Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 06:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

audi_claus skrev:
... Jeg skulle have justeret mit kamhjul - dvs en masse kørsler med en lille smule ændring af kam-stilling mellem hver ...

Køre du med strømfordeler eller er du halv-svensker ?? :gnaek:

Hvis det er strømfordeler, hvilket jeg tvivler på, så går jeg udfra at du ikke mener kamvinklen når du skriver du ændre på kam-stillingen, men snarre tændingen lidt frem eller tilbage ...

Hvis det er fordi du er halv-svensker så hedder det altså en knast-aksel og et knasthjul og ikke en kamaksel og kamhjul :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
ae86 skrev:
audi_claus skrev:
... Jeg skulle have justeret mit kamhjul - dvs en masse kørsler med en lille smule ændring af kam-stilling mellem hver ...

Hvis det er strømfordeler, hvilket jeg tvivler på, så går jeg udfra at du ikke mener kamvinklen når du skriver du ændre på kam-stillingen, men snarre tændingen lidt frem eller tilbage ...

Hvis det er fordi du er halv-svensker så hedder det altså en knast-aksel og et knasthjul og ikke en kamaksel og kamhjul :wink:

Folk der roder meget med både kalder det også en kamaksel :gnaek:

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Det var dog den strideste jeg længe har hørt. Halvsvensker !
Det kan du selv være :grr: .
Måske skyldes det, at det meste motorlitteratur jeg læser er engelsk/amerikansk hvor udtrykket cam wheel er det normale for et knasthjul og det så er en lettere fordanskning.

Men jo - begge dele blev faktisk justeret, idet vi begge sad med stetoskoper (må jeg bruge det ord, eller er det latin ?) forbundet til kobberrør på motorblok og topstykke for at afsløre tændingsbanken. Justeringen er dog elektronisk og der er ikke strømfordeler.
:ha:

Titel:
Mester Medlem

nå godt så. halvsvensker/halvspanioler!
hvad gear rullede i i?
mærkeligt at der altid rulles i din på djævleøen og eøf i dk.
bliver nu egentligt også mere og mere i tvivl, om der egentlig bør korrigeres på samme måde, på en suge som ved trykmotor? ved elektroninsk regulering af ladetryk bør lufttryk nok tastes til 1013 lige meget hvad lufttryk egentlig er... temperatur? ja når nu far laver sin MAC D kølede chargecooler vil luften efter køler nok ofte være under temperatur i fri luft....skal man bruge eøf på en motor med vandindsprøjtning? MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Nu er jeg jo ikke så god til det danske :mrgreen: , men ved dog at DIN er en standard for mange ting og så er DIN70020 sikkert en der er velegnet til rullefelter. Din eøf norm kender jeg ikke til.
Temperaturen er temperaturen i lokalet.
Min indsugningstemperatur steg fra 35 til 50 grader ved hvert rul.
Vi rullede i 4 gear. Mit speedo går kun til 255.

I USA bruger de meget wheel power - altså ukorrigeret for tab.
Jeg vedlægger lige mine omtalte forhjulsmålinger. Da det kun er det ene hjulpar, der er udskrevet er effekten kun den halve; men må vel komme nærmest wheel power.
Da jeg havde låst midterdiff mener jeg, at wp har været 2 x målte wp og ud fra næstbedste kurve, som jeg har både som wp og den "rigtige" dyno, kan tabet ses at være ca 75 Hk ved fuld belastning.
Der er en lav blå kurve. Det er fra første rul med kun 435 Hk og boost kurven er steget meget hurtigt op her. det skyldes, at jeg havde eksperimenteret med vandindsprøjtning dagen før, og udstødningen stod fuld af vand. Det er altså modtryk. Ved de øvrige rul falder boost-skarene oven i hinanden

Vedhæftede filer:
VAE dyno 5xx Hk forhjul small.jpg
VAE dyno 5xx Hk forhjul small.jpg [ 218.14 KiB | Vist 788 gange ]

