Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jan 2025, 03:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 12:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej Lars.

Du har rigtigt meget ret i at man skal passe på ikke at jokke henover grænserne.

Jeg går ud fra vi står der hvor du mener der er tale om et køreteknisk arrangement her?

På miljøtilladelsen for vandel er der nogle interessante definitioner.
Feks :
Køreteknik: Kørsel med standardtypegodkendte køretøjer uden nogen form for modificering af motor og udstødningssystem.
Der står også at privatejede køretøjer ikke må anvendes.

Altså er det ikke køreteknik i kører iflg definitionerne i miljøgodkendelsen for Vandel.

På ErikWs side skrives der derimod om 130dB støjgrænser, og bladrer man lidt i det, så vil man se at det krav matcher 100% på definitionen på "Motorsport" i godkendelsen af Vandel.

Nu er Vandels Kalender ikke længere online, så jeg kan ikke bevise det, men ErikWs arrangemnet stod i Vandels kalender som Motorsport.


Så når vi snakker om hvad der er hvad, så er det svært.

Du bedyrer at der er tale om køreteknik, men der er købt og betalt for et motorsports arrangmenet.

De biler der er inviteret kan ikke føres til et køreteknisk arrangment på Vandel.

De støjgrænser i sætter op stammer fra et Motorsportsarrangement.

Der bliver bedyret at bek.827 ikke kan bruges pga dette er køreteknik og ikke motorsport, trods det er det der er købt.


Det ser unægteligt ud som om i ikke bare går kreativt tæt på linien, men en hel del over den.

Men det er ellers et godt trick at snuppe de bedste ting fra forskellige ting og kombinere dem bedst muligt, men jeg mangler stadigt argumentation for at dette skulle være gangbart uden at jokke enten politi eller miljø over tæerne.

Det kommer jo til at gå ud over andre end bare jer, hvis/når det går galt og nogen kommer galt afsted.

Mener du virkeligt, med din baggrund i DASU, m.v. at dette er at holde sig på den rigtige side af hegnet hvis du skal være helt ærlig?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 14:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
larskruse skrev:
Hej Henrik, ja det er et følsomt område, og man skal passe på ikke at overtræde stregen til konkurence kørsel, motorløb og motorsport.

Nogen går meget tæt på, og jeg har set arrangenmenter med tidtagning, som hævdede at denne tidtagning, for en baneomgang, var nødvendig for at kunne bedømme, om deltageren i det køretekniske kursus forbedrede sig under kurset. Kreativ tænkning, men nok på kanten.

Afspæring er et andet emne, som er lidt besværlig på vandel da det er et stort område, men når man går en tur i skoven er der jo også sommetider sat et skilt op med adgang forbudt pga jagt. Minestrimmel, skiltning og måske vagter samt naturligvis lodsejerens tilladelse kræves.

Når man laver et køreteknisk kursus, må man ikke blande konkurence eller tidtagningskørsel ind i det, for så bliver det til motorløb, motorsport, vejsport osv. og så er vi ovre hvor 827 og DASU kommer ind i billedet.
Jeg er helt enig med dig i de 4 punkter der ikke må forekomme i øvelseskørsel.

Der var længere oppe i tråden en der spurgte om Instruktør Lars Kruse var ham politi manden fra Esbjerg, det kan jeg afkræfte. Den Lars Kruse der er instruktør den 26 april er undertegnede.
Jeg har web siden www.activedriving.dk og laver en del driver coaching og køreteknisk instruktion.
Jeg har også en baggrund indenfor DASU motorsport, så jeg ved godt at man skal holde sig på den rigtige af hegnet når man laver køreteknisk træning.
håber du har mere chek på 827 end på lovgivningen ang jagt i div skove! man kan ikke lukke en skov pga jagt. man kan sætte skilte op der fortæller der idag er jagt i skoven. men der er stadig den samme offentlige adgang til skoven som på alle andre dage. dvs at den sammenligning er forkert. på et forkert grundlag.nu skriver du at du kommer den 26april. hvem kommer og tager ansvaret nu på fredag?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 18:41 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2009, 08:56
Indlæg: 3
Geografisk sted: Frederiksberg
Indrømmet, jeg har ikke meget forstand på jagt, det var kun fordi jeg fornylig mødte sådan et skilt, og tænkte - det var ikke meget advarsel man får inden der er risiko for et skud hagl i bagdelen. :lol:

