Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jan 2025, 16:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 14:04 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
Wildert skrev:
sune skrev:
Ja DASU er den store stygge ulv her som du skriver. Det er jo netop DASU's opgave at tage denne diskution med de rette myndigheder, men nej det har de ikke gjordt, hvis de gik in for dette havde vi for længe siden haft en fast bane here i DK. se bare på de andre motorsportsgrene.

Du nævner selv rally, forskelsbehandlingen skriger til himlen... prøv bare at afhold et lille bitte streetrace arrangment på lukket bane og du vil løbe ind i et hav af regler som fordyrer dette ganske betydeligt selvom du kun har biler der ikke kan kører under 10 sek.
Men prøv derimod at samligne med rally, der er det helt ok at ræse rundt på snoede landeveje, med tilskurer der often står _meget_ tæt på bilerne, og hvor er lægeambulancen .... osv osv osv.

Ja jeg er medlem af en DASUklub, men nej jeg synes ikke de gør sig fortjent til en øre af de penge jeg er tvunget til at betale dem, eller min stam klub skal betale dem. Da jeg ikke har set et eneste positivt tiltag fra dem hvad angår dragracing.


Skal vi ikke blive enige om at DASU er en ret lille organisation når vi taler om hvem der rent faktisk er i SELVE DASU?
Skal vi dernæst ikke blive enige om at hovedparten af DASU som helhed, udgøres af medlemmerne = klubberne.
Det er rent demokrati, og DASU's aktiviteter udgøres således alene af hvad medlemmerne gider at løfte fingre for at udføre.

Jeg er personligt ikke specielt interesseret i hverken o-løb, karting, til dels banerace og heller ikke streetrace, og gør derfor ikke rigtigt noget særligt for at der skal ske noget på de fronter.
Rally er min ting, og jeg er af og til med som frivillig på disse løb, giver mine besyv med til begyndere i sporten om hvordan og hvorledes, etc. - jeg gør hvad jeg kan for at fremme "min" sport.

Hvis du mener at streetrace er "din" sport, og at DASU ikke gør nok for det - så er det sgu' nok fordi der ikke er nok der er interesserede ude i klubberne....
Så må du selv op på hesten og i gang, sammen med dine ligesindede.... det er sådan rally, o-løb, karting og alle de andre discipliner organiseret under DASU, er kommet til at have nemmere vilkår...

Med andre ord: du er SELV DASU når du er medlem - så hvis du mener der skal ske noget indenfor et vist område, så må der samles nok folk der deler din interesse, og så skal det ganske givet blive til noget.
At sidde på sin flade og kræve ind, og oven i købet være negativ, giver næppe meget resultat...

Jeg har f.eks. overordentligt meget respekt for de kræfter i Køge og Omegns Automobilsportsklub som kæmper med næb og kløer for at lave streetraces. De er da om nogen beviset på at DASU er friske på det, hvis man ellers gider gøre noget.

Så meget desto mere ærgeligt at folk ikke kan snøvle sig sammen til at komme til løbene...


Citat:
Palle, der ikke har noget imod Dasu(men bestemt heller ikke er enig i alt de fortager sig)


Enig :-).


Wildert, Du går ud fra at jeg ikke har prøvet dette, men dermed tager du fejl. Jeg har prøvet at involvere mig igennem bestyrelses arbejde osv. men når man kun møder modvilige fra den organisation der egentlig brude være på din side tjaa så hjælper det jo ikke rigtigt vel???

Og til en _vis_ grad synes jeg faktisk at det er helt ok at kræve noget ... havd betaler jeg ellers for??? Den der værdiløse forsikring de har hvis jeg kører galt ... ellers tak, min egen er meget bedre og billigere!

men fred nu værer med det, jeg ser ikke DASU ændre sig eller sin holding, så det er desværre bare en klods om bennet vi må leve med. Det er da dejligt at Du er tilfreds med DASU i din rally sport lækkert, men det betyder altså ikke at DASU fungere for alt motorsport.

hvad angår "min" sport som du skriver så nej jeg kører dragrace, da min bil ikke kan eller skal synes, men jeg ved lidt om hvordan tingene fungere da jeg har set systemet indefra.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 16:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
sune skrev:
Wildert, Du går ud fra at jeg ikke har prøvet dette, men dermed tager du fejl. Jeg har prøvet at involvere mig igennem bestyrelses arbejde osv. men når man kun møder modvilige fra den organisation der egentlig brude være på din side tjaa så hjælper det jo ikke rigtigt vel???


Nej, jeg går egentligt ikke ud fra det - men jeg kan sagtens forstå hvis du får den opfattelse.
Min smøre er egentligt en generel "opsang" til dem indenfor streetracemiljøet (hvilket for så vidt også kan indbefatte dig - men ikke specifikt) som tror at alting kommer af ingenting.
Men jeg svarede jo dig, så jeg forstår som sagt godt at du kan tage det som rettet mod dig.

Men al ære og respekt for at du har taget kampen op.
Ift. modvilje - mja, jeg har ikke erfaringen med det, så jeg kan ikke sige noget konkret frem og tilbage - men jeg har dog det synspunkt at det netop er en demokratisk organisation. Så når der ikke kan samles nok interesserede indenfor DASU's rammer, så må det nødvendigvis bare være sådan at det ikke bliver til noget.
Det er et eller andet sted lige så meget et spørgsmål om ressourcer - og jeg er personligt ikke interesseret i at der skal gå noget fra "mine" rallyressourcer, for at nogle andre kan komme til at dyrke streetrace.
Lige som at jeg helst heller ikke ser at udvikling af kart, baneløb eller noget andet, sker på bekostning af rally.
På samme måde sidder o-folkene, kart-folkene og alle de andre udøvere, og synes at lige deres sport er den mest vigtige... sådan er det jo. Lige som at i som drag- og/eller streetracere synes at jeres sport er den fede.
Men der er kun et vist antal ressourcer tilgængeligt - det meste arbejde i DASU er frivilligt (med undtagelse primært af de administrative funktioner) - så er det vel ikke underligt at der bliver brugt krudt på det som står ens hjerte nær.
Så skal der ske noget på streetrace, så skal der være nogen med streetrace på hjerte som gider kæmpe sig højt nok op til at ku' være med.

Måden det kan ske på, er gennem de løbende valg, etc. som er unionen. Men det kræver jo at der er nok i unionen der gider have folk højt nok i unionen med streetrace på hjerte. Det er der ikke - demokratiet har talt, streetrace har tabt...

Jeg hænger således fortsat min hat på, at DASU ikke er noget stort stygt monster der stopstyret bremser alle planer for streetrace (=>diktatur).

Men derimod at flertallet af DASU-medlemmer ikke interesserer sig en dyt for streetrace, og derfor bliver det ikke til en skid (=>demokrati).

Citat:
Og til en _vis_ grad synes jeg faktisk at det er helt ok at kræve noget ... havd betaler jeg ellers for??? Den der værdiløse forsikring de har hvis jeg kører galt ... ellers tak, min egen er meget bedre og billigere!


Jeg betaler for en forsikring der dækker hvis jeg smadrer noget (eller nogen - håber aldrig det sker) ude på en prøve. Det kan jeg personligt ikke få andre steder - og slet ikke til den pris. Det er alle pengene værd for mig (350,- kr. om året tror jeg det er).
For de penge får jeg et system hvor jeg mod betaling kan få min bil rallysynet, og min union har den dialog og aftale, samt papirarbejde med færdselsstyrelsen.
Yderligere får jeg det at nogen gider holde styr på kalendre, planlægge løbsserier, jeg får et blad nogle gange om året, min klub får mulighed for meget billigt at afvikle lukkede løb, etc.
For de 350 bobs (+/-) samt ca. det samme beløb til min klub, der synes jeg godt nok at jeg får ganske meget for pengene....

Citat:
Det er da dejligt at Du er tilfreds med DASU i din rally sport lækkert, men det betyder altså ikke at DASU fungere for alt motorsport.


Jeg påstår bestemt heller ikke at de fungerer for streetrace. Slet ikke. Men jeg påstår bare at streetracerne bliver ramt af rendyrket demokrati.
Jeg kender intet til hvordan oprettelse og nedlæggelse af udvalg fungerer, samt hvordan dragrace-delen mere præcist er organiseret.

Men det er min påstand, at hvis DASU-medlemmerne demokratisk fik en streetrace-interesseret højt nok ind i organisationen - så skulle der såmænd godt ske noget. Jeg tror ikke du er uenig her...
Pointen er bare at både du og jeg, og andre DASU-medlemmer, er dem der bestemmer hvem der sidder der. Det er sgun'te dem der sidder inde i Idrættens Hus der vælger sig selv...

Lige akkurat som at vi i DK selv vælger vores politikere...

Men altså - det er nok den samme gamle sang... der er nogen der er nogle af de mere progressive aktive indenfor DASU (du lyder som en af dem), som har været rendt panden mod en mur. Jeg forstår det frustrerende i det - det gør jeg virkeligt.

Men jeg synes i den sammenhæng netop at det mest af alt er fair at gøre opmærksom på at DASU varetager interesser udfra demokratiet i den union, og derfor ikke er forpligtet til andet end hvad dens medlemmer "gider" - hvilket gør at vi som DASU-medlemmer selv er "skyld" i hvordan udbuddene fra unionen er.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 22:07 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
Kunne faktisk være sjov med en quick poll undersøgelse her på siden hvad folk helst ville.

1. ændring af færselsloven så de bliver som de svenske, og engelske.

2. en organisation (DASU,eller ej) hvor man imod et årligt kontingent kunne få lov til og køre noget drag/track days, uden indregistret biler. med forsikring og ordnet forhold. det ville helt sikker ikke blive gratis. men sikkert en del billiger en de 180% i afgift som vi skal betale på vores kære biler.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2009, 09:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
HenrikGM skrev:
Ravnen skrev:
lqs skrev:
RAVN... hvorfor er det du mener myndighederne bør gå i dialog?
MVH søren


Facisme fører ingen steder...

Hvad er der lige galt med billedet, når man i et hug kan erklære 15000 glade mennesker krig og tæppebombe dem med paragrafer og bøder?

Tror det er på tide vi laver en lille "opvisning" omkring Christiansborg og indre by, a.la. den Striben Esbjerg lavede for nogle år siden, bare sådan lige for at vise at bilhobbyen i alle dens nuancer, i Danmark er kommet for at blive...


Ja, lad os køre ind til Christiansborg i kortege med toppen af dansk DRAGRACE(STREET?) med nummerplader på "vores" lovligt indregistrede gadebiler med 5x for meget motoreffekt på mærkelige brændstoffer, og vise dem med alt tydelighed at vi er nogle fjolser. :damn:

Som myndighederne har kontrolleret gulpladebiler, rockere, you name it den sidste tid, så ville det da være mærkeligt om DHB skulle kunne gå fri igen-igen. Der kunne godt have været reglementeret sig ud at en stor del af de nuværende problemer, men man har valgt ikke at gøre det, og det er helt og holdent deres valg.

Dertil sagt, så mangler de få arrangørere der er i DK noget opbakning, de mangler en medlemsliste, etc at kunne referere til når der forhandles.
Kørerforeningen var en måde at stå stærkt på for KØRERNE uden af være afhængig af nogen, hverken DASU eller andre. Så længe man ikke kan organisere sig bare en smule, så bliver det nok ikke gavnligt at køre ind på Christiansborg og brænde dæk af.


Henrik, der er noget der hedder Autotrailer, du ved, dem vi bruger når vi kører til og fra arrangementer…

Du har ret i at arrangøren også har en del af skylden i denne sag, men du af alle ved også hvor svært det kan være at få noget igennem herhjemme og med det der her er under opsejling er der ingen tro på at man fra myndighedernes (@Wildert, OG politikerene) er interresseret i et fornuftigt samarbejde, tværtimod.
Du har ret i at en forening ville være et skridt i den rigtige retning, men spørgsmålet er om en forening med et par 100 medlemmer vægter mere end et arrangement der tiltrækker 10000-15000 mennesker år efter år, jeg mener hvor stor skal den vognstang være før man begnder at tage folk og deres interesser alvorligt...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2009, 11:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
syncroGT skrev:
Kunne faktisk være sjov med en quick poll undersøgelse her på siden hvad folk helst ville.

1. ændring af færselsloven så de bliver som de svenske, og engelske.

2. en organisation (DASU,eller ej) hvor man imod et årligt kontingent kunne få lov til og køre noget drag/track days, uden indregistret biler. med forsikring og ordnet forhold. det ville helt sikker ikke blive gratis. men sikkert en del billiger en de 180% i afgift som vi skal betale på vores kære biler.

1. prøv at sæt dig ind i hvordan svenske og engelske regler er. hint græsset er ikke nødvendigvis grønnere, på den anden side øresund eller nordsøen!
2. de muligheder har du pt, under DASU.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2009, 12:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
lqs skrev:
1. prøv at sæt dig ind i hvordan svenske og engelske regler er. hint græsset er ikke nødvendigvis grønnere, på den anden side øresund eller nordsøen!


Jeg kender ikke reglerne specifikt - men skal vi ikke være enige om at det i praksis i DK er meget svært, eller helt umuligt at opfylde de krav der skal til for at registrere f.eks. en kit car, en større ombygning eller lignende lovligt?

I UK og SE kører den type biler rundt fuldt lovligt. Jeg siger ikke at det er nemt, men det kan lade sig gøre - hvilket er mere vanskeligt i DK.

Ellers er jeg efterhånden lidt træt af at høre den påstand kastet ud, om at det ikke er bedre på den anden side, uden at man får detaljerne at vide. Så kan jeg lige så vel sidde og sige: "Joe... det er meget bedre" - og så er vi sgu' lige vidt.

Jeg har ikke andre fakta end at jeg da f.eks. ved at man kan få en konsulent fra Svenske Bilprövningen (eller hvad de nu hedder), til at hjælpe en med sine psyko-planer. Det koster penge ja, men det er muligt at betale sig fra det.
I DK er det umuligt ift. f.eks. kit cars, hjemmebyg, etc. (bare se seneste "lempelse" af dokumentationskrav for biler i små serier - de gælder fortsat ikke f.eks. kitcars, men alene forholdsvist eksotiske biler).

Jeg vil hjertens gerne modbevises om at græsset er grønnere på den anden side - men jeg hører kun postulater. Svesken på disken! :mrgreen:

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2009, 17:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Runesm skrev:
Men så kan jeg jo snildt tage min bil til vurdering, for der er jo ingen fare for de finder en større model, og så får den bare lov at køre.
Så er der ingen fare for bøde, plus jeg har faktisk snakket med min forsikring, og de siger ingenting til den har flere hestekræfter (Ikke engang da jeg var 18 år).

Og siden det er en komplet motor tilsvarende en fra en anden bil, så kan jeg endda også finde emmisionspapirene.

Hmm :D


Der er en meget stor forskel på godkendelse af din bil, og hvad de kan kræve afgift af. DK har lukket ALLE regler for ændring af køretøjer, så det kan du godt glemme. Den sidste regl de lukkede var ændring til større model.

Flyt til sverige og få den synet som amatørbyg. (maks 10k km og 6000 i ansvar for en bil fra 80'erne) Hvis du altså er elite køre gange 2...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Senest rettet af klyfax 02 jun 2009, 17:43, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2009, 17:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
syncroGT skrev:
Kunne faktisk være sjov med en quick poll undersøgelse her på siden hvad folk helst ville.

1. ændring af færselsloven så de bliver som de svenske, og engelske.



De er svenske kontra danske regler har kun 1 ting til forskel. Amatørbyg.
Der skal ændres så meget så bilen's ID ik længere kan fastslås i opbygning.

Det fede ved sverige er så at EU godkendte biler, fkes. en Toyota Supra 900 hk godkendt i UK, IKKE kan komme ind i landet.

En standard Toyota Supra TT er en kamp at få ind i sverige selv om den er synet og godkendt i UK. Også selv om den er fra 1932. Sverige er fuldstædig ligeglade med gældene EU lovgivning omkring syn og godkendelser af biler.
Det kan lade sig gøre at få den ind, med kun ved hjælp af Toyota SE. De skal godkende bilen, og gør det mod betaling. Og så kan man lige så godt hente en TT direkte fra Japan...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2009, 18:02 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
klyfax skrev:
[En standard Toyota Supra TT er en kamp at få ind i sverige selv om den er synet og godkendt i UK. Også selv om den er fra 1932. .


Cool bil, har du et billedet af en Supra TT fra -32?
:gnaek:

Eller forsøger du at bilde myndighederne ind at bilens er 60-70 år ældre end reelt tilfældet(det ville ikke være første gang nogen laver det stunt så!) :shock:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jun 2009, 19:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
klyfax skrev:
[En standard Toyota Supra TT er en kamp at få ind i sverige selv om den er synet og godkendt i UK. Også selv om den er fra 1932. .


Cool bil, har du et billedet af en Supra TT fra -32?
:gnaek:

Eller forsøger du at bilde myndighederne ind at bilens er 60-70 år ældre end reelt tilfældet(det ville ikke være første gang nogen laver det stunt så!) :shock:


:grin:

Det var bare lige for at sige at det er svært uanset hvad det er og hvornår det er fra...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team