Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jan 2025, 16:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
nu tænker jeg lige,
vis vi snakke biler der skal deltage i dhb.
Hvad kan skat, og bil inspiktonen i grunden gøre..?
skat kan vel kun opkræve afgift på tuning/ mere motor effekt, vis der bliver kørt på offentlig vej..?
vis man bruger sin bil til daglig med en standart motor i, og man så til dhb ligger en tunnet motor i, transpotere sin bil på en auto trailer der op og køre dhb, tager hjem efter weekenden, og ligger en standart motor i igen. så kan de vel ikke gøre meget..?

bil inspiktion, jo der står vist i dhb reglerne at bilen skal være synet, og lovlig i forhold til den danske lovgivning.
Men så er det jeg undre mig, at de sidst mange år har været nogle pænt hurtige biler til stede, som jeg helt sikkert mener ikke høre til i den lovlig ende af skalaen.
som har fået lov til og køre, og har vundet.
selv om alt sund fornuft siger, at de biler er ikke lovlig.
Før har vmax bare set igennem fingre med disse biler, men hvad vil de gøre i år..?

Tror det bliver en rigtig spændne weekend i vandel i år, på mange måder...!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Århus
Kommer bilen på en trailer kan de ikke sige noget til det.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
@ ydegaard

har du en paragraf i ærmet der kan understøtte den påstand?

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Selvfølgelig kan de sige noget til det, selvom bilen kommer på en trailer.
Hvis der er plader på, må den jo også være i lovlig stand ikke?
Udover det har V-max meldt ud at alle pladser er underlagt færdselsloven undtagen drift og brænderplads.

Så medmindre den skal stå på traileren hele weekenden uden plader, så kan de nappe dig i det øjeblik at der er et hjul der rører jorden.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Som jeg ser det, så skal bilen være afmeldt før de ikke kan gøre noget, og så selfølgelig ikke køre rundt i den på offentlig vej, om DHB/Vandel så er offentlig vej, må andre svare på (Showbilerene kører ihvertfald rundt på området, lovligt eller ej.).

@Henrik, vi kan vist godt blive enige om at det ikke er noget de har den ringeste bestemmelse over, personligt tror jeg ikke på det...

Billede

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Altså - jeg skal ikke foregive at vide det helt store om det - men følgende er mine tanker:

syncroGT skrev:
nu tænker jeg lige,
vis vi snakke biler der skal deltage i dhb.
Hvad kan skat, og bil inspiktonen i grunden gøre..?
skat kan vel kun opkræve afgift på tuning/ mere motor effekt, vis der bliver kørt på offentlig vej..?
vis man bruger sin bil til daglig med en standart motor i, og man så til dhb ligger en tunnet motor i, transpotere sin bil på en auto trailer der op og køre dhb, tager hjem efter weekenden, og ligger en standart motor i igen. så kan de vel ikke gøre meget..?

Du bliver taget på hvad der regnes for offentlig vej. Plads, etc. regnes for offentlig vej, da der er adgang for offentligheden (tilskuere).

Bilinspektionen kan trække dig til syn, hvor du skal fremvise bilen i lovlig stand. Dvs. det er mest irriterende, med mindre der er modifikationer som er umulige at lave om (og så kan man jo fundere over hvordan en bil så bliver synet).

Skat derimod - er dem der sidder på afgiftskassen, og kan blive de RIGTIGT ærgelige fætre. De er iskolde mht. hvad Bilinspektionen synes er forsvarligt eller ej - de skal bare være sikre på at statskassen ikke bliver "snydt" for afgiftskroner ved at en Golf 1.1 er blev ombygget til en Skyline for 400.000 - for i deres logik er man så blevet snydt for knap 180% af 400.000 (jep - knap 180% - skattestoppet har jeg faktisk betydet at registreringsafgiften på biler er sænket da der skal kompenseres for inflation - det sidste jeg så var 179-komma-et-eller-andet procent :-)).

