Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 16:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2007, 18:37 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 26 okt 2004, 19:36
Indlæg: 23
Geografisk sted: dk
Der kommer ihvertfald til at blive kørt en del 10 sekunders tider denne sæson..

Til hvilke arrangementer kan man få lov til dette? Og til hvilke vil dette medføre udelukkelse?

Sidste sæson blev der da også kørt en del 10'ere uden efterfølgende udelukkelse..

_________________
500hk+ GTIR
11,15@206km/t


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2007, 19:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Syntes bilerne skal begrænses, mange motorsporter har det jo allerede... F1, med motor, dæk osv osv. DTC med div. ting skal være standard.

Streetrace hedder det, skal være plader på og du må ik køre hurtigere end 11 sek.

Aner dog ik hvad man skal begrænse, så meget er jeg ik inde i det, er som regelt bare tilskuere...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2007, 19:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En gadebil er i mine gamle romantiske øjne noget der kører på gaden.
Og ikke et eller andet monster der sidder på en trailer efter en gammel transit på vej til race.
Hvis det var en gade bil så ville jeg sende mine hjælpere afsted i transitten med traileren, og selv køre i min super duper hurtige gade bil.
T&T er kun med hvis der er noget der går i stykker.

Hvor mange såkaldte gadebiler findes der i dk, som er istand til at kunne køre under 11 sek?
Hvor mange møder op, ift. den store masse der ikke kan køre så stærkt.

Lovligt streetrace er vel for at få folk væk fra gaden, men hvad kræves der af banen for at kunne gå under de 11 sek. bliver det meget dyrere at stille et arengement på benene?
For det er vel kun brugeren der betaler i den sidste ende.
Og bliver det for dyrt at deltage i et lovligt race, så tager vi bare de offentlige veje i brug igen.

Det er en sund regel de 11 sekunder, for det bevirker at alle med et begrænset buget ikke føler sig helt til grin når de stiller op.

Så det er lige så meget et spørgsmål om hvad arrengørene af løbet vil.
Og hvordan de føler at deres hovedmålgruppe vil reagere.
Hvad vil i sttreet race eller drag race :?:

Hoved mål gruppen i street race er i mine øjne de mere almindelige mennesker,
Og ikke dem der bruger et halvt år i garagen hver vinter, og 1/3 af deres årsløn på at få gjort bilen lidt hurtigere hvert år.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2007, 20:03 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 26 okt 2004, 19:36
Indlæg: 23
Geografisk sted: dk
Er det ikke de sjove/ hurtigste biler der trækker en masse publikum til og gør arrangementerne mulige?
Disse biler kan jo ikke længere køre til de danske arrangementer og må så f.eks. køre i Sverige istedet.
Jeg tror bare det ender med at de danske arrangementer er for "børnebiler" og man får problemer med at trække publikum til.


Klyfax:
ja F1 og andre motorsportsklasser er der nogle krav der skal overholdes
-men så får bilerne lov at køre så hurtigt de kan med disse krav.. Og det er jeg også tilhænger af. Men de bliver jo ikke udelukket hvis de pludselig kører en omgang på under 2 minutter..

_________________
500hk+ GTIR
11,15@206km/t


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2007, 20:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
krikra skrev:
ja F1 og andre motorsportsklasser er der nogle krav der skal overholdes
-men så får bilerne lov at køre så hurtigt de kan med disse krav.. Og det er jeg også tilhænger af. Men de bliver jo ikke udelukket hvis de pludselig kører en omgang på under 2 minutter..


Er det netop ikke det at der er nogle der brokker sig over.
De øgede krav.
Nu har jeg tunet min bil således at den kan køre under 11 sek.
Men jeg må ikke køre mere med en bil med nr plade, kun iført snublekyse og bommulds tøj.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2007, 20:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
klyfax skrev:
Syntes bilerne skal begrænses, mange motorsporter har det jo allerede... F1, med motor, dæk osv osv. DTC med div. ting skal være standard.


Det er bare ikke udelukkende af samme årsag som streetrace/dragrace-begrænsningen.

Well, F1 er i et eller andet omfang - her er det begrænset hvor brede dæk man må køre på, areal af vinger, etc. - og ja, det er for at holde farten nede.
Men der er problemer med sammenligningen:

F1 er DEN ypperste klasse - formålet er at se hvor langt man kan drive tingene indenfor reglementet, men uden at det bliver fuldstændigt uforsvarligt - der er intet over, intet ved siden af.
Ergo er det her man har de største krav til sikkerhed på en laaang række andre områder, hastighederne er enorme, accelerationsevnen ligeså, og der er trafik på banen. Der SKAL gøres et eller andet for at begrænse det, men der er altså ikke nogen klasse over at rykke folk op i hvis de begynder at køre hurtigere end en eller anden arbitrær grænse.

