Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 17:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 198 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2006, 18:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Indlæg: 298
Det er meget essentielle spørgsmål du stiller HenrikGM. :D

I hvertfald hvad angår pris og tekniske krav.

Men hvad angår de tekniske krav, så har en arrangør (med mindre det er i DASU regi) ikke pligt og myndighed til at afgøre om en bil er i lovlig forsvarlig stand eller afviger fra detailforskrifter for motorkøretøjer.

Så derfor er der som sådan ikke noget at være bange for på den konto, medmindre selvfølgelig at arrangøren begynder at stille specifikke strenge krav.

Men det vil vel egentlig også være lig med nul tilmeldinger??? :wink:

Holeby og DHB har ganske simple krav til de deltagene køretøjer, og dem synes jeg man skal holde fast i.

Bilen skal faktisk bare være indregistreret for at kunne deltage i konkurrence.

Forsikringsmæssigt er der jo for de indregistrerede køretøjer tilknyttet den lovpligtige ansvarsforsikring, som vil gå ind og dække de skader man med sit køretøj vil forvolde på tredjemand og dennes ting.

Og den vil også dække når skaden er sket på de områder vi kører på!

De uindregistrerede køretøjer er straks værre.

Der er jo ikke knyttet den lovpligtige forsikring på de køretøjer, og derfor ville et evt erstatningskrav kunne rettes mod den der var fører af køretøjet da skaden skete, vel og mærke hvis føreren kan gøres ansvarlig efter alm. dansk erstatningsret.

Men der vil jo også være en generel ansvarsforsikring som arrangøren forhåbentlig tegner, men spørgsmålet er bare hvad den går ind og dækker, og ikke dækker. Det er jo helt konkret fra arrangement til arrangement.

Så man kan sige - for at være dækket 100% ind for dumme skader der ikke vil blive dækket noget sted henne - så er det kun indregistrerede køretøjer der må deltage?!

Men den lille krølle kan de forskellige arrangører jo tænke lidt over....

Prisen for arrangementet skal vel måle sig med det produkt de leverer.

Holeby har et fornuftigt prisleje - og så slipper man også for alt det Briansgejl - som der findes til fx DHB.

Så hvis man i første omgang vil satse alene på ræs-delen, tja så skal det jo ikke koste mere end Holeby og PKJ ihvertfald!!!

_________________
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2006, 18:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2006, 20:32
Indlæg: 678
Geografisk sted: Nordjylland
HenrikGM skrev:
Hartvig skrev:
[Spørg endelig løs om alt på nær hvor vores kommende "hjemmebane" forventes at blive 8)

Hartvig



Nå, det var vel ellers et ganske centralt spørgsmål at få besvaret.

Een ting undrer mig lidt. Nu har vi lagt øre til en hulens masse mere eller mindre kommercielle tiltag på at få "streetrace" legalt, men så vidt jeg kan se, så kniber det skisme en del når det først kommer til sagen. Alle de helvedes fine ord fræser ud i sandet og arrangementerne ligeså.

Det er fint man flager store ambitioner op i luften, men når nu PKJ kan få det til at fungere, var det så ikke en RET FORNUFTIG IDE at samarbejde lidt med dem?

Hartvig; jeg synes det er meget fint hvis i kan få jeres centrale bane i jylland, og skal nok møde op, men jeg synes de fleste tiltag lugter lidt skumle i kanterne, og jeg har egentligt den holdning at: "lad os nu se om det bliver til noget", måske klog af skade, hvem ved.
Se dette indlæg som en kraftig opfordring til at gøre noget ved det, og ikke lade dette ende med en masse publicity, og nul action.

sprg:
Hvilket prisniveau regner i med(deltager)?(seriøse priser, ingen fatasipriser)
Er der tale om 402m eller kun ½?
Hvilket krav til bilerne bliver der stillet(jeg tænker bla på bur/indreg./forsikring/Dasu/kontrol)

Jeg VED der bygges en del i krogene, og meget af det der bygges vil reelt ikke kunne få lov LOVLIGT at køre på en bane, hvis der er krav om forsikringer, Reelt indregistrerede biler, etc. Hvilke tiltag bliver der gjort for at imødekomme at en større ulykke ikke ødelægger sporten med eet slag? Jeg tænker her på ulykker m. personskade. Vi ved alle at det vil stå på forsiden af alle medier dagen efter, og vil sandsynligvist flå gulvtæppet væk under resten af aktiviteterne i DK, den dag det sker. Sandsynligheden for at det sker er nok slet ikke SÅ fjern endda.


