klyfax skrev:
Syntes bilerne skal begrænses, mange motorsporter har det jo allerede... F1, med motor, dæk osv osv. DTC med div. ting skal være standard.
Det er bare ikke udelukkende af samme årsag som streetrace/dragrace-begrænsningen.
Well, F1 er i et eller andet omfang - her er det begrænset hvor brede dæk man må køre på, areal af vinger, etc. - og ja, det er for at holde farten nede.
Men der er problemer med sammenligningen:
F1 er DEN ypperste klasse - formålet er at se hvor langt man kan drive tingene indenfor reglementet, men uden at det bliver fuldstændigt uforsvarligt - der er intet over, intet ved siden af.
Ergo er det her man har de største krav til sikkerhed på en laaang række andre områder, hastighederne er enorme, accelerationsevnen ligeså, og der er trafik på banen. Der SKAL gøres et eller andet for at begrænse det, men der er altså ikke nogen klasse over at rykke folk op i hvis de begynder at køre hurtigere end en eller anden arbitrær grænse.
Streetrace er ikke ligefrem den ypperste klasse indenfor "kør-stærkt-ligeud" - og det er lavet for at folk kan deltage sikkert med hvad de nu end har af bil. Går det hurtigere end 11 sekunder, ja så er det op i de højere klasser...
Hvad angår DTC så er de begrænsninger man har egentligt primært sportslige og markedsføringsmæssige begrænsninger.
Standardvognsmesterskaber trækker folk til fordi det netop er (eller måske rettere: ligner) standardvogne. Det skal altså ligne det som står hjemme i indkørslen... Den typiske sælger-firma-ræser - 2 liter slagvolumen, 4-5 dørs karosseri af en vis størrelse. Det kan alle forholde sig til, og det er netop formålet.
Så nytter det ikke at den formummes bag enorme aerodynamiske anordninger, urealistisk brede dæk, V8-bulder og brag, osv. osv.
Læg dertil at det typisk er nationale mesterskaber, så formålet er også at begrænse budgetterne bare en anelse, så man kan have så mange lokale med som muligt.
Hvad er så forskellen til streetrace? Ja det er jo at ovenstående intet har med sikkerhed at gøre - det har med genkendelighed og markedsføring at gøre.
For streetrace er det besluttet at det ikke er sikkert at køre hurtigere end 11 sekunder på 402 meter i en bil uden bur - hvad er det i forlanger?
Vi kan diskutere om det skal være 10, 10,5, 11, 11,5 eller hvor mange sekunder grænsen helt præcist skal være - men et eller andet sted skal den jo være - og den skal være ens for alle.
I vil vel for hulen ikke argumentere mod at det er farten der er det farlige i den her leg vel? Der er sjovt nok ikke nogen der tør ordret stå ved det udsagn (og hvem vil også det ved deres fulde fem), men alligevel er det som om man forsøger at argumentere mod en regel der er lavet alene for sikkerhedens skyld og forsøger at erstatte den med andre regler der ender med at gennemhulle sikkerheden.
Face it: Det er farligt, og på et eller andet tidspunkt er farten så høj at det vurderes at der skal udvidede sikkerhedsforanstaltninger til - så er det komplet underordnet hvilke andre begrænsninger der er i klassen.
Eller sagt på en anden måde: Vil nogle af jer hellere køre ind i en mur med 200 i timen på gadedæk i en bil uden bur, eller med 200 i timen på slicks i en bil uden bur?
Jeg er personligt ligeglad om det er det ene eller det andet - men allerhelst ville jeg sidde i en bil MED bur, og så var jeg i øvrigt ligeglad med dækkene på det tidspunkt....