Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 21:18

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
Ravnen skrev:
Ja men hvem skal definere hvornår nogle har været for smarte, ideen fra bla. HenrikGM m.f. og min side er at "indfange" de biler der allerede er blevet bygget under defuse eller helt manglende regler, om muligt.
For mit eget vedkommende bruger jeg jo ikke 2 år og på den forkerte side af en halv mill. på at bygge en bil, for så bare at sidde og sige det var bare ærgeligt nu gider de ikke at lege med os mere; så fuck jer i ku bare have blevet ved med at at køre Opel Manta med 150 Hk eller gammel veteran støbejerns V8 Amerikaner slæde med vingummi affjedring..
Der er mange der tænker som mig og der kommer hele tiden flere til, skal vi alle skoddes eller er det på tide vi bliver taget seriøst...

Rolig nu... Hvis jeg ikke havde taget jer seriøst, så sad jeg sgu´ ikke her og brugte så meget af min fritid på de her regler.
Ravnen skrev:

Sammenblanding af u- og indregistrede biler er det et problem på lukkede baner? og er det ikke allerede sådan i nogle Dragklasser..

På en dragracing bane er man fuldstændig ligeglad med nr. plader, medmindre de står i klassereglerne for det enkelte arrangement.

Har skelet lidt til hvad NHRA gør ved Wankel motor, og de siger 2700 pund med en "power adder" som jeg forstår til trykladnings enhed og 2900 Pund med 2 trykladnings enheder.

Ravnen skrev:
Ved uafhængig bagtøj og ved forhjulstræk skal kardan/aksel fangere anvendes (mere herom)

Prøv lige holde den her op mod DASU´s tekniske reglement, jeg er usikker på om den også holder der. Og ja, det mener jeg vi er nød til at have styr på hvis bilerne skal køre begge steder.

Nå, ikke mere fritid i denne omgang. Jeg tager på arbejde.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Feldthaus, det med wankel vægten lyder lidt voldsomt, det er jo henholdsvis 1350 kg og 1450 kg, jeg ville mene at det mere ville passe med noget i stil med 5-6cyl. motor vægtgrænserne.

Mht. til din bemærkning om de kardanfangere så er jeg ikke sikker på hvad du mener, der er vel ikke noget galt med at bruge dem, hvis det er muligt, vel...

Billede

Titel:
Medlem

Ravnen skrev:
Feldthaus, det med wankel vægten lyder lidt voldsomt, det er jo henholdsvis 1350 kg og 1450 kg, jeg ville mene at det mere ville passe med noget i stil med 5-6cyl. motor vægtgrænserne.

Mht. til din bemærkning om de kardanfangere så er jeg ikke sikker på hvad du mener, der er vel ikke noget galt med at bruge dem, hvis det er muligt, vel...

Det jeg mener med kardanfangere, er at reglerne her bør være fuldstændig ligesom DASU´s regler. Og de skal bruges, jo flere der har dem, jo bedre. De er jo en meget lille ting, så dem kan man ikke have ret meget i mod. Og de har jo en stor betydning hvis det grimme skulle ske og en kardan skulle knække af. De kan redde både bil og asfalt.

En wankel motor er som regel temmelig kraftig fra fabrikken. Jeg må tilstå, at jeg ikke ved om det er lettere eller sværere at gøre den endnu kraftigere.

- Hartvig

Du nævnte tidligere, at i har lavet et banereglement. Er der lavet om på målene for bremsestrækninger i forhold til DASU´s regler? Jeg spørger, da det er rimeligt væsentlig at vide når vi f.eks. snakker bremser og en evt. opgradering af disse.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Feldthaus skrev:
Hartvig

Du nævnte tidligere, at i har lavet et banereglement. Er der lavet om på målene for bremsestrækninger i forhold til DASU´s regler? Jeg spørger, da det er rimeligt væsentlig at vide når vi f.eks. snakker bremser og en evt. opgradering af disse.

Ja og nej - vi har godkendelse af en dobbelt op bremselængde (201/402 - 402/804 meter), men med mulighed for at forlænge (aldrig forkorte) bremselængden i forbindelse med de tillægsregler der skal udarbejdes i forbindelse med løb afviklet i henhold til vores banereglement.

/Hartvig

Titel:
Medlem

Hartvig skrev:
Ja og nej - vi har godkendelse af en dobbelt op bremselængde (201/402 - 402/804 meter), men med mulighed for at forlænge (aldrig forkorte) bremselængden i forbindelse med de tillægsregler der skal udarbejdes i forbindelse med løb afviklet i henhold til vores banereglement.

/Hartvig

Hvis vi så skal tage hul på bremse delen, så ved jeg ikke helt hvad ben jeg skal stå på.
Jeg jubler helt ved tanken om 804 meter bremsestrækning på 1/4 mile, tænk sig det er 204 meter mere end hvad en topfuel dragster har krav på :shock:
De 402 meter bremsestrækning på 1/8 mile meter passer fuldstændig til den klasse, som vi arbejder med.
Jeg mener faktisk ikke man bør gøre noget ved bremserne hvis de her regler holder ved.
Tænk på at de bremsestrækninger vi arbejder med indenfor dragrace er beregnet til biler, som har dårligere bremser end dem vi her snakker om, og nogle dragracere har ikke engang bremser på forhjulene. :wow:

Min anbefaling vil nu være:
Bibehold de originale bremser med evt. ABS system.
Kopier regel om bremseskærm, som der også står i reglements forslaget
Hvis det bliver lavet sådan, så bliver der aldrig problemer.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Feldthaus skrev:
Hartvig skrev:

/Hartvig

Hvis vi så skal tage hul på bremse delen, så ved jeg ikke helt hvad ben jeg skal stå på.
Jeg jubler helt ved tanken om 804 meter bremsestrækning på 1/4 mile, tænk sig det er 204 meter mere end hvad en topfuel dragster har krav på :shock:
De 402 meter bremsestrækning på 1/8 mile meter passer fuldstændig til den klasse, som vi arbejder med.

