Jesper H skrev:
Er det noget de gør med vilje (ala launch control?) for at sparke liv i turboen?.
Det er ikke med vilje....
Det er nermere fordi hans dieselpumpe ikker kan nå og sprøjte hele mængden ind inden stemplet når toppunktet....
Det er generelt et problem på diesel motore der skal forbrænde en meget højmængde olie...
Et eksempel fra std. traktor træk: Tag pumpen fra en Volvo 810 (Ikke for at genere dig Ole
) Hvis den er monteret med 10mm elementer kan den give ca 370mm3 olie pr stempel slag, men det tager ca 27 grader på pumpen= 54 garder på motoren!!!!!!!hvis vi presser motoren lidt kan vi starte indsprøjtningen ca 35 grader før top, vi mangler 19 grader..de 19 grader bliver sprøjtet ind EFTER stemplet er i top...og svarre til ca. 100 mm3(ca en 1/4 af hele mængden) diesel der ikke bliver til trækkraft men til sort røg....
Så det er derfor at knasten i pumpen skal slibes om...hvis den bliver slebet rigtigt kan vi nå og sprøjte alle 370mm3 ind før top....
Kodeordet i en god diesel pumpe er HURTIGHED.....
Mvh
Andy