Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 21 apr 2025, 23:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Sorry - kan du ikke selv lige regne efter ved et benytte regnearket jeg har stillet til rådighed i en tråd lidt længere oppe.

Men ved f.eks. 180 km/t er der tale om 5 cm. på et millisekund og med meget jævnbyrdige biler der er klasseinddelt er det vel ikke utænkeligt at en del runs bliver afgjort på 1/1000 dele ?

Efter at have studeret reglementer og prof tidtagningsudstyr har vi valgt at måle på forkanten af forreste dæk i 5 cm. højde. Dette kontrolmåles allerede ved pre-stage, hvor starteren sikrer, at det er dækket og ikke en lavthængende frontspoiler der måles på.

@ Henrik GM
Venter altså stadigvæk på at vi skal have den Nobelpris i matematik og fysik for at kunne påvise sammenhængen mellem kørt tid og sluthastighed :shock:

- og så også gerne et datablad/link til de laser sensorer med microsekund reaktionstid du referere til, det ville sgu være sjovt at kaste det i hovedet af vores leverandør - så kan han lære ikke at udfordre en PP bruger :wink:

Hartvig

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hartvig skrev:
Sorry - kan du ikke selv lige regne efter ved et benytte regnearket jeg har stillet til rådighed i en tråd lidt længere oppe.
Hartvig

Sorry lavede en lille regnefejl der... 65 m pr sekund er det samme som at køre 0,65 m pr 100 del sekund. 0,65 meter er 65cm. 1000 dele er så 6,5cm pr 1000 del sekund ved 235km/t .

Det er altså stadig bare rigtig rigtig lidt. Ved godt at det ikke er det samme som mit tidligere regnestykke men ikke desto mindre.

Jeg vil meget gerne se bevis på løb der er vundet på 1000 dele sekunder. For jeg køber det bare ikke. Det eneste sted de bruger 1000 dele sekunder til at måle tid med er i Formel 1 og prof dragrace dvs topfuel hvor en 1/4mile er overstået på 5 sekunder.

Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skal være så super præcist og godt når det alligevel ikke kommer til at spille en rolle. + du skal kunne garantere at de 1000 dele du måler det med passer 100% hvilket du får enorme problemer med.

Jeg kan ikke se hvorfor man skal måle en halvrusten honda civic med 1000 dele sekunder på 1/4 mile race når de ikke engang bruger 1000 dele til DTC... ?

Men det kan godt være det bare er mig.

Hvor mange vil mene det ville være super relevant at have 1000 dele sekunder som måleenhed ? Jeg har netop lavet en poll på det så må vi jo se hvad folk mener om det ?

Titel:
Moderator

Hartvig skrev:
@ Henrik GM
Venter altså stadigvæk på at vi skal have den Nobelpris i matematik og fysik for at kunne påvise sammenhængen mellem kørt tid og sluthastighed :shock:

- og så også gerne et datablad/link til de laser sensorer med microsekund reaktionstid du referere til, det ville sgu være sjovt at kaste det i hovedet af vores leverandør - så kan han lære ikke at udfordre en PP bruger :wink:

Hartvig

Nu har jeg svært ved at se hvordan du kan udlede at man skulle komme i betragtning til nobelprisen ved at påvise en ret fin sammenhæng mellem kørt tid og sluthastighed. Du forsøger at få mig til at diske op med en konkret udregning, hvorefter du straks vil levere en undtagelse, og den konkrete udregning vil jeg, trådens natur taget i betragtning, aldrigt lave.

Men Hartvig; Når du en dag kommer så vidt at du kan måle trapspeed, så PRØV at sammenholde tiden med trapspeed. Afvigelsen er meget meget lille, og man vil sagtens kunne opstille en imperisk formel ud af de resultater, under visse omstændigheder kan du endda gøre det med bilernes ydelse/vægt/trapspeed. Prøv det selv.

Nu vil du nok straks opstille den situation at en topfueler eksploderer motoren kort efter starten, og derfor kører en urealistisk tid/trapspeed kombination, men husk så at vi snakker streetrace her. En bil der gentagne gange kører 14sekunder, vil inden for få km/t have samme trapspeed. Prøv selv at lave sammenligningen, istedet for kontinuerligt at forsøge at blande nobelprisen ind i samtalen. :?