Streetrace er ikke ligefrem den ypperste klasse indenfor "kør-stærkt-ligeud" - og det er lavet for at folk kan deltage sikkert med hvad de nu end har af bil. Går det hurtigere end 11 sekunder, ja så er det op i de højere klasser...

Hvad angår DTC så er de begrænsninger man har egentligt primært sportslige og markedsføringsmæssige begrænsninger.
Standardvognsmesterskaber trækker folk til fordi det netop er (eller måske rettere: ligner) standardvogne. Det skal altså ligne det som står hjemme i indkørslen... Den typiske sælger-firma-ræser - 2 liter slagvolumen, 4-5 dørs karosseri af en vis størrelse. Det kan alle forholde sig til, og det er netop formålet.
Så nytter det ikke at den formummes bag enorme aerodynamiske anordninger, urealistisk brede dæk, V8-bulder og brag, osv. osv.
Læg dertil at det typisk er nationale mesterskaber, så formålet er også at begrænse budgetterne bare en anelse, så man kan have så mange lokale med som muligt.

Hvad er så forskellen til streetrace? Ja det er jo at ovenstående intet har med sikkerhed at gøre - det har med genkendelighed og markedsføring at gøre.

For streetrace er det besluttet at det ikke er sikkert at køre hurtigere end 11 sekunder på 402 meter i en bil uden bur - hvad er det i forlanger?

Vi kan diskutere om det skal være 10, 10,5, 11, 11,5 eller hvor mange sekunder grænsen helt præcist skal være - men et eller andet sted skal den jo være - og den skal være ens for alle.

I vil vel for hulen ikke argumentere mod at det er farten der er det farlige i den her leg vel? Der er sjovt nok ikke nogen der tør ordret stå ved det udsagn (og hvem vil også det ved deres fulde fem), men alligevel er det som om man forsøger at argumentere mod en regel der er lavet alene for sikkerhedens skyld og forsøger at erstatte den med andre regler der ender med at gennemhulle sikkerheden.
Face it: Det er farligt, og på et eller andet tidspunkt er farten så høj at det vurderes at der skal udvidede sikkerhedsforanstaltninger til - så er det komplet underordnet hvilke andre begrænsninger der er i klassen.

Eller sagt på en anden måde: Vil nogle af jer hellere køre ind i en mur med 200 i timen på gadedæk i en bil uden bur, eller med 200 i timen på slicks i en bil uden bur?
Jeg er personligt ligeglad om det er det ene eller det andet - men allerhelst ville jeg sidde i en bil MED bur, og så var jeg i øvrigt ligeglad med dækkene på det tidspunkt....

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2007, 22:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Wildert skrev:
Det er bare ikke udelukkende af samme årsag som streetrace/dragrace-begrænsningen.

Well, F1 er i et eller andet omfang - her er det begrænset hvor brede dæk man må køre på, areal af vinger, etc. - og ja, det er for at holde farten nede.
Men der er problemer med sammenligningen:

F1 er DEN ypperste klasse - formålet er at se hvor langt man kan drive tingene indenfor reglementet, men uden at det bliver fuldstændigt uforsvarligt - der er intet over, intet ved siden af.
Ergo er det her man har de største krav til sikkerhed på en laaang række andre områder, hastighederne er enorme, accelerationsevnen ligeså, og der er trafik på banen. Der SKAL gøres et eller andet for at begrænse det, men der er altså ikke nogen klasse over at rykke folk op i hvis de begynder at køre hurtigere end en eller anden arbitrær grænse.

Streetrace er ikke ligefrem den ypperste klasse indenfor "kør-stærkt-ligeud" - og det er lavet for at folk kan deltage sikkert med hvad de nu end har af bil. Går det hurtigere end 11 sekunder, ja så er det op i de højere klasser...

Hvad angår DTC så er de begrænsninger man har egentligt primært sportslige og markedsføringsmæssige begrænsninger.
Standardvognsmesterskaber trækker folk til fordi det netop er (eller måske rettere: ligner) standardvogne. Det skal altså ligne det som står hjemme i indkørslen... Den typiske sælger-firma-ræser - 2 liter slagvolumen, 4-5 dørs karosseri af en vis størrelse. Det kan alle forholde sig til, og det er netop formålet.
Så nytter det ikke at den formummes bag enorme aerodynamiske anordninger, urealistisk brede dæk, V8-bulder og brag, osv. osv.
Læg dertil at det typisk er nationale mesterskaber, så formålet er også at begrænse budgetterne bare en anelse, så man kan have så mange lokale med som muligt.