Tak for din konstruktive kritik, som jeg jo desværre må medgive dig et stykke hen af vejen. Streetracing.dk har desværre kun har afviklet 2 officielle arrangementer hidtil - som til gengæld var meget succesfulde - og det er fortsat vores intention at fortsætte med at arrangere lovligt streetrace, når tid og økonomi giver mulighed for det.

Derudover har Racetiming.dk med tilsvarende succes afviklet et antal lukkede klubarrangementer, så reelt er der meget mere aktivitet end der bliver kommunikeret på bl.a. de forskellige forums.

Vi tror på at der er rigeligt plads til 3-4 arrangører af lovligt streetrace i Danmark, hvilket blot betyder større konkurrence og dermed en markedsstyret pris, hvilket kun kan komme deltagerne til gode.

Svar på spørgsmål:

I forbindelse med de løb vi allerede har afviklet har der været en deltagerpris på kr. 100,- for medlemmer af Streetracing.dk og kr. 200,- hvis man ikke er medlem.

På den nye bane er der ca. 1200 meter perfekt asfalt med meget store sikkerhedszoner, der kan derfor afvikles både 201 og 402 meter race.

På vores "gamle" hjemmebane i Randers fortsætter vi med 201 meter race.

Kravene til bilerne er fortsat, at det skal være lovlige dansk indregistrerede biler, som alle gennemgår en supplerende teknisk kontrol inden de sendes på banen, og vi forbeholder os fortsat ret til at afvise biler som skønnes uegnet til deltagelse.

Vi anbefaler brug af hjelm

Der tegnes altid en ansvarsforsikring på kr. 10 millioner i forbindelse med vores arrangementer. Men som i alle andre former for motorsport er aktiv deltagelse for egen regning og risiko.

Du har fuldkommen ret i din risikovurdering - den største trussel imod lovligt streetrace i Danmark er hvis der sker en ulykke, og medierne vil ikke skelne mellem hvorvidt det sker under lovlige godkendte forhold eller på en af landets "striber". Af samme grund har Streetracing.dk fra første dag lagt et sikkerhedsniveau som på alle områder overstiger kravene i dansk lovgivning og f.eks. DASU's reglementer.

Citat fra Randers Politi "Hvis bare alle motorsports arrangører udviste samme profesionelle holdning til sikkerhed - ville vi kunne godkende langt flere arrangementer"

Med hensyn til alle de specielle biler som der bygges ude i landets garager så har vi allerede tidligere fået tilladelse til såkaldt showkørsel og det forventer vi også at kunne tilbyde fremover. Generelt er jeg nogle gange mere tryg ved disse biler som er lavet top-professionelt, end f.eks. en skamtunet Golf II med 300 hk'er og standardbremser :wink:

Det vi kan gøre aktivt er at forebygge uheld ved aldrig at gå på kompromis med sikkerheden. Sker uheldet alligevel skal forsikrings og godkendelser naturligvis være 100% i orden - og det er de altid !

Måske vi skal flytte diskussionen op i en tråd for sig selv idet den sikkert har relevans for mange af PP's brugere og reelt er dette jo et hi-jack af DHB tråden :?

Hartvig

_________________
ADtrailer Lej en LED storskærm !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2006, 18:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2006, 20:32
Indlæg: 678
Geografisk sted: Nordjylland
Att.: Ferrari Killer

Jeg har vist besvaret en del af dine spørgsmål ovenfor men kan supplerer med følgende.

Personligt har jeg i en årerække været involveret i DASU organiseret motorsport på eliteniveau og derfor ved jeg at vores sikkerhedsniveau fuldt ud matcher og på mange områder overgår det der kendes og accepteres i f.eks. DASU regi.

Desuden benytter vi i høj grad samme retningslinjer i form af tillægsregler, forsikring, teknisk kontrol mv. som kendes fra DASU organiseret motorsport.

Der hvor kæden hidtil er hoppet af i forhold til DASU er den skyhøje medlemspris, som vi reelt ikke får en snus for - faktisk er et par DASU folk blevet ret røde i kammen når de har set hvad vi betaler for forsikring med samme dækning og leje af udstyr mv.