Og, Nej, Hartvig; jeg leverer ikke bare lige opskriften på sådan en sensor på et sølvfad til dig, hvad havde du egentligt forestillet dig??
Hvorvidt du skal "lære din leverandør ikke at udfordre en PP bruger" er sgu op til dig selv. :wink:

Ganske almindelig forbrugerelektronik indeholder grej der kan stikke de 1uSek med flere decimaler, så jeg håber sandeligt ikke din leverandør er meget chokeret over at høre 1uSek reaktionstid. Prøv at vise ham en almindelig discman feks....!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Citat:
Sorry lavede en lille regnefejl der... 65 m pr sekund er det samme som at køre 0,65 m pr 100 del sekund. 0,65 meter er 65cm. 1000 dele er så 6,5cm pr 1000 del sekund ved 235km/t .

Det er altså stadig bare rigtig rigtig lidt. Ved godt at det ikke er det samme som mit tidligere regnestykke men ikke desto mindre.

Nå pyt - sådan en lille regnefejl på 99,72307 % gør nok ikke alverden det er jo streetrace og let omskrevet er kørerne sikkert ligeglade med om det er målt til 15 sekunder eller 29,958 sekunder - samme lille regnefejl :wink:

Du er selvfølgelig velkommen til at bruge mit regneark en anden gang hvis der er nogen som skal forsøge at gøre sig kloge på tidtagning overfor dig.

Citat:
Jeg vil meget gerne se bevis på løb der er vundet på 1000 dele sekunder. For jeg køber det bare ikke. Det eneste sted de bruger 1000 dele sekunder til at måle tid med er i Formel 1 og prof dragrace dvs topfuel hvor en 1/4mile er overstået på 5 sekunder.

Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skal være så super præcist og godt når det alligevel ikke kommer til at spille en rolle. + du skal kunne garantere at de 1000 dele du måler det med passer 100% hvilket du får enorme problemer med.

Jeg kan ikke se hvorfor man skal måle en halvrusten honda civic med 1000 dele sekunder på 1/4 mile race når de ikke engang bruger 1000 dele til DTC... ?

Men det kan godt være det bare er mig.

Hvor mange vil mene det ville være super relevant at have 1000 dele sekunder som måleenhed ? Jeg har netop lavet en poll på det så må vi jo se hvad folk mener om det ?

Nu må du altså er at få orden på dine postulater - alt banetidtagning i Danmark foregår med AMB's løsning og alle resultater er med 1/1000 nøjagtighed. Jeg har selv i 6 år været en del af Racetiming.dk som bl.a. har taget tider for Saxo Cup mv. og lige på det punkt ved jeg af egen erfaring hvad jeg taler om.

Skulle dette forsat ikke være nok kan du gå ind og læse her http://tider.datapower.dk/ og en granskning vil vise dig, at både startplaceringer og løb hyppigt bliver afgjort på netop 1/1000 decimaler.

Skal vi ikke lukke den her for dit vedkommende på den måde at du lærer at regne og at du checker dine postulater lidt bedre :?: Dette er blot et forslag til hjælpe dig lidt på vej og ikke udtryk for arrogance fra min side.

Videre til GM.... :P

Hartvig

Titel:
Mester Medlem

Jeg tror ikke nogen er i tvivl om at udgangshastighed og tid i praksis, matematisk set, ikke hænger det mindst sammen. Lad nu bare den ligge -

Hvad er det efterhånden der bliver diskuteret her? Kan have lidt svært ved at se det nu... Han debatten ikke bevæget sig en del væk fra det konstruktive og kører nu bare på et hets agtigt plan? - Som jeg ser det.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Citat:
@ Henrik GM

Hartvig

Citat:
Nu har jeg svært ved at se hvordan du kan udlede at man skulle komme i betragtning til nobelprisen ved at påvise en ret fin sammenhæng mellem kørt tid og sluthastighed. Du forsøger at få mig til at diske op med en konkret udregning, hvorefter du straks vil levere en undtagelse, og den konkrete udregning vil jeg, trådens natur taget i betragtning, aldrigt lave.

Hvorfor prøver du ikke med "Sorry - jeg har vist kvajet mig" og så fortsætter vi en god og udbytterig dialog om tidtagning alligevel ?

Citat:
Men Hartvig; Når du en dag kommer så vidt at du kan måle trapspeed, så PRØV at sammenholde tiden med trapspeed. Afvigelsen er meget meget lille, og man vil sagtens kunne opstille en imperisk formel ud af de resultater, under visse omstændigheder kan du endda gøre det med bilernes ydelse/vægt/trapspeed. Prøv det selv.