Hvad er så forskellen til streetrace? Ja det er jo at ovenstående intet har med sikkerhed at gøre - det har med genkendelighed og markedsføring at gøre.

For streetrace er det besluttet at det ikke er sikkert at køre hurtigere end 11 sekunder på 402 meter i en bil uden bur - hvad er det i forlanger?

Vi kan diskutere om det skal være 10, 10,5, 11, 11,5 eller hvor mange sekunder grænsen helt præcist skal være - men et eller andet sted skal den jo være - og den skal være ens for alle.

I vil vel for hulen ikke argumentere mod at det er farten der er det farlige i den her leg vel? Der er sjovt nok ikke nogen der tør ordret stå ved det udsagn (og hvem vil også det ved deres fulde fem), men alligevel er det som om man forsøger at argumentere mod en regel der er lavet alene for sikkerhedens skyld og forsøger at erstatte den med andre regler der ender med at gennemhulle sikkerheden.
Face it: Det er farligt, og på et eller andet tidspunkt er farten så høj at det vurderes at der skal udvidede sikkerhedsforanstaltninger til - så er det komplet underordnet hvilke andre begrænsninger der er i klassen.

Eller sagt på en anden måde: Vil nogle af jer hellere køre ind i en mur med 200 i timen på gadedæk i en bil uden bur, eller med 200 i timen på slicks i en bil uden bur?
Jeg er personligt ligeglad om det er det ene eller det andet - men allerhelst ville jeg sidde i en bil MED bur, og så var jeg i øvrigt ligeglad med dækkene på det tidspunkt....


Ja ok, kan faktisk godt følge dig til punkt og prikke...

Men så må man jo lave en mellen klasse mellem street og drag. Bare med bedre sikkerhed end normalt streetrace...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Senest rettet af klyfax 12 apr 2007, 08:32, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2007, 05:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
der er masser af klasser i dragracing. bla også nogen med begrænsning på dæk brede!
men stadig er hoved reglerne, under 11.00 krav om bøjle mm.
under 10.00 bur og rigtig besigtigelse af bilen samt licens.
SVERIGE mm kører egentlig efter samme regler...... om de så vælger at overholde dem? tro ikke at græsset per auto er grønnere alle andre steder. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2007, 06:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
klyfax skrev:
Men så må man jo lave en mellen klasse mellem street og drag. Bare med bedre sikkerhed end normalt streetrace...

Synes den har debat lidt er en gang boksen i luften, så længe nogen der har styr på det ikke lige har risset op hvad det i praksis har af betydning! Hvis man nu skal ud over 11sekunder reglen og f.eks køre med en hurtigere klasse. Hvad sker der så f.eks med kravene til banen og sikkerheden omkring den? Hvis jeg ikke tager fejl kan det have indflydelse på hvilke baner der overhovedet kan godkendes til 402 meter når bilerne begynder at gå stærkt nok. Samt at arrangørene pludseligt risikere at stå med en masse ekstra omkostninger til sikkerheden omkring løbet.

Hvis nu det skulle lykkes at få et sekund mere at gøre med i gadeklassen....hvad så når de første biler har ædt det pusterum? Nægter at tro på at bilernes udvikling skulle gå i stå på nuværende stadie. Hvad skulle folk så få de næste vintre til at gå med? :wink:

I øvrigt lyder det på nogle som om de her streetrace-løb er eneste mulighed overhovedet for at komme ud at køre i DK med deres hurtige biler. F.eks NDCD plejer da hvert år at have ind til flere løb hvor der også køres med biler der køre betydeligt hurtigere end 10sek. Men der kræver jo så at man lever op til kravene. Hvilket er svært når man tilsyneladende helst både vil blæse og have mel i munden samtidigt! :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2007, 06:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Westmus skrev:
Hvilket er svært når man tilsyneladende helst både vil blæse og have mel i munden samtidigt! :)


... hvilket jeg personligt desværre ser som lidt symptomatisk for en rigtig stor del af streetracerne, eller måske nærmere for "wanna-be-streetracerne".
De vil køre race, men der er helst ingen der må blande sig i vilkårene, man skal helst ikke skulle melde sig til i forvejen, man skal måtte komme i hvad man end ønsker af bil uden at der skal kigges til om det er forsvarligt, der skal helst ikke involveres hjelm, seler, eller andre sikkerhedsting, det må ikke koste noget osv. osv. - hvad man reelt ønsker er en lovlig omgang Striben... men sådan kan det i sagens natur ikke lade sig gøre - og det må man altså åbne øjnene for at forstå.

Jeg er med på - som Hartvig ofte husker at gøre opmærksom på - at man er nødt til at bevare noget af "fornemmelsen" og kulturen omkring streetracingen - men det kan jo altså ikke nytte at det skal være fri leg for alle pengene.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team