Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 21 apr 2025, 23:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
fart dræber, men hvem dræber farten? jeg kunne VIRKELIG godt tænke mig at sidde med alle dødstal og samtlige forklaringer og årsager...
der ville være sprit og fart ja helt enig, MEN hvor mange dødsfald fra trafikken skyldes kvajhoveder af cykelister der vælter rundt midt på kørebanen og måske endda uden lys på?
eller for den sags skyld stive folk der bare vader ud over kørebanen.

for som jeg ser det så er trafikale dødsfald naturligvis sørgeligt men hvor mange af de nedkørte folk var i grunden selv uden om det? for disse dødsfald synes jeg ikke hører til på bilisternes samvittighed.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Citat:
for disse dødsfald synes jeg ikke hører til på bilisternes samvittighed

Helt enig, men det er svært at fortælle en person, at han/hun ikke er skyld i det..

Jeg var selv ved at smadre 2-3 cyklister ned i kbh igår...
Jeg kunne simpelthen ikke se dem...(der var mørkt)
Det sørgelige var at jeg ikke havde drukket, og jeg var til fods...

Har kørt en del lastbil i byen, og nogle af cyklisterne derinde næsten "ber om det"...
Specielt ved højre sving når man nærmest har carkassen kørende imod kantstenen, skal de altså lige op og holde der hvor man absolut ikke kan se dem...

Gad godt se ulykkesstatistikken delt op lige som lasse skriver....
Men jeg tror bare ikke det skaber mindre potentielle uheld....

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg kan udemærket forstå Martins harme over spritbilister, da han har stået i situationen, med de konsekvenser de har medført dels for de tilskadekomne, men også for personerne der fandt vraget.
Om det så er fart eller sprit er vel totalt ligegyldigt. Føren af bilen har kørt over sine egne evner, med fatale konsekvenser for sine passagere. Og det er dybt ulykkeligt.
At der er flere der mister kortet pgaf fart end af sprit, det kan man ikke sammmenligne. Efter politiet har fået forovogne, og faste kamerae. vil farten altid have en overvægt, indtil de finder ud af hvordan promillen kan måles efter det swømmende blik, eller røde øjne man har.
Jeg har netop idag overskredet hastigheds begrænsningen med 100% ved kørsel på en hovedvej.
Gør det mig uansvarlig JAAA men trafikken var minimal, og der var ingen sideveje.
desuden var selen ikke monteret på kroppen.
Det var helt klart en kalguleret risiko jeg og min medpassager tog, men det endte lykkelligt.
men tænk hvis der var et hjul der var punkteret hvad kunne der ikke være sket.
I sidste ende er det et moralsk problem for udøveren .Og hans passagere om at be om at dæmpe farten. ellers kan de jo altid stå af.
begge dele er lige ulovligt, og kan ende fatalt.
Jeg har aldrig været på striben DHB eller lignende arengementer, Da det lyder som om det er for farligt med alle de Brianer der skal vise sig frem uden at have styr på det.
DHB på banen kan være noget andet da det er under et vist reglement.
Under de omstændigheder der råder i trafikken idag er jeg glad for at jeg valgte en kampvogn/traktor som mit tunings projekt, Da deformationszoner er noget de andre må bekymre sig om hvis de forsøger at blokere de små 1800 kg der kommer rullende imod dem.

Pest elle kolera hvad skal vi vælge :?:
Begge dele var lige dødbringene, og idag er bilen årsag til de fleste døde, uanset hvilke krige der bliver ført rundt om i verden.
Det største tabstal amerikanerne havde var faktisk grundet trafik uheld bag linierne, og ikke pga. kamphandlinger. I den første golf krig

MVh

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel: Re: !!!
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Ronnie skrev:
Elsker fart men udover det helst når jeg er alene i min bil!!! Og hvis det så går galt er de kun mig selv der kommer til skade!!!!

og så lige dem i den bil du rammer...

jeg har selv haft den holdning...

Rigtigt det er altid noget lort når det går galt.. det de færeste det tænker over hvad der sker med dem der skal finde dem... jeg snakkede engang med en x togfører.. da nummer 3 var sprunget ud foran ham ville han ikke mere.. ved godt at det er de færeste der springer ud foran biler. eller de færeste der kører galt med vilje... men de færeste tænker sjælden på konsekvensen af det vi gør..

Det kommer nok når vi bliver ældre.. jeg kan også godt huske hvordan jeg kørte i min mors carina 2,0 SLI lige da jeg havde fået kørekort... jeg tror næppe jeg ville kører sådan nu... og der var INGEN der skulle fortælle MIG hvordan man kørte.. for det vidste jeg jo godt.. ( NOT )

HAR prøvet at give mine erfaringer til lillebror men han tænker ligesom mig engang.. det skal gøre ondt før man fatter det..

og jeg tuner ikke min til til top fart.. det jeg "tænder på" er acceralationen ( eller hvordan det staves ) altså at kunne gear ned, give gas og mærke rykket..

vi bliver alle kloge af sur arfaring.. bare synd at der tit skal blod på astfalten først..