Kære ven, du påstod at der var en nøje sammenhæng mellem kørt tid og sluthastighed (dog forbliver formlen herfor tilsyneladende en velbevaret hemmelighed) dette har intet at gøre med speedtrap'en, som alene har med måling af sluthastigheden at gøre på de sidste 5 eller 10 meter f.eks.

Citat:
Nu vil du nok straks opstille den situation at en topfueler eksploderer motoren kort efter starten, og derfor kører en urealistisk tid/trapspeed kombination, men husk så at vi snakker streetrace her. En bil der gentagne gange kører 14sekunder, vil inden for få km/t have samme trapspeed. Prøv selv at lave sammenligningen, istedet for kontinuerligt at forsøge at blande nobelprisen ind i samtalen. :?

Nu har jeg altså både set en heftig VW Buggi og 2 motorcykler lave nøjagtig det senario, hvor de startede halvvejs oppe af banen og alligevel vandt over en erfaren streetracer i hurtig bil. Og det er altså fortsat logik for burhøns at deres udgangshastighed nødvendigvis må have været markant højere end den hurtige streetracers.

Det eneste jeg bare gerne vil se er din magiske formel der kan regne den ud.

Citat:
Og, Nej, Hartvig; jeg leverer ikke bare lige opskriften på sådan en sensor på et sølvfad til dig, hvad havde du egentligt forestillet dig??
Hvorvidt du skal "lære din leverandør ikke at udfordre en PP bruger" er sgu op til dig selv. :wink:

I tidtagningskredse har vi ellers intet imod at hjæpe hinanden, Racetiming.dk er fortsat Leif og John fra PKJ taknemmelige for deres velvillige hjælp da vi startede op med at lave udstyr til lovligt streetrace tilbage i 2003.

Du fattede tilsyneladende min ironien i forhold til vores leverandør, og på trods af det vil du ikke føre bevis for din fantastiske sensor.

Citat:
Ganske almindelig forbrugerelektronik indeholder grej der kan stikke de 1uSek med flere decimaler, så jeg håber sandeligt ikke din leverandør er meget chokeret over at høre 1uSek reaktionstid. Prøv at vise ham en almindelig discman feks....!

Måske har vi her en del af forklaringen på dine postulater, du har simpelt hen ikke fattet en brik af sammenhængen mellem opløsning (resolution) og reaktionstid, som jeg læser det.

En laser i en DVD eller CD afspiller benyttes til at sample eller brænde "0" og "1" taller i overfladen af en DVD eller CD skive, dette foregår normalt med en samplefrekvens på 48 Khz. eller 48.000 gange i sekundet. Disse digitale værdier latch'ses og buffers i registere til efterfølgende langsom behandling i maskinens elektronik. Man tillader ovenikøbet en vis mængde bit error fejl fordi det ikke er muligt for det menneskelige øre at høre det.

Det vil sige at man har behov for en laser med en opløsning i microstørrelse, men det har altså bare ikke en brik at gøre med den måde man benytter sensorer i forbindelse med tidtagning.

Det man snakker om i forbindelse med tidtagning er, at en lysstråle skal brydes med meget stor nøjagtighed hvilket forhåbentligt ikke overrasker dig :wink: modsat DVD eller CD laseren er der ingen mulighed for buffering og fejlkorrektion, eller andre smarte ideer. Sensoren skal gå fra on til off med højst mulig nøjagtighed - og den har kun et "forsøg".

Hele udfordringen ligger i elektroniken bag ved sensoren (typisk integreret i selve sensorens hus) her har man en eller flere transistorer (NPN eller PNP) som laver selve kontaktskiftet fra on til off og det er suverænt hastigheden på disse transistorer der bestemmer reaktionstiden i sensoren.

At du ikke vil lade mig se datablad på den laser sensor med en reaktionstid på microsekunder du tilsyneladende er i besiddelse af, fatter jeg ikke en meter af - tænk på at du har mulighed for at blive Kongen blandt alle landets tidtagere.

Summa summarum - jeg må konkludere at du enten er usædvanlig intelligent, eller også er du fuld af bullshit på dette område - your pick ?

Jeg stopper her fordi vi tilsyneladende ikke flytter os en millimeter - alternativt kan du vise mig din magiske formel og din enestående sensor og så skal jeg være den første til at bøje mig i støvet.

