Altså - jeg skal ikke foregive at vide det helt store om det - men følgende er mine tanker:
syncroGT skrev:
nu tænker jeg lige,
vis vi snakke biler der skal deltage i dhb.
Hvad kan skat, og bil inspiktonen i grunden gøre..?
skat kan vel kun opkræve afgift på tuning/ mere motor effekt, vis der bliver kørt på offentlig vej..?
vis man bruger sin bil til daglig med en standart motor i, og man så til dhb ligger en tunnet motor i, transpotere sin bil på en auto trailer der op og køre dhb, tager hjem efter weekenden, og ligger en standart motor i igen. så kan de vel ikke gøre meget..?
Du bliver taget på hvad der regnes for offentlig vej. Plads, etc. regnes for offentlig vej, da der er adgang for offentligheden (tilskuere).
Bilinspektionen kan trække dig til syn, hvor du skal fremvise bilen i lovlig stand. Dvs. det er mest irriterende, med mindre der er modifikationer som er umulige at lave om (og så kan man jo fundere over hvordan en bil så bliver synet).
Skat derimod - er dem der sidder på afgiftskassen, og kan blive de RIGTIGT ærgelige fætre. De er iskolde mht. hvad Bilinspektionen synes er forsvarligt eller ej - de skal bare være sikre på at statskassen ikke bliver "snydt" for afgiftskroner ved at en Golf 1.1 er blev ombygget til en Skyline for 400.000 - for i deres logik er man så blevet snydt for knap 180% af 400.000 (jep - knap 180% - skattestoppet har jeg faktisk betydet at registreringsafgiften på biler er sænket da der skal kompenseres for inflation - det sidste jeg så var 179-komma-et-eller-andet procent
).
Så hvis der er lavet en ombygning som vurderes => identitetsændring, så skriver de regningen. Uanset hvad synsfolkene i øvrigt siger god eller dårlig for.
Er der plader på - så er der plader på, og så er det skatteunddragelse...
Synsfolkene tror jeg primært er med for at være SKAT's dokumentationskilde for hvad der er originalt, og hvad der ikke er.
Citat:
bil inspiktion, jo der står vist i dhb reglerne at bilen skal være synet, og lovlig i forhold til den danske lovgivning.
Men så er det jeg undre mig, at de sidst mange år har været nogle pænt hurtige biler til stede, som jeg helt sikkert mener ikke høre til i den lovlig ende af skalaen.
som har fået lov til og køre, og har vundet.
selv om alt sund fornuft siger, at de biler er ikke lovlig.
Før har vmax bare set igennem fingre med disse biler, men hvad vil de gøre i år..?
VMax henholder sig - lige som andre arrangører af ligeudrace - til at de hverken er dømmende eller udøvende magt på det her område.
Rent juridisk er og bliver det et mellemværende mellem bilens ejer og myndighederne.
Men det er helt rigtigt at det nu ligner en boomerang - hvilket der har været talt om i noget tid ville ske.