Titel:
Moderator

lqs skrev:
nå godt så. halvsvensker/halvspanioler!
hvad gear rullede i i?
mærkeligt at der altid rulles i din på djævleøen og eøf i dk.
bliver nu egentligt også mere og mere i tvivl, om der egentlig bør korrigeres på samme måde, på en suge som ved trykmotor? ved elektroninsk regulering af ladetryk bør lufttryk nok tastes til 1013 lige meget hvad lufttryk egentlig er... temperatur? ja når nu far laver sin MAC D kølede chargecooler vil luften efter køler nok ofte være under temperatur i fri luft....skal man bruge eøf på en motor med vandindsprøjtning? MVH søren

Korrektionen kommer helt an på hvor du vil måle. Hvis du ikke korrigerer for lufttryk på en trykladet motor sætter du en skillelinie lige efter wastegaten på turbomotoren, hvor du tilsvarende på en sugemotor har skillelinie omkring hele motoren.
Placeringen af den skillelinie er jo afgørende, feks kunne man sætte skillelinien rundt om selve motoren på en trykladet motor, og så korrigere hele turboladeren væk, alt incl.

Principielt mener jeg linien skal være så langt uden om bilen som muligt, og ikke et blødt defineret sted midt i motorrummet.

Hvis vi korrigerer den ene og den anden faktor væk(som bilen jo har med!), hvad så med Nos? Skal vi korrigere for Nos? Hvad med besynderlige brændstoffer, som Nitro? Der bør jo så korrigeres for det øgede iltindhold i den indsugede blanding.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nord
ae86 skrev:
audi_claus skrev:

Puha, på maskinmesterskolen i fr.havn er der godtnok klare linier om at en knastaksel er en KAMaksel :roll:

Titel:
Medlem

alt andet lige er det jo nok en powerfuld bil Claus har,det er altså ikke hundrevis af heste der flyttes ved vejrkorrektion

har lige tastet lidt i dynometprogrammet

den måling Claus har på 505 hk ,er ukorrigeret 497hk
lufttryk på 1004 og temp. på 24 ,giver en din. kor.faktor på +1,6%
altså 497 x 1,016= 505

taster jeg så lufttryk 1013 pga. turbotrykket er reguleret af en mapsensor
vil din. kor.faktor være -0.7%
497 x 0,993=493,5

hvis jeg så taster eøf
lufttryk 1004-temp. 24 ,fugt 50% vil faktor være -1,1%
497 x 0,989=491,5

---------1013--------24-------50 ----------------------=0%
497 x 1=497

den største forskel på disse kor.faktorer er 2,7% eller 13,5 hk

Så den måling du har vist os Claus er nok ikke helt ved siden af,glæder mig til at prøve at rulle din bil

Jeg er iøvrigt ikke i tvivl om at når en turbo er reguleret af en mapsensor,skal der tastes 1013 i lufttryk,da max. absoluttryk,altid vil være det samme

Har lavet en del forsøg med dette,og har bla målt en ca.235 hk turbobil
med et lufttryk på 969 og efterfølgendene ved et tryk på 1035 ,ved at taste 1013 på disse 2 målinger var det med ca hk forskel,havde jeg tastet barometertrykket var der ca 15% forskel eller 35 hk

Mvh Otto

Titel:
Medlem

ca. 2 hk forskel

Titel:
Senior Medlem

natmekanikeren skrev:
l

Jeg er iøvrigt ikke i tvivl om at når en turbo er reguleret af en mapsensor,skal der tastes 1013 i lufttryk,da max. absoluttryk,altid vil være det samme

Min styrebox har 2 tabeller, der kan være afhængige af barometertryk.
Den ene er en korrektionsfaktor til benzin. Lavere tryk - mindre benzin - og en anden, der kan adderes til tændingsindstillingen.
Så konstruktøren af boxen må jo regne med varierende ydelse afhængig af trykket (men kan self. også bruges ved en rent mekanisk fjederpåvirket WG) ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time