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Kbh
Hvis vi ser bort fra alle dem på 18 år og 2 dage og koncentrere os om billister med bare nogle års erfaring.. Så kan jeg kun forestille mig, at folk, incl mig selv, der vælger at trykke svinet af ned af en øde vej, har vurderet risikoen for denne gerning. Den kan selvfølgelig fejl bedømmes. Men den vurdering, har efter min mening, mange gange større chance for at være yderst fejl vurderet hos folk der er påvirket af et eller andet. Jeg er ikke i tvivl at folk der kører med sprit i blodet, bedømmer en situation eller en gerning væsentlig dårligere. Dertil kommer den nedsat reaktionsevne og muligheden for at redde eller gøre det mest rationelle i stiv tilstand, hvis uheldet skulle være lige på trapperne, uanset om det er den pågælden bilist skyld eller ej.

Jeg holder nok lidt hånden over fartsyndere.. Men det kommer helt an den pågælden billist og situation...

Jeg kan godt lide at køre stærkt, men jeg gør det med eftertanke.. Men vi kan alle fejle..

Jeg drikker IKKE en eneste genstand, hvis jeg skal køre.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
min holdning til fart er at det r ikke dem der kører stærkt der er problemet. Det er dem der mener at når kasper kan køre 200 på landevejen i sin supra, så kan brian også gøre det i sin polo mens han ryger snakkker i telefon og skifter cd...
efter min mening er det farligste når mand kører stærkt på rygraden. når mand kører stærkt må mand sku huske at være til stede, kigge langt frem, tænke på hvad der sker hvis der kommer en bil fra næste sidevej osv. tror mange ulykker med unge kunne ungås hvis de lærte hvordan mand kørte stærkt..
sprit er en holdningsspørgsmål. Har selv kørt som et svin da jeg var yngre, selv efter 2 ulykker hvoraf den ene sagtens kunne være endt med en dødsulykke fattede jeg det ikke, for holdningen hos dem jeg rendte sammen med var at det var ok. bagefter kan jeg godt se det var forkert, og drikke højst 1-2 øl hvis jeg skal køre. og igen er det meget forsigtigt.

www.slavteren.tk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Må nok indrømme at min hastighed når jeg kører fra a til b er en del højere end det tilladte ( unoen MÅ da snart falde fra hinanden!!) og jeg har egentlig ikke så forfærdeligt ondt i røven over at jeg og mange andre gør det. Med den undtagelse at det er med en vis hensyntagen til hvor det foregår. Midt i byen, omkring skoler, vejarbejder, nærmere sagt hvor der er en pæn del at være opmærksom på der holder jeg mig omend ikke helt, så meget tæt til det reglementerede.

Titel:
Junior Medlem

Min erfaring er altså også at det er uopmærksomhed der er det farligste. Har selv prøvet at sidde i en bil der blev torpederet fra siden af en fra en sidevej der ikke lige lagde mærke til hajtænderne. Har ikke selv prøvet at køre galt, men de 2 gange hvor det var lidt tæt på var hvor jeg 1. kiggede efter et hus som var til salg og ikke så vejen drejede, og 2. hvor min mobil ringede og jeg ikke kunne nå den og derfor måtte strække mig så jeg ikke fulgte med i hvad der skete på vejen. Begge dele er jo dybt åndsvage, og det er da den slags situationer som kommer når man "kører på rygraden"..

Sprit i blodet påvirker folk forskelligt, men det er nok ikke lige opmærksomhed fulde folk er mest kendt for.

Mht fart vil jeg mene at det at køre for hurtigt men koncentreret, er langt sikrere end at køre efter loven og så skifte cd eller snakke i mobil.

Alt dette ændrer dog ikke ved at det generelt er forbundet med risiko at opholde sig nær trafik. Bare det at køre ud af en landevej kan jo ende galt hvis en modkørende får hjertetilfælde og kommer over i den forkerte vognbane. og børn der løber efter en bold ud på vejen er altså også en risiko man må leve med, og det uanset om man kører efter loven eller ej. Et hjul der punkterer under overhaling på motorvejen. Et forhjul der hopper af (oplevede min far!). Et træ der vælter. Dårligt skiltet vejarbejde. Det eneste sikre er slet ikke at bevæge sig uden for sin dør.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Jeg har så været tæt på at tabe et baghjul... (Min bedstefar havde ikke spændt efter da han skiftede til sommerdæk :shock: ).
Nåja så skal man nok også lige kende den bil man kører i!. Da den gamle tog syd på til morgen så er det nok ikke utænkeligt at hans 9-3 Aero har lidt flere km på tælleren når han kommer hjem igen. Er sku lidt sjovt når man er vant til 70 hivende ponyer at man så lige har 205 turbo heste i stedet... Havde næsten glemt at man skal være lidt påpasselig med at jokke sømmet i bund lige med det samme i en overhaling.... Lortet slingrer jo hvis det er tilstrækkeligt lavt gear.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Citat:
[Det eneste sikre er slet ikke at bevæge sig uden for sin dør.

Ifølge div. statistikker sker de fleste ulykker i hjemmet.... :)

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time