Så hvis der er lavet en ombygning som vurderes => identitetsændring, så skriver de regningen. Uanset hvad synsfolkene i øvrigt siger god eller dårlig for.

Er der plader på - så er der plader på, og så er det skatteunddragelse...

Synsfolkene tror jeg primært er med for at være SKAT's dokumentationskilde for hvad der er originalt, og hvad der ikke er.

Citat:
bil inspiktion, jo der står vist i dhb reglerne at bilen skal være synet, og lovlig i forhold til den danske lovgivning.
Men så er det jeg undre mig, at de sidst mange år har været nogle pænt hurtige biler til stede, som jeg helt sikkert mener ikke høre til i den lovlig ende af skalaen.
som har fået lov til og køre, og har vundet.
selv om alt sund fornuft siger, at de biler er ikke lovlig.
Før har vmax bare set igennem fingre med disse biler, men hvad vil de gøre i år..?

VMax henholder sig - lige som andre arrangører af ligeudrace - til at de hverken er dømmende eller udøvende magt på det her område.
Rent juridisk er og bliver det et mellemværende mellem bilens ejer og myndighederne.

Men det er helt rigtigt at det nu ligner en boomerang - hvilket der har været talt om i noget tid ville ske.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel: ...
Junior Medlem

Geografisk sted: Århus
Nej, det er bare mit gæt. Men så længe du ikke kører rundt inde på pladsen men kun 402 meter, så gælder færdselsreglerne vel ikke, men hvis man vil være på den sikre side kan man jo tage pladerne af. De kan selvfølgelig tjekke stelnummer osv, men så stort et nummer gør de sgu ikke ud af det, overvej lige hvor mange biler de skal gennemgå!

Jeg tror mest de er på udkig efter folk der kører ulovligt rundt i biler på prøveplader og svenske plader, samt folk som åbenlyst kører rundt i biler som tydeligvis er ulovlige. Folk med eftermonteret xenon eller 60 mm sænket undervogn har jeg svært ved at forestille mig at de kunne finde på at nappe, de har simpelthen ikke tid til det. Er man i tvivl kan man jo ringe ind til skat og sige f.eks. "Jeg har en bil som er indregistreret, men kunne godt tænke mig at lægge en 11-liters turbomotor med 2500 heste i henover weekenden så jeg kan vinde DHB. Er det i orden hvis bilen kommer på en trailer?" og så kan de helt sikkert fortælle hvad du må og ikke må.

Titel:
Mester Medlem

De er helt sikkert hovedsageligt efter skatte-svindlere med DYRE biler.

Alle os, der små-tuner på en standartmotor vil ikke være særlige interessante. Vi (Og det er ikke mig) risikerer HØJEST at få en bøde på 1000kr for at køre med usynede konstruktive ændringer og at blive kaldt til syn - THATS IT!

Husk nu at der først skal betales afgift at tuning af en bil, hvis der er ilagt en anden type motor, hvor effekten overstiger 20% i forhold til den originalt motor ELLER, hvis der er ilagt en anden type motor med under 20% højere effekt end den oprindelige, som herefter er tunet til en ydelse over 20% (Så kommer der et interessant spørgsmål omkring, hvad det lige er man skal betale afgift af, men sådan er reglerne altså).

En hver tuning af den originale motor er afgiftsFRI med mindre der er øget slagvolumen (Boret op eller skiftet krumtap) eller monteret et andet type topstykke.

Vi ses til DHB :D

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
mon ikke alt der stiller i tekninsk kontrol er tunet over 20% :twisted:

en frisk udregning på en bil "jeg kender en der måske har" ;-)

org 65 hk, nu over 450 = 700+ % forøgelse

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
de der nok får de værste problemer er dem der har en bil som eksemplet med 60 hk (hvor man må antage at der ikke er turbo på eks...) og der så møder til start med 450 hk og turbo.

mon det er lige så slemt når bilen er en turbo standard? jeg ved det sku ikke, men som de skrev på hi-speed... det bliver "årets sygeste show" i mere end en forstand.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time