sune skrev:
JakobM skrev:
sune skrev:
JakobM skrev:
Det er skrub forkert at tro det altid udløser afgift. Det udløser altid vurdering!
Tjaa men ville det ikke også i praksis udløse afgift at få vurderet de fleste tuner biler.....
Det er ikke nødvendigvis sikkert.
Lad os tage et eksempel.
En motor 8v
Der monteres følgende komponenter:
Turbo
Turbomanifold
Tykkere toppakning
Intercooler
BOV
Programerbar motorstyring
Oliekøler
Evt. vandindsprøjtning
Effekt >20%
Vurdering = Ja
Afgift = Nej
Vinder af DHB = Hmmm
Et andet eksempel
Skift af topstykke fra 8v til 16v fra større model
Effektforøgelse >20% (22%)
Vurdering = Ja
Afgift = Ja
Bemærk dette har intet med syn eller foruningskrav at gøre. Alene spørgsmålet om afgift.
Jakob, Det her handler ikke om reglerne, det handler om skat og deres holdning til tingene.
Hvis de mener at tuner bilerne skal til at betale, tjaa så kommer vi til det, specialt når man tænker på den generale holding til tuning og biler der er at finde i dk.
Som tidligere beskrevet i tråden jamen så falder al bevisbyrde på bilerejerne og ikke hos skat. Og når du så tilmed tager i betragtning den måde reglerne bliver forvaltet i skatteretten på. Vil langt største delen af disse sager ende med at skat for sin vilje om de så har ret eller ej.
Også en sidste ting "skatteretten" fungere i praksis som en ret for skatte sager, men i virkeligheden er det slet ikke en retsinstans. Da den hører under samme instans som anklager. Så du har ikke tilnærmelsesvis de samme retigheder der som i en normal retsal. For eksemple når skylds og "straffe" spørgsmålet skal gøres op bliver "anklaget" sent ud af retsalen hvorefter anklager (skat) og "dommer" bliver og snakker det igennem. Dette er blot et eksemple prøv og kigge på hvor "dommer" og anklagere kommer fra, du vil blive overrasket over at se at de alle er fra skat.
Alt dette taget i betragtning Så står brian med hans tuner bil og minimal forståelses af skatteregler meget meget dårligt om han så har ret eller ej.
Fremadrettet, ved vurdering på baggrund af DHB-razzia, kan der være større magter på spil (politiske mv) end reglerne foreskriver. Det skal jeg ikke kunne sige og jeg kan fint følge din argumentation.
Men bagudrettet, folk der i forvejen har svarskrifter på deres indsendte forespørgsler/opsætninger og heraf dokumentation, kører de næppe sager på sålænge de opretholder opsætningen i forespørgselsblanketterne 100%. Og her er det forkert at antyde >20% nødvendigvis bliver dyrt om det så er 200% motoreffekt. Effekten, når vi først er kommet forbi 20%, spiller ikke ind i afgiftsspørgsmålet, det gør det andre steder (syn). Du kan have en standard motor som er blevet afgiftsfritaget med turbo af SKAT som eksemplet ovenfor. Dvs. >20%. Effektforøgelsen som måske løber på 200% vurderes så herefter hos tüv/importør i forhold til godkendelser for syn. Og sidstnævnte er det som er stortset fuldstændig umulig at få godkendt med mindre der skiftes undervogn, bremser mm., og så er du tilbage ved forespørgselsblanketten til SKAT igen. Også derfor de færreste har det. Men der er nogen om går den lange vej og får lavet en opsætning som kan godkendes hele vejen rundt.
Opsummeret, der er en verden til forskel mellem at gå fri fra afgift og til at gå gennem syn.