Pas nu på ikke at blande DASU's reglement 8 sammen med det reglement der benyttes på Vandel, Sindal og Holeby. De ting har intet med hinanden at gøre.
@ Elnef
Som jeg læser dit indlæg, skriver du vel dybest set - hør nu her gutter, jeres biler hører til i f.eks. NDCD eller Dragracing regi. Der kan I helt legalt komme til at deltage.
Principielt har du jo fuldkommen ret - det eneste der halter og det har alt historie jo bevist frem til i dag - er at streetrace folket ikke ønsker at være medlem af DASU klubber og dermed være tvunget til at indordne sig under et oldnordisk reglement, skrevet den gang alt dragrace kun bestod af amerikaner biler.
Som sagt er streetrace sporten kommet for at blive, og langt de fleste deltagere og publikum ønsker arrangementer som DHB, Sindal og Holeby.
@ Søren
Det jeg finder er for plat, er at myndighederne bruger ressourcer til nappe folk til et arrangement der samler et meget stort antal mennesker med den fælles interesse for hurtige og flotte biler.
Det var netop i denne type sammenhænge at myndighederne skulle være smarte og opbygge goodwill frem for at vælge at grave grøften dybere. F.eks. ville det være oplagt at bruge dagene til informationskampagner omkring brug af seler, alkohol osv. osv. alt sammen lavet i en form der rammer målgruppen.
@ Søren igen igen
Der er intet til hindre for at fjerne kravet om nummerplader og registreringsattest, den grundlæggende bekendtgørelse foreskriver intet om dette (og det behøver jeg jo nok ikke at oplyse dig om).
Kravet om nummerplader og registreringsattest er noget som bare var naturligt for streetrace arrangørerne at vælge i tidernes morgen, både for at fastholde lidt "street" relation og fordi en det er så meget nemmere at få godtkendt et arrangement hvor man starter med at fortælle f.eks. Politiet at der kun deltager indregistrerede biler.
Men spørgsmålet er så om tiderne og myndighedernes nye forstærkede indsats simpelthen har ændret spillereglerne så meget at vi skal overveje at droppe kravet om nummerplader og registreringsattest
Der er masser af fordele og ulemper. Men for at undgå at streetrace arrangementerne udvikler sig til det totalle anarki, bør der indføres de ofte diskuterede tidsgrænser. Dette er det eneste simple værktøj som effektiv kan sikre at der fortsat er forskel på streetrace og dragrace.
Vi ser biler derude nu som kan køre så stærkt, at det er fuldkommen uansvarligt at afvikle publikumsløb blot med et par lokale og fuldkommen utrænede samaritter som rescueteam. Jeg har oplevet race i år hvor ikke engang kravene i bekendtgørelsen er opfyldt og det kan komme ramme hele sporten, når/hvis ulykken sker en dag.
Så igen - der er behov for en høj diciplin og samarbejde blandt arrangørerne så vi fortsat kan fastholde og forbedre de høje krav til sikkerheden omkring streetrace løbene. Det skal være vores primære prioritet før penge i kassen og strippere.
Og så er der jo fortsat muligheden for at samle begge aktiviteter på til fælles aktiviteter, men det vil jo nærmest kræve et kup i DASU's ledelse før de vil give deres dragrace klubber lov til at samarbejde.
/Hartvig