Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 21 apr 2025, 23:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Henrik, jeg tænker nogle gange på om du rent faktisk mener noget med det du skriver........

Hvis man nu gjorde det atraktivt for unge nybegyndere at starte i en ny og sikker bil med max en eller anden effekt, så ville det uden tvivl gøre en forskel.........men det vil som du så flot påpeger ikke tiltale alle, men vi kan IKKE rede alle.

Hvor mange biler kører galt pga bilens stand er for ringe?
Flere end du aner, jeg kan nævne et par konkrette tilfælde som jeg selv personligt har oplevet.

Var for år tilbage bagsæde passager i en Opel Kadett 1.3s, vi var 4 gutter på min størrelse(100++) og en 18 årig tøs som lige havde fået kørekort som chauffør, vi skulle i by og stemningen var høj. På et tidspunkt bliver manden på miderste plads bagi enig med sit røvhul om at det gas han har på den varme side af hullet skal ud og han slår en kæmpe skid, det giver lidt skubben på bagsædet og det sætter bilen i svingninger i sådan grad at den ender med at snurre rundt på vejen og ryge baglæns ud på en heldigvis flad mark............vi rammer ingen modkørende lastbil eller en meter dyb grøft, så havde konsekvenserne været en del af en statestik i dag.

Grunden var netop dårlig stand og en uerfaren chauffør, begge støddæmpere i bag var udtjente + et års brug

Næste eksempel er uden tvivl det tætteste jeg nogensinde har været på at blive hentet af manden med leen, jeg kommer alt for stærk på motorcykel rundt i en kurve på en hovedvej, modkørende er en Peugeot 205 som pludselig glider over i min vejbane og fortsætter ned i grøften3-4 meter foran mig.......grunden var en tabt bærekugle og resten af bilen var i samme stand...den 20 årige nyudklækkede student med HF2000 trøjen scorede helt sikkert ikke flere fyre den sommer da læber og tænder lignede noget der havde fået af en 2 kilos mukkert.

Jeg er sikker på at der er masser af andre der har oplevet det samme og hvis du vil ha flere eksempler så har min udemærkde hukommelse flere at byde på.

Begge uheld ville ALDRIG have sket i en nyere bil.

Jeg vil lade det være usagt om du kan håndtere den bil, men min påstand er at 90+% af nye bilister ikke er istand til at håndtere den forøgelse i "bilstørrelse" en afgiftsnedsættelse vil betyde.

For det første er det jo næsten en døds-synd at sige i dette land at man rent faktisk godt kan førte en bi, for det andet så skal den afgiftnedsættelse selvfølgelig ikke dække 400+ biler, men biler der er sikre, lav forurening og måske med et eller andet overvågningssystem, ikke et system som giver "bøder" ved 81½kmt, men et system der overvåger bilisten og kan udlæses ved evt. uheld.

Om så afgiften bliver fjernet vil det ikke forhindre unge mennesker i at køre galt, men der vil være en betydelig forskel i den hastighed hvormed det går galt. Airbag og alverdens sikkerhed redder ikke fjolset bag rattet fra at gøre noget pokkers dumt.

skal det forstås som en påstand om at nye biler med airbags, sikkerheds og deformations zoner ikke er mere sikre end gamle Volvo'er, Opeler og Toyotaer ??

Når en 18årig MC pilot fiser ind i et sving på sin spritnye R1 med 100km/t for meget, så redder afgiftsnedsættelsen ham ikke en cm, tværtimod er den direkte medvirkende til at slå ham ihjel.

Så er vi pludselig ovre i en helt anden diskution.........

SLOW EYES WILL KILL YOU

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
kan udemærket følge dig der henrik men jeg tænkte nu mere på afgifts nedsættelse på de motor mæssigt mindre biler med sikkerheden i top så man i det mindste kan give de unge valget mellem at blive en scoretrold i ny bil med hvide bukser og rene fingre eller ejer af en pumpet gammel sirra og perlegrus mekaniker hvis fingre er mere klistret end håret. (og udover det medlem af power page ;))

1. hvor mange har lige råd til bare forsikringen på en R1!
2. hvor mange har råd til en R1 ?
3. Vi må nok bare holde os til lævnet fra de riges spor eller ulykker... (en gocart med en motor fra en R1! ;) )

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
HenrikGM skrev:
møffe skrev:
og unge mennesker betaler stadig i dyre domme for at køre i dødsfælder som om de har et dødsønske.

k:

Er det så ikke fantastisk at "ingen" unge mennesker fokuserer på sikkerhed, men langt hellere vil have den gamle SupraTurbo henne på hjørnet, eller voldtune på en gammel kadett så de kan komme ud og køre ulovligt streetrace?(trods der er lovlige arrangementer, som støttes mangelfuldt).

Der findes et HAV af fornuftige sikre billige biler, men de sælger jo netop ikke til ungdommen. Sætter man afgiften ned, så sker der blot det at bilerne bliver det større,hurtigere og frækkere.

Møffe; årsagen til at du tøffer rundt i den gamle sierra, og ikke en 400+hk Cosworth er netop økonomi. Jeg vil lade det være usagt om du kan håndtere den bil, men min påstand er at 90+% af nye bilister ikke er istand til at håndtere den forøgelse i "bilstørrelse" en afgiftsnedsættelse vil betyde.

Hvem gider køre i en kadett når man kan få en lotus omega små penge??
Hvad er odds for en eneulykke i en kadett, kontra en lotus omega?

Og meget væsentligt: Hvor mange biler kører galt pga bilens stand er for ringe?
(Hint: hvis det var et reelt problem, hvorfor er den statistik så aldrigt blæst op i pressen?)

Passiv sikkerhed/aktiv sikkerhed stillet op imod regulære førerfejl er også interessant at se på i denne sammenhæng.

Om så afgiften bliver fjernet vil det ikke forhindre unge mennesker i at køre galt, men der vil være en betydelig forskel i den hastighed hvormed det går galt. Airbag og alverdens sikkerhed redder ikke fjolset bag rattet fra at gøre noget pokkers dumt.

Når en 18årig MC pilot fiser ind i et sving på sin spritnye R1 med 100km/t for meget, så redder afgiftsnedsættelsen ham ikke en cm, tværtimod er den direkte medvirkende til at slå ham ihjel.

nu er jeg ikke helt ung mere(snart 27) og grunden til min cosworth ikke er på gaden er ikke kun økonomi. nok nærmere fornuft.

men henrik jeg håber da et eller andet sted at når dine børn bliver gamle nok til at få kortet så vil du gøre alt for at de kan færdes sikkert på de danske veje. og helst ikke ser at de køre rundt i en dødsfælde.. men det er jo nok op til hver især.

og læs lige hele teksten igen.. jeg skriver skam en afgifts lettelse op til feks 80hk.. så har man somregl ikke en super hurtig bil. men en fornuftig hurtig og økonomisk bil som kan det meste til dagligdags brug.

dem der vælger at tune og forhåbeligt vedligeholde ældre performance biler er jo nok unden for den klasse som man kan få fat i på et økonomisk grundlag. der er skam fordele ved ikke at køre i en bil der går under 10km/l.. det skal bare gøres attraktiv at købe en ny bil som er bedre udstyret sikkerhedsmessigt end at købe en gammel bil når det er økonomien der bestemmer.

og joo der er mange eksempler på at billige biler bliver solgt i stor stil istedet for brugte. ring til din lokale ford forhandler og spørg hvor mange ford KA de har bestilt. jeg tror du bliver overrasket. den koster 99900kr fra ny. og mange vælger faktisk sådan en istedet for en mindre brugt bil.

men igen nej man kan ikke redde alle ved sådan en afgifts nedsættelse. men kan man da bare redde 1 så er da da værd at tage med.. det kunne jo være en man kendte. :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Jeg ved at nordmændene har en bilig afgift på biler op til ca. 100hk... Derefter stiger afgiften med effekten... Kan ikke helt huske hvordan det er skruet sammen, det var bare noget jeg læste i et bilblad for år tilbage..

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time