Derudover har vi klart oplevet, at DASU alene har set den spirrende streetrace sport som en yderligere moneymaker til foreningen, og derfor har man bl.a. sidste år indført "streetrace" i dragracing reglementet uden nogen form fra input fra selve steetracing miljøet. Dette har været en svær pille for mig at sluge bl.a fordi jeg tilbage i 2003 var en varm fortaler for DASU involvering i streetracing sporten - men man bliver jo nogle gange klogere med tiden :wink:

Hartvig

_________________
ADtrailer Lej en LED storskærm !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2006, 21:07 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hartvig skrev:
[Tak for din konstruktive kritik, som jeg jo desværre må medgive dig et stykke hen af vejen. Streetracing.dk har desværre kun har afviklet 2 officielle arrangementer hidtil - som til gengæld var meget succesfulde - og det er fortsat vores intention at fortsætte med at arrangere lovligt streetrace, når tid og økonomi giver mulighed for det.

Derudover har Racetiming.dk med tilsvarende succes afviklet et antal lukkede klubarrangementer, så reelt er der meget mere aktivitet end der bliver kommunikeret på bl.a. de forskellige forums.

Vi tror på at der er rigeligt plads til 3-4 arrangører af lovligt streetrace i Danmark, hvilket blot betyder større konkurrence og dermed en markedsstyret pris, hvilket kun kan komme deltagerne til gode.

Svar på spørgsmål:

I forbindelse med de løb vi allerede har afviklet har der været en deltagerpris på kr. 100,- for medlemmer af Streetracing.dk og kr. 200,- hvis man ikke er medlem.

På den nye bane er der ca. 1200 meter perfekt asfalt med meget store sikkerhedszoner, der kan derfor afvikles både 201 og 402 meter race.

På vores "gamle" hjemmebane i Randers fortsætter vi med 201 meter race.

Kravene til bilerne er fortsat, at det skal være lovlige dansk indregistrerede biler, som alle gennemgår en supplerende teknisk kontrol inden de sendes på banen, og vi forbeholder os fortsat ret til at afvise biler som skønnes uegnet til deltagelse.

Vi anbefaler brug af hjelm

Der tegnes altid en ansvarsforsikring på kr. 10 millioner i forbindelse med vores arrangementer. Men som i alle andre former for motorsport er aktiv deltagelse for egen regning og risiko.

Du har fuldkommen ret i din risikovurdering - den største trussel imod lovligt streetrace i Danmark er hvis der sker en ulykke, og medierne vil ikke skelne mellem hvorvidt det sker under lovlige godkendte forhold eller på en af landets "striber". Af samme grund har Streetracing.dk fra første dag lagt et sikkerhedsniveau som på alle områder overstiger kravene i dansk lovgivning og f.eks. DASU's reglementer.

Med hensyn til alle de specielle biler som der bygges ude i landets garager så har vi allerede tidligere fået tilladelse til såkaldt showkørsel og det forventer vi også at kunne tilbyde fremover. Generelt er jeg nogle gange mere tryg ved disse biler som er lavet top-professionelt, end f.eks. en skamtunet Golf II med 300 hk'er og standardbremser :wink:

Det vi kan gøre aktivt er at forebygge uheld ved aldrig at gå på kompromis med sikkerheden. Sker uheldet alligevel skal forsikrings og godkendelser naturligvis være 100% i orden - og det er de altid !

Hartvig


Hmm. det levner så 800m til at line op på, placere starten på, og til at bremse ned igen. Det er for mig at se ikke ret langt med de biler vi ser til feks PKJ racet. Ja, jeg er enig i at konkurrencen er god, men ødelæg for guds skyld det ikke for hinanden.

Nu nævner du selv den 300hk golf, samtidigt med forsikring, og banekørsel. Jeg er ikke helt overbevist om at et forsikringsselskab ikke kan rende fra en ansvar på en bil med en tuningsgrad på 150%+, eller ihvertfald sende regningen videre til ejeren.

Det vil under alle omstændigheder blive et "prøvetilfælde".

Hvad jeg ser som en stor mangel, er et konkret reglement. Fint med en "blød" formulering og ret til at afvise, etc. men HVIS det går galt, så vil det bløde reglement blive et problem. Hvad angår de såkaldte lukkede områder, så er jeg ikke helt overbevist om at dette også vil holde en tur i retten. Man vil måske endda kunne argumentere for at færdselsreglerne stadigt gælder til flere af disse arrangementer, og det bliver sagen ikke mere simpel af.

Det skal ses som betænkeligheder, som BØR overvejes nøje, og relevante personer/selskaber drages med ind i billedet. Før eller siden sker der en ulykke(som i al anden motorsport), og konsekvenserne skal jo være til at leve med, ellers er vi på lånt tid.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 feb 2006, 21:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2006, 20:32
Indlæg: 678
Geografisk sted: Nordjylland
Cool med en seriøs og velargumenteret debat :D

Hvis du er interesseret kan du prøve at læse nogle af vores spilleregler her:

http://www.racetiming.dk/download/ordensregler.pdf

http://www.racetiming.dk/download/tillaegsregler.pdf

Jeg er enig i at man ikke kan skrive sig ud af alt, men det hjælper altså at have orden i penalhuset.