Jeg kan læse, at der er meget forskellige holdninger til Vandel og vil egentlig ikke blande mig yderligere i debatten, da jeg ikke står som arrangør, Jeg er hyret ind som køreteknisk Instruktør på den 26.
Jeg underviser ikke i nogen form for motorsport, men udelukkende i køreteknik, og lægger stor vægt på at teknikkerne kan overføres til sikker kørsel på almindelig vej. Det er bilkontrol, og forståelse for hvordan biler opfører sig.

Jeg håber i alle får rigtig mange gode bane dage il øbet af 2009, og påskønner alle, der gider gøre en indsats med at arrangere en banedag, så vi kan have nogle sjove timer og blive dygtigere billister.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 18:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2004, 22:19
Indlæg: 571
Geografisk sted: Ikast, verdens navle
larskruse skrev:

Jeg håber i alle får rigtig mange gode bane dage il øbet af 2009, og påskønner alle, der gider gøre en indsats med at arrangere en banedag, så vi kan have nogle sjove timer og blive dygtigere billister.


præcis......


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 20:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
larskruse skrev:
Indrømmet, jeg har ikke meget forstand på jagt, det var kun fordi jeg fornylig mødte sådan et skilt, og tænkte - det var ikke meget advarsel man får inden der er risiko for et skud hagl i bagdelen. :lol:

Jeg kan læse, at der er meget forskellige holdninger til Vandel og vil egentlig ikke blande mig yderligere i debatten, da jeg ikke står som arrangør, Jeg er hyret ind som køreteknisk Instruktør på den 26.
Jeg underviser ikke i nogen form for motorsport, men udelukkende i køreteknik, og lægger stor vægt på at teknikkerne kan overføres til sikker kørsel på almindelig vej. Det er bilkontrol, og forståelse for hvordan biler opfører sig.

Jeg håber i alle får rigtig mange gode bane dage il øbet af 2009, og påskønner alle, der gider gøre en indsats med at arrangere en banedag, så vi kan have nogle sjove timer og blive dygtigere billister.


Jeg synes det er ærgeligt du trækker dig ud af diskussionen, da det måske kunne have forklaret hvordan det pågælgende arrangment kan blive til køreteknik.

Hvad angår advarslen før haglskuddet, så er det vel ikke pokkers meget anderledes end den advarsel man får når man bliver t-bonet af en køreteknikinstruktør der tester topfart i skarp konkurrence med en parralelltkørende bil på den 2,8km lange topfartsstrækning, som vi vist er enige om ikke kan adskilles fra hr og fru danmark. Haglskuddet kan ligefrem blive at foretrække, men lad os nu ikke blande jagt ind i det, da det er en ganske irrelevant sammenligning, og kun er indsat støj i essensen af emnet.

Vi har stort set alle det samme ønske: Så mange bane dage som overhovedet muligt, det være sig 1/4mile, trackdays,drift, whatever.
Det har vi til fælles.

Hvad vi ikke har tilfælles er en holdning om at et illegalt race er bedre end intet race. Illegalt race tjener det ene formål at få afskaffet/yderligere besværliggjort de initiativer der er for at få racet lavet lovligt, og det står i skærende kontrast til dit udsagn om mange gode banedage i 2009.

Lars;
Da du kommer ind i tråden øjner jeg faktisk håb om en dialog om emnet, på et sagligt niveau, men indtil nu har du ikke formået overhovedet at anfægte min kritik, ud over at sammenligne med gokarts, som slet ikke ligger under bek827, plus sammenligne med jagt i en skov.
Jeg har derimod citeret flere steder fra, bla bek827, vejledningen til 827, vandels egen miljøgodkendelse, og selv med min bedste vilje kan jeg ikke få øjne på hvordan Dette arrangement kan lægges ind under træning/køreteknik.