Til gengæld lover jeg, at jeg aldrig vil gøre mig til ekspert på MegaSquirt motorstyring.

Hartvig

Titel:
Moderator

Godt så......

1: jeg har ikke kvajet mig, derfor får du ikke undskyldningen.

2: der findes ikke nogen "formel" du kan plotte tal ind i, men sammenhængen er der stadig. Du kan jo prøve det efter om jeg ikke har ret.

Klart at du fremdrager netop det ene scenarie der gør at sammenhængen ikke holder: man futter stille og roligt ned af banen, og giver så gas halvvejs nede. Ikke noget jeg har set i streetrace endnu.

Den nøje sammenhæng er der stadigt, men jeg tror du forventer en formel der gør at man kan sætte lighedstegn mellem xx sekunder, og yyy km/t, og den formel har jeg vist aldrigt lovet dig. Jeg siger kun der er en veldefineret sammenhæng.

Bevis for den "fantastiske sensor", Well, med ganske ganske simple remedier der kan købes hos en enhvert elektronikpusher, eller hugges ud af billigt forbrugerelektronik, så kan man lave sig en trådløs forbindelse, via en laserdiode, og tilsvarende billig modtager. Den er hurtig nok til at kunne overføre en komplet RS232 forbindelse på fuld skrald. Een ting er altså at jeg kan pulse en laser hurtigt nok til at overføre data, men jeg kan altså også modtage datastreamen i den anden ende. Som veldefinerede pulser. Hvad enten disse pulser stammer fra on/off switch på en laserLED, eller den stammer fra en bil der farer forbi ser jeg som ligegyldigt. Fint nok du ikke er enig, men det kan laves.

En laser i et CD drev "ser" et antal huller i et reflekterende lag. Ikke særligt meget ulig at se en stråle slukkes, for derefter at tænde igen. På tilsvarende vis læser man pulser i datatransmission med lyslederteknik. Men jeg fatter jo simpelthen ikke en brik... :wink:

Signing off.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Udgangs hastighed og 402m tid har ingen ting til fælles!

En stor bil med stor motor har en langsom acc. fra 0-80 men den acc. jævnt hele vejen op til de 300 km/t

En lille bil med lille motor, dog pumpet så den for samme vægt/effekt forhold som den store bil som kan tage flere omdr., har en meget voldsom acc. fra 0-120 men bliver så gjort meget langsom herefter.

Det skyldes bla. vind modstand, for vindens tryk foran på begge biler er næsten lige store. Så har den store bil sku flere kræfter at gøre godt med end den lille har i sidste ende.

PS. den lille bil når sku aldrig de 300 km/t

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Se her: http://www.racingone.com/article.asp?artnum=27063

Prøv at kigge på nr. 14 og 15. Tids forskellen er 0.001 sek. MEN hastigheden er på 26.35 mph eller 42.16 km/t

Godt nok er det top fuel dragsteres men hvor er sammenligning?

Jeg mener bare at man ikke kan acc. 42.16 km/t på 0.001 sek! I så fald så fatter jeg ikke at føren ikke dør af den voldsomme G-kræft, når han spader så voldsomt til den...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Moderator

Hvor er sammenligningen mellem streetraces ~140-200km/t, kontra topfuels _noget_ anderledes situation???

Jo mere ekstrem det bliver, desto større bliver usikkerheden. Og berettiger derfor i feks Topfuel at man går til yderligheder for at måle korrekt.

Prøv så at finde en ET/Trapseed for en klasse der består af næsten std biler.(som i streetrace i den normale form) Her er afvigelsen SLET ikke så stor fra langsomst til hurtigst over stregen.

Man vil sagtens kunne lave den "tommelfingerregel" at en forhjulstrukken bil på gadedæk der kører 14sek. også kører meget tæt på xxxkm/t.

Derfra og til at sige at ET og trap speed intet har med hinanden at gøre, DER er temmeligt langt.

Siden der linkes til viser da iøvrigt fint sammenhængen, hvis vi går udfra at de 10 bedste i klassen er repræsentative. En ET på feks 4,570 vil statistisk set medføre en hastighed der ligger omkring 325,47 +/- ~4, hvilket passer glimrende på samtlige 10 i feltet. Her kan ET linkes direkte til Trap speed med en forsvindende lille fejl. I omegnen af 1%..... :idea:

Citat slut.

Senest rettet af HenrikGM 17 apr 2006, 22:16, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time