HenrikGM skrev:
MØFFE(uden login) skrev:
[tror nu ikke lars er den eneste der har taget en slurk af natpotten..
er det F1 du er ved at beskrive? tror du mangler sponsore og et pit crew.
nu har jeg selv et par gange været på padborg park og køre. og jeg kan da fortælle dig at du ikke har helt ret. tag en std bil med et godt opsæt. feks en ford focus 1,6 prøv at følge den i sving. den kan nogle seriøse sager med en lidt erfaren køre bag rattet. selvfølgelig kan man begynde at bygge bedre biler og blive dygtigere bag rattet. men mon ikke også en bil med lidt hævet effekt.bedre undervogn og større/bedre bremser og så en mere trænet føre er lidt bedre at have på de danske veje end en bil med mange hk og std bremser og undervogn og en farthungrene ung billist bag rattet som lige skal finde ud af hvor hurtigt han kan køre mellem byskiltene. jeg prøver ikke på at sætte nogen i bås. men jeg har både kørt Qmile en del og lidt sjov på padborgpark er det da også blevet til. og det er padborg park jeg har lært mest af.
Nope, jeg har ikke slubret i natpotten.
Lars skriver direkte at på en DHB bil er det pengene bag der vinder, og på en "track"bil er det førerens evner der vinder, og er han dygtig nok kan han vinde med en gammel spand.
Det er jeg inderligt og dybt uenig med ham i.
Skal en bil laves til en vinder på en bane, så koster det typiskt 3-5x den pris en bil til drag koster. Møffe; prøv at tage et kig på de gutter der bygger konkurrencedygtige biler i specialsaloon klassen, og se deres budgetter. Vi snakker i noget i retningen af eks DTM og eks DTC biler der er tunet yderligere!
Omvendt når du ser på konkurrencedygtige biler i drag, feks DHB; lad os tage lqs´s sierra. Der får du en bil der er højt oppe i top10 for blot 30.000dkr.
30.000dkr kan ikke engang skaffe dig en konkurrencedygtig bil i specialsaloon om så du ganger med 5.
Så hvordan dælen man kan være konkurrencedygtig i en gammel spand til trackday er mig noget af en gåde. Man kan allerhøjest være med. Her er det i langt højere grad OGSÅ pengene der afgør hvor langt fremme man er i placeringen.
det er ikke helt den måde jeg tolker hvad lars skrev.
men det er som lars skriver. mere sikkert at bygge en tunet bil som kan tage sving og med bremser og undervogn som matcher. det er ikke altid tilfældet med en drag bil. og kan føren af den pågældende bil oveni finde ud af at tøjle hestene så svingene ikke mere er dødsfælder, så er det da en bonus der er værd at tage med. og det lære man nok bedre på en bane under kontrollerede forhold. end på en ligeud bane eller på sognevejen foran den lokale skole.
og vil du blande DTC holdene økonomi me i det.. en dragracer (som også tilhøre den dyre ende af den proff liga som en DTC bil gør det) ja så skal der vel også 6 nuller bag det første tal for at betale noget. så det skal vi nok holde helt uden for denne tråd.
men det er rigtigt at heste ikke altid helt er nok når banenslår et 90graders sving. og det derfor ikke helt er den kraftigste bil der nødvendigvis er vinderen på en bane. ikke dem vi typisk har i dk.men ofte har en ganske almindelig peogeut 106 GTI vist at være bedre på en bane end feks en M3. når vi snakker de danske baner. og her sankker vi en std 106. det er skam set ganske ofte at std biler er ganske adrætte på danske baner.
der vil naturligvis altid være nogle der vil skille sig ud og bygge bedre og hurtigere biler. det er uundgåeligt. men os med små pengepunge vil naturligvis altid være der til at have det sjovt. om det så er Qmile eller bane.
men det er smag og behag. drag er sjovt. men kan ikke bruges så meget (ikke ment på en nedlaende måde overhovedet)i dagligdagen. men skridgrænsen er der altid når man køre. så hvorfor ikke vide hvad man skal gøre og ikke gøre når den kommer. kald det en efteruddannelse af kørekortet. man kan trods alt altid blive klogere lige meget hvem man er.