Med hensyn til banernes lovlighed og forsikringsdækning er vores baner altid godkendt af den lokale politimyndighed både med hensyn til anvendelsen i forbindelse med streetrace arrangementer og lovpligtig forsikringsdækning.

Med hensyn til banelængden har vi konsulteret nogle af hardcore kørerne fra street klasserne og de har alle sagt god for 800 meter bremselængde og derudover er der desuden ca. 500 meter græs for enden af banen :wink:

Hartvig

_________________
ADtrailer Lej en LED storskærm !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2006, 15:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2005, 09:27
Indlæg: 103
Geografisk sted: Sjælland
Hejsa alle.

Vil bare lige sige jeg i lang tid har prøvet at få nogle debatter i gang med Peter kiær som står for DHB.
Nu har jeg så langt om længe god kontakt med ovenstående.
Det de den sidste 14 dage lykkes mig at komme i kontakt med ham og en af de ting jeg tidligere har omtalt og så jeg så som et problem, var at det hed sige efter det regel sæt man have lavet til DHB, at man kun måtte bruge benzin fra en normal pumpe stander.
Jeg har de sidste to år så arbejdet på at vi her måtte køre med høj oktan 104-116.
Dette ser nu ud til at være lykkes, da jeg i dag blev ringet op af Peter Kiær og fik en mail Cc. fra Den gale kørelærer, om at man har udarbejdet et nyt forslag til DHB hvor man kan køre med Højer oktan end den vi køber fra en normal pumpe stander....... Jubiiii...... for tryk ladet biler........... :wink:

_________________
AT VISE FREM FOR AT SIGE


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2006, 16:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
GT FOUR skrev:
Dette ser nu ud til at være lykkes, da jeg i dag blev ringet op af Peter Kiær og fik en mail Cc. fra Den gale kørelærer, om at man har udarbejdet et nyt forslag til DHB hvor man kan køre med Højer oktan end den vi køber fra en normal pumpe stander....... Jubiiii...... for tryk ladet biler........... :wink:


Hmm....indebærer det så frit brændstofvalg, med diverse hjemmebryg, evt tilsætning af mere eksotiske stoffer som karburatorsprit, alkohol, metylsprit, eller sågar toluen, Xylene, celloulosefortynder, eller måske nitromethan?

Bliver dieselklassen også åben for frit brændstofvalg, og må man køre en dieselbil på bensin hvis man kan få den til det, og stadigt stille op i dieselklassen blot motoren oprindeligt var på diesel?

Hvor er regelsættet på skrift?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2006, 17:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hummm... Før vidste man jo at folk kørte på højoktan nu ved man så at man også må. Så kommer folk med moral og folk uden jo til at konkurer ligeværdigt - Hvordan pokker skal vi dog klare os nu???

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2006, 18:38 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Indlæg: 298
Har altid troet at folk havde så meget "sportsmansship" så man ikke snød??!

Men der blev jeg sgu snydt.... :D

Er det så svært bare at køre på almindelig 98 oktan?

Og helt ærligt - hvor meget giver det at køre på 100+ oktan - da ikke nok til at det batter noget - eller hvad?

_________________
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2006, 19:30 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2005, 09:27
Indlæg: 103
Geografisk sted: Sjælland
Ferrari Killer skrev:
Har altid troet at folk havde så meget "sportsmansship" så man ikke snød??!

Men der blev jeg sgu snydt.... :D

Er det så svært bare at køre på almindelig 98 oktan?

Og helt ærligt - hvor meget giver det at køre på 100+ oktan - da ikke nok til at det batter noget - eller hvad?


Tro mig det giver rimeligt godt .... har selv afprøvet det med 116 oktan ..... :wink:
Og her er virkelig mulighed for at stille tænding op og få mere ud af dyret.

Men til det med om man så må lave en diesel bil om til benzin bil..... hmm... helt ærligt hvad tror du selv.... :!:
Skal man så også lave en klasse med ombygget Dieselbiler .... :roll:

Og når man så siger at man køre med 1.2 -1.4 bar. og der over.... så vil jeg da godt vide hvordan I bære jer af med dette, på KUN oktan 98 blyfri ...... :D

_________________
AT VISE FREM FOR AT SIGE


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 198 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team