del op af HK skalaen. + motoren koster en 5k ved en hugger. bil ca 5k Gbox 500kr cosworth 4x4 bagbro koster vel en 1500-2500kr komplet med skiver etc og et upgrade af bremser til for koster en 500-1500kr så er den klar på en 300hk for relativt små penge.


Nemmerlig.

Det vil være en god starter , sådan en blacktop holder til over 250 hk på standart indmad (hvis man har styr på olietemp :damn: ) :tooth:


Jack

Han mener at man med fx en SCT flasher kan ændre stortset alt i den orginale styring uden at der skal loddes en chip i. Der er bl.a mulighed for launchcontrol i dem , som bare skal activeres. Det er gjort på min og virker fint

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2010, 19:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
yep. på de senere modeller af ford (feks 07-> fiesta ST150 ) kan du ændre lige så meget du vil i alle opsæt. ganske facinerende faktisk. en std styring der kan leges med på en helt ny bil. men la launch og flatshift er da en af de ting kenneth har i hans, hvis jeg ikke husker forkert.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2010, 20:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
møffe skrev:
yep. på de senere modeller af ford (feks 07-> fiesta ST150 ) kan du ændre lige så meget du vil i alle opsæt. ganske facinerende faktisk. en std styring der kan leges med på en helt ny bil. men la launch og flatshift er da en af de ting kenneth har i hans, hvis jeg ikke husker forkert.


Ok fedt nok. Nu har jeg rodet med wds og ids i mange år og regnet med det var lukket land.
Dvs i flasher pcm med et program der hedder sct, og kan så via et andet program lege med alle mulige opsætninger?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2010, 20:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Fandt lige http://www.sctflash.com/SF3.php og læste lidt om den. Det er jo rent lir;-)
Flasher den via eobd stikket? Har tit luret på focus pcm'er(skifet pga knaldet kl 1) at hvis man river låget af den, er det som man kan koble et stik eller ligende o toppen af den. Sidder en gummi prop hvis jeg husker rigtigt. Kan man også lave tricks der så?

Jack skrev:
møffe skrev:
yep. på de senere modeller af ford (feks 07-> fiesta ST150 ) kan du ændre lige så meget du vil i alle opsæt. ganske facinerende faktisk. en std styring der kan leges med på en helt ny bil. men la launch og flatshift er da en af de ting kenneth har i hans, hvis jeg ikke husker forkert.


Ok fedt nok. Nu har jeg rodet med wds og ids i mange år og regnet med det var lukket land.
Dvs i flasher pcm med et program der hedder sct, og kan så via et andet program lege med alle mulige opsætninger?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2010, 21:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
både bandit og min kammi bruger dreamscience det er en hånd controler som giver mulighed for at ændre alle data. nemt og enkelt. det er via OBD stikket. og ja så vidt jeg husker så flascher man bare den std styring og så køre det. samtidig med at man hiver std data ud af styringen så man har den på lager, så kan man ændre på en af de (mener det er 3) filer som man kan have liggende på controleren. samtidig så er der gutter i UK som kan lave en fil til dig, sende den på nettet og så smider du den bare på din ECU (mod betaling naturligvis)

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 80 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team