Jeg mener faktisk ikke man bør gøre noget ved bremserne hvis de her regler holder ved.
Tænk på at de bremsestrækninger vi arbejder med indenfor dragrace er beregnet til biler, som har dårligere bremser end dem vi her snakker om, og nogle dragracere har ikke engang bremser på forhjulene. :wow:

Min anbefaling vil nu være:
Bibehold de originale bremser med evt. ABS system.
Kopier regel om bremseskærm, som der også står i reglements forslaget
Hvis det bliver lavet sådan, så bliver der aldrig problemer.

Jeg er bange for at du misforstår mig - vi opererer p.t. med minimum 201 meters bremselængde på 201 meter baner, og minimum 402 meter bremselængde på 402 meter baner. Specielt på 402 meter banerne Holeby og Sindal er der ca. 600 meter bremselængde og et par hundrede meter græsfang.

/Hartvig

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
Som jeg ser det: :coffee:
Det er altså en fejl at sidde at diskutere klasseregler sammen med sikkerhedsregler. :damn:
Start dog med at finde grænserne for sikkerhed - for eksempel:
Under 10sek: bur- vinduesnet - osv bla bla bla
Under 11sek: bøjle - tranny shield - godkendte axler - kardanfanger - osv bla bla bla
Klasseregler er jo bare for at dele klasserne op, men har jo ikke noget med sikkerhed at gøre. Der er jo heller ingen grund til at en bil skal have alt muligt sikkerhedsudstyr fordi den er meldt til i en bestemt klasse, men kører 3 sek langsommere end de andre i klassen.
Når jeg siger at man burde køre efter hvad de gør i sportcompact i usa, så mener jeg jo SIKKERHEDSMÆSSIGT, selvfølgelig ikke klassemæssigt.
Prøv at læse de svenske regler hér:
http://www.tsds.se/tsds/index.php?optio ... &Itemid=55
Der står intet om bur, bøjle og axler.
Hvorfor ikke?
Fordi alle ved at ET reglementet gælder sammen med klassereglementet - der er ingen grund til at diskutere sikkerheden - den er udpenslet i ET reglementet.
Derfor ser man jo også blackrace/gadeløb i Sverige med "vilde monstre", men de er begrænset til ikke at måtte køre under 7.00 på 1/8 og ej mere end 200meter, så er man fri for alle mulige sikkerhedsregler.
Er vi virkelig så specielle her i dk, at vi skal finde på nye regler selv?
Jeg tror det ikke... :tooth:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
morten jønsson skrev:
Det er altså en fejl at sidde at diskutere klasseregler sammen med sikkerhedsregler. :damn:
Under 11sek: bøjle - tranny shield - godkendte axler - kardanfanger - osv bla bla bla
Klasseregler er jo bare for at dele klasserne op, men har jo ikke noget med sikkerhed at gøre. Der er jo heller ingen grund til at en bil skal have alt muligt sikkerhedsudstyr fordi den er meldt til i en bestemt klasse, men kører 3 sek langsommere end de andre i klassen.
Når jeg siger at man burde køre efter hvad de gør i sportcompact i usa, så mener jeg jo SIKKERHEDSMÆSSIGT, selvfølgelig ikke klassemæssigt.
Hvorfor ikke?
Fordi alle ved at ET reglementet gælder sammen med klassereglementet - der er ingen grund til at diskutere sikkerheden - den er udpenslet i ET reglementet.
Derfor ser man jo også blackrace/gadeløb i Sverige med "vilde monstre", men de er begrænset til ikke at måtte køre under 7.00 på 1/8 og ej mere end 200meter, så er man fri for alle mulige sikkerhedsregler.

Som jeg osse siger, sikkerheden kommer jo helt automatisk, det er klassereglerene jeg kommer med et forslag på...

Billede

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
Ravnen skrev:
morten jønsson skrev:
Hvorfor ikke?

Som jeg osse siger, sikkerheden kommer jo helt automatisk, det er klassereglerene jeg kommer med et forslag på...

Yes my freind - men jeg tror at det er omkring sikkerhedsreglerne det bliver sværest at få alle ved bordet til at blive enige. Jeg tror vi to mener nogenlunde det samme, men jeg tror ikke at Hartvig og Henrik Gm er med der - eller hvad?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Damn......... en udfordring :?

Men jeg håber på et møde at vi kan få vendt og drejet alles ideer, holdninger og forventninger, så vi kan få en masse 201/402 meter race i Danmark fremover.

Lige nu ligner det noget med at dele baner, tidtagning, officials og events, men med 2 forskellige grupper, som hver især afvikler for deres målgrupper.

Altså streetrace som vi kender det i dag, men med en fælles nedre tidsgrænse - og så street pro dragrace (lad være med at opfatte betegnelsen negativt - jeg har bare ikke et bedre ord) der afvikler med deres eget regelsæt.

Desværre er NDCD historiken med denne model ikke særligt opløftende, men det skyldes jo netop at de nødvendigvis har måtte indordne sig under DASU's spilleregler - og det er jo ikke lov for en kommende "doorslammer klub" :D

Men jeg grubler videre.

P.S. det er altså ikke mig alene der bestemmer i Streetracing.dk, det er faktisk vores forening og bestyrelse :coffee:

/Hartvig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time