Husk på jeg selv tilhører nogle at de ildsjæle i DK der brænder for at lave motorsport/motorløb/køreteknik/kært barn har mange navne, så hvis muligheden for at køre uden forsikring, uden afspærring, uden banesikkerhed, uden nummerplader, men til gengæld 2,8km topfart 2 og 2, 5-10+ biler af gangen på en teknisk mere eller mindre krævende bane, mod 1200kr i entre, på et areal hvor der er anden uvedkommende færdsel, så må man sige der er tale om intet mindre end et gennembrud.
Det er nu nok ikke helt tilfældet.

Jeg stiller mig stadigt meget skeptisk overfor lovligheden i omtalte arrangement, og din mangel på svar og modspil underbygger bare den skepsis.

Når nogen en skønne dag,i en uindregistreret bil, påkører en uvedkommende 3.part der egentligt bare er almindelig billist i lovligt ærinde på et offentligt tilgængeligt område, så er der end ikke en ansvarsforsikring der dækker tab af 3.parts forsørger feks.

Det er ikke fordi man ikke er risikovillig ihvertfald, men jeg håber f... at I slipper afsted med det uden at skade det eneste reelle baneområde der er i DK til LOVLIGE arrangementer.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 20:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
ToLa skrev:
Jeg er godt klar over at det er som at åbne pandoras æske, men mon ikke Blackrace, "De unævnelige fra Sindal", Hartvig, Holeby og hvem vi ellers har med "orden i penalhuset" burde lave en samlet klage/indsigelse eller hvad det nu skal kaldes mod arrangementet?

Jeg er ikke ude i at det skal være Alle mod Erik W. Men et arrangement af denne tvivlsomme karakter, kan INGEN i miljøet være tjent med. Og i mine øjne kan det kun gå for langsomt med enten at få bragt forholdene i orden, eller lukket arrangementet ned.

Tobias


Jo, man kan godt stille sig på barrikaderne og begynde at klage, men det vil blot give myndighederne ekstra arbejde med et emne som i forvejen er politisk upopulær, nemlig motoraktiviteter(vi kan kalde det hvad vi vil).
Jeg vil være meget tvivlende overfor om det overhovedet vil gavne nogen som helst. Det var da meget lettere at fyre en anmeldelse afsted end sidde her om aftenen og brænde timer af på at forsøge at få folk til at lade være med at afholde noget der åbenlyst ulovligt (i mine øjne, og ingen har kunnet argumentere anderledes), eller i bedste fald misbrug af Vandel. Eller alternativt bare tage kritikken til sig og da i det mindste søge den polititilladelse, så vidste de selv om de var racearrangører eller forbrydere. Medierne har ingen gråzone her.

Så det er vist loose-loose. Eneste man kan, er at håbe på der ikke sker en ulykke med personskade på 3.part, for så er det i medierne med det samme, og de vil straks opdage at der er ugler i mosen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2009, 06:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
kan se JOHN min gamle ven, har tilladt sig en APRILSnar... han har rettet muligheden for acc fra 50 til det uendelige fra 2 biler mod hinanden, til en bil enkeltvis.
ERIK W der afholder løbet...øhh kurset. har ikke ændret sin reklame på sin hjemmeside (han har nok ikke tænkt på hvad dato det var igår).
så mon ikke der stadig er mulighed for to biler/mc mod hinanden i en rask kappestrid til de 300kmt?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2009, 10:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
lqs skrev:
kan se JOHN min gamle ven, har tilladt sig en APRILSnar... han har rettet muligheden for acc fra 50 til det uendelige fra 2 biler mod hinanden, til en bil enkeltvis.
ERIK W der afholder løbet...øhh kurset. har ikke ændret sin reklame på sin hjemmeside (han har nok ikke tænkt på hvad dato det var igår).
så mon ikke der stadig er mulighed for to biler/mc mod hinanden i en rask kappestrid til de 300kmt?
MVH søren


Hmm... det lugter sq lidt...

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2009, 07:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nå, der er lidt "aftermath" fra arrangementet kan jeg se...

En lille smagsprøve på hvad der iflg Formanden fra PKJ er foregået i køreteknikkens hellige navn:

citat:
Super vejr og fed dag på Vandel.

