Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 07:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Andy skrev:
Det er blevet lavet nogle målinger på peak trykket det var omkring 1400-1600 bar!!!!!!

Citat:
Nogen af traktortrækfolkene der har tænkt over hvilke indsprøjtningsvinkel de har på forreste, kontra bagerste cylinder?

Mener du at akslen vrider sig??

Det mener jeg ikke den kan da der jo ikke er noget i bagenden af akslen den skal trække, den skal jo "bare" løfte rulleløfteren..og kun 1 ad gangen..

Akslen i de store pumper er Ø 35 mm på det svageste punkt..

Andy

Jeg vil tro peak tryk endda ligger højere endnu, med de store mængder, plus meget korte tider.

Hvordan er det målt, og var måleudstyret hurtigt nok til at kunne registrere det?

Andy; Hele vejen ned igennem pumpen har du noget pumpen skal "trække".

En krumptap i en bil har også "kun" noget der trækker "eet sted af gangen". Prøv at hive feks 1000Nm i en krumptap til en personbil.
Prøv så at hive 4000Nm i den samme krumptap.(momentet er ikke tilfældigt valgt!)

Prøv så at regne lidt på det moment en lang 6cyl dieselmotor skal lave for at lave feks 2000hk, som flere påstår.
Se lidt på hvor langt et stykke af en forbrænding den faktisk "stamper" i pedalen.
Nu har du en ide om hvor stort moment krumptappen faktisk er udsat for.

Spænd så en krumptap op i drejebænken derhjemme, og lås bænken.
Træk så med det moment i fjerneste ende. TDC bliver lige pludselig variabel!

Ligeledes med din pumpe. Ganske vist er det ret stift grej, men med voldstore mængder, ultra korte tider, og mange rpm, så kan jeg forsikre dig for at din pumpeaksel vrider, og dermed er indsprøjtningstidspunkter ikke nødvendigvist den samme for alle cylindre.

6x forbrændingstryk målinger vil garanteret vise det.

Grejet holder alligevel, men gad vist hvad der kunne hentes ved at bortkompensere for vridet i akslen... :!:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Andy skrev:
Mener du at akslen vrider sig??
Andy

Mit gæt er, at Henrik mener hvad den sande indsprøjtningsvinkel er, (læs: Krumtappen vrider sig). Der er nok en del forskel fra forreste til bagerste cylinder :?

EDIT: Hmm, få sekunder for langsom :oops:

Titel:
Senior Medlem

Citat:
Jeg vil tro peak tryk endda ligger højere endnu, med de store mængder, plus meget korte tider.

Hvordan er det målt, og var måleudstyret hurtigt nok til at kunne registrere det?

Jeg har ikke meget information om målingen og hvad grej de brugte, men det blev udført i Holland af noget der ligner vores teknologisk institut...

En anden intressant ting der blev synlig med tal under testen er forsinkelsen fra pumpen leverer olien og til dysen reagere...ved 6000 motor omd. er der en forsinkelse på 14 grader..pumpen når og rotere 14 grader inden olien kommer ud af dysen...

Citat:
Andy; Hele vejen ned igennem pumpen har du noget pumpen skal "trække".

Det er jo rigtig nok..

Citat:
Grejet holder alligevel, men gad vist hvad der kunne hentes ved at bortkompensere for vridet i akslen... Exclamation

Ja hvis jeg bare vidste hvor meget kunne jeg nemt kompensere for det..

Andy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time