Citat:
@ Henrik GM
Venter altså stadigvæk på at vi skal have den Nobelpris i matematik og fysik for at kunne påvise sammenhængen mellem kørt tid og sluthastighed
- og så også gerne et datablad/link til de laser sensorer med microsekund reaktionstid du referere til, det ville sgu være sjovt at kaste det i hovedet af vores leverandør - så kan han lære ikke at udfordre en PP bruger
Hartvig
Citat:
Nu har jeg svært ved at se hvordan du kan udlede at man skulle komme i betragtning til nobelprisen ved at påvise en ret fin sammenhæng mellem kørt tid og sluthastighed. Du forsøger at få mig til at diske op med en konkret udregning, hvorefter du straks vil levere en undtagelse, og den konkrete udregning vil jeg, trådens natur taget i betragtning, aldrigt lave.
Hvorfor prøver du ikke med "Sorry - jeg har vist kvajet mig" og så fortsætter vi en god og udbytterig dialog om tidtagning alligevel ?
Citat:
Men Hartvig; Når du en dag kommer så vidt at du kan måle trapspeed, så PRØV at sammenholde tiden med trapspeed. Afvigelsen er meget meget lille, og man vil sagtens kunne opstille en imperisk formel ud af de resultater, under visse omstændigheder kan du endda gøre det med bilernes ydelse/vægt/trapspeed. Prøv det selv.
Kære ven, du påstod at der var en nøje sammenhæng mellem kørt tid og sluthastighed (dog forbliver formlen herfor tilsyneladende en velbevaret hemmelighed) dette har intet at gøre med speedtrap'en, som alene har med måling af sluthastigheden at gøre på de sidste 5 eller 10 meter f.eks.
Citat:
Nu vil du nok straks opstille den situation at en topfueler eksploderer motoren kort efter starten, og derfor kører en urealistisk tid/trapspeed kombination, men husk så at vi snakker streetrace her. En bil der gentagne gange kører 14sekunder, vil inden for få km/t have samme trapspeed. Prøv selv at lave sammenligningen, istedet for kontinuerligt at forsøge at blande nobelprisen ind i samtalen.

Nu har jeg altså både set en heftig VW Buggi og 2 motorcykler lave nøjagtig det senario, hvor de startede halvvejs oppe af banen og alligevel vandt over en erfaren streetracer i hurtig bil. Og det er altså fortsat logik for burhøns at deres udgangshastighed nødvendigvis må have været markant højere end den hurtige streetracers.
Det eneste jeg bare gerne vil se er din magiske formel der kan regne den ud.
Citat:
Og, Nej, Hartvig; jeg leverer ikke bare lige opskriften på sådan en sensor på et sølvfad til dig, hvad havde du egentligt forestillet dig??
Hvorvidt du skal "lære din leverandør ikke at udfordre en PP bruger" er sgu op til dig selv.
I tidtagningskredse har vi ellers intet imod at hjæpe hinanden, Racetiming.dk er fortsat Leif og John fra PKJ taknemmelige for deres velvillige hjælp da vi startede op med at lave udstyr til lovligt streetrace tilbage i 2003.
Du fattede tilsyneladende min ironien i forhold til vores leverandør, og på trods af det vil du ikke føre bevis for din fantastiske sensor.
Citat:
Ganske almindelig forbrugerelektronik indeholder grej der kan stikke de 1uSek med flere decimaler, så jeg håber sandeligt ikke din leverandør er meget chokeret over at høre 1uSek reaktionstid. Prøv at vise ham en almindelig discman feks....!
Måske har vi her en del af forklaringen på dine postulater, du har simpelt hen ikke fattet en brik af sammenhængen mellem opløsning (resolution) og reaktionstid, som jeg læser det.
En laser i en DVD eller CD afspiller benyttes til at sample eller brænde "0" og "1" taller i overfladen af en DVD eller CD skive, dette foregår normalt med en samplefrekvens på 48 Khz. eller 48.000 gange i sekundet. Disse digitale værdier latch'ses og buffers i registere til efterfølgende langsom behandling i maskinens elektronik. Man tillader ovenikøbet en vis mængde bit error fejl fordi det ikke er muligt for det menneskelige øre at høre det.
Det vil sige at man har behov for en laser med en
opløsning i microstørrelse, men det har altså bare ikke en brik at gøre med den måde man benytter sensorer i forbindelse med tidtagning.
Det man snakker om i forbindelse med tidtagning er, at en lysstråle skal brydes med meget stor nøjagtighed hvilket forhåbentligt ikke overrasker dig

modsat DVD eller CD laseren er der ingen mulighed for buffering og fejlkorrektion, eller andre smarte ideer. Sensoren skal gå fra on til off med højst mulig nøjagtighed - og den har kun et "forsøg".
Hele udfordringen ligger i elektroniken bag ved sensoren (typisk integreret i selve sensorens hus) her har man en eller flere transistorer (NPN eller PNP) som laver selve kontaktskiftet fra on til off og det er suverænt hastigheden på disse transistorer der bestemmer reaktionstiden i sensoren.
At du ikke vil lade mig se datablad på den laser sensor med en reaktionstid på microsekunder du tilsyneladende er i besiddelse af, fatter jeg ikke en meter af - tænk på at du har mulighed for at blive Kongen blandt alle landets tidtagere.
Summa summarum - jeg må konkludere at du enten er usædvanlig intelligent, eller også er du fuld af bullshit på dette område - your pick ?
Jeg stopper her fordi vi tilsyneladende ikke flytter os en millimeter - alternativt kan du vise mig din magiske formel og din enestående sensor og så skal jeg være den første til at bøje mig i støvet.
Til gengæld lover jeg, at jeg aldrig vil gøre mig til ekspert på MegaSquirt motorstyring.
Hartvig