Hold bøtte, hvor var der mange fede biler dernede.
Ny BMW M5, BMW 135i med 370 hk, 4-5 Corvetter, 5 Porsche 911 ( også GT3 ), Lotus Elise, Lamboghini Gallardo, 4 Supraér og Audi RS6 samt andre hurtige / sjove biler.
Dagen gik meget godt, dog var der flere biler som ikke selv kørte hjem. 4 stk blev hentet af Falck.
En af Corvetterne smadrede 2 super dyre split fælger mm. efter møde med en 10-20 kg sten i grasset. Av av.
Dagens ubestrittet vildeste mand, var Allan fra PKJ der havde flere vilde afkørsler, der i blandt en 4 hjuls drift sidelæns ud i botanikken med afsluttende 2 hjulsløft i ca. 1 meters højde.
Citat slut.

Til Lars Kruse:
Når du ligger og afholder disse køretekniske kurser, hvor der ikke bliver kørt race eller om kap, eller nogen form for konkurrence, tror du så det er alle der har fanget den ide?
Se evt her for eksempel på køreteknisk kursus in action: http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=25811

Forstår egentligt ikke hvorfor de etablerede baner ikke bare påberåber sig at de afholder køreteknik...altså så alle regler blindt kan tilsidesættes til alles fordel/ulempe... :damn:

Ellers en fed bil: http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=25809.
Dette må være en del af trackdayen, omend det ligner drag til forveksling. John rettede godt nok "reglementet" til kun at omfatte 1 bil af gangen til hastighedstest, men det her ligner 2.

Ydermere ser det i stigende grad ud til at PKJs egen bestyrelse er noget splittet over hvad man vil og ikke vil.

Læs selv videre her: http://www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic ... 1&start=60

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: Hmm
Indlæg: 11 apr 2009, 09:52 
Offline

Tilmeldt: 11 apr 2009, 09:25
Indlæg: 5
HenrikGM >> Nu syntes jeg du skulle sætte dig lidt ind i hvordan tingene er administeret - hvem som står for hvad, inden du skyder med skarpt.

At man er umådelig velformuleret, gør jo ikke at man automatisk har ret.

1. Den 3/4 havde PKJ INTET at gøre med - John deltog som observatør for at klarklægge hvilke ting der skulle ændres for at PKJ ville deltage den 26/4 - Du kan altså ikke udfra div. videoer, fortællinger, BG billeder osv. automatisk gå ud fra at den 26/4 vil foregå på samme vis - og så på forhånd klandre PKJ for arrangementet den 26/4.

Både Lars Kruse og undertegende har sat nogen klare krav op for den 26/4 for at vi vil deltage som instruktører - og det er krav der afviger fra den måde den 3/4 blev afholdt på.

2. John har på PKJ´s vegne lovet Erik W at hjælpe med at skaffe deltagere til den 26/4 - Der er INGEN deltagere til den 3/4 som kommer fra det e-mail kartotek som PKJ er indehaver af med tidligere deltagere fra div Trackdays - Og der bliver ikke inviteret fra dette kartotek før det er 100% afklaret hvordan den 26/4 kommer til at foregå.

3. Husk.... dette er et Erik W arrangement - hvor PKJ alene har lovet at hjælpe til med opstilling af bane, instruktør og deltagere - dvs. at du kan ikke klandre hverken skribenter på HI-Speed, John eller bestyrelsen i PKJ for hvordan deltagere til disse arrangementer opføre sig - det er alene Erik W. ansvar - og jeg ville finde det mere passende at du kontakter Erik W direkte, end at du anklager PKJ i et offentligt forum - nå vi reelt set intet har at skulle have sagt - PKJ kan alene komme med anbefalinger til ændringer til Erik W.

4. Om disse arrangementer skader fremtidige arrangementer mere end visse 402m events har skadet fremtidige 402m events er jo meget svært at sige - Der er jo altid nogen som skubber lidt til reglerne for at gøre det sjovest/bedst muligt for deltagerne. Nogen HAR lært af det - og andre skal lige gøre deres egne erfaringer.

5. Dette indlæg er skrevet 100% på eget ansvar/initiativ - indholdet kan hverken John, PKJ, Hi-Speed, Erik W, Lars Kruse eller andre drages til ansvar for.

Jeg har ikke yderligere at tilføje diskussionen, så der vil ikke komme yderligere indlæg i denne debat fra min side.

Henrik B




[/u]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team