møffe skrev:
og unge mennesker betaler stadig i dyre domme for at køre i dødsfælder som om de har et dødsønske.
k:
Er det så ikke fantastisk at "ingen" unge mennesker fokuserer på sikkerhed, men langt hellere vil have den gamle SupraTurbo henne på hjørnet, eller voldtune på en gammel kadett så de kan komme ud og køre ulovligt streetrace?(trods der er lovlige arrangementer, som støttes mangelfuldt).
Der findes et HAV af fornuftige sikre billige biler, men de sælger jo netop ikke til ungdommen. Sætter man afgiften ned, så sker der blot det at bilerne bliver det større,hurtigere og frækkere.
Møffe; årsagen til at du tøffer rundt i den gamle sierra, og ikke en 400+hk Cosworth er netop økonomi. Jeg vil lade det være usagt om du kan håndtere den bil, men min påstand er at 90+% af nye bilister ikke er istand til at håndtere den forøgelse i "bilstørrelse" en afgiftsnedsættelse vil betyde.
Hvem gider køre i en kadett når man kan få en lotus omega små penge??
Hvad er odds for en eneulykke i en kadett, kontra en lotus omega?
Og meget væsentligt: Hvor mange biler kører galt pga bilens stand er for ringe?
(Hint: hvis det var et reelt problem, hvorfor er den statistik så aldrigt blæst op i pressen?)
Passiv sikkerhed/aktiv sikkerhed stillet op imod regulære førerfejl er også interessant at se på i denne sammenhæng.
Om så afgiften bliver fjernet vil det ikke forhindre unge mennesker i at køre galt, men der vil være en betydelig forskel i den hastighed hvormed det går galt. Airbag og alverdens sikkerhed redder ikke fjolset bag rattet fra at gøre noget pokkers dumt.
Når en 18årig MC pilot fiser ind i et sving på sin spritnye R1 med 100km/t for meget, så redder afgiftsnedsættelsen ham ikke en cm, tværtimod er den direkte medvirkende til at slå ham ihjel.
nu er jeg ikke helt ung mere(snart 27) og grunden til min cosworth ikke er på gaden er ikke kun økonomi. nok nærmere fornuft.
men henrik jeg håber da et eller andet sted at når dine børn bliver gamle nok til at få kortet så vil du gøre alt for at de kan færdes sikkert på de danske veje. og helst ikke ser at de køre rundt i en dødsfælde.. men det er jo nok op til hver især.
og læs lige hele teksten igen.. jeg skriver skam en afgifts lettelse op til feks 80hk.. så har man somregl ikke en super hurtig bil. men en fornuftig hurtig og økonomisk bil som kan det meste til dagligdags brug.
dem der vælger at tune og forhåbeligt vedligeholde ældre performance biler er jo nok unden for den klasse som man kan få fat i på et økonomisk grundlag. der er skam fordele ved ikke at køre i en bil der går under 10km/l.. det skal bare gøres attraktiv at købe en ny bil som er bedre udstyret sikkerhedsmessigt end at købe en gammel bil når det er økonomien der bestemmer.
og joo der er mange eksempler på at billige biler bliver solgt i stor stil istedet for brugte. ring til din lokale ford forhandler og spørg hvor mange ford KA de har bestilt. jeg tror du bliver overrasket. den koster 99900kr fra ny. og mange vælger faktisk sådan en istedet for en mindre brugt bil.
men igen nej man kan ikke redde alle ved sådan en afgifts nedsættelse. men kan man da bare redde 1 så er da da værd at tage med.. det kunne jo være en man kendte.