Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 09 jan 2025, 19:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2008, 19:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
HenrikGM skrev:
Lars kom slæbende med en bil(virkeligt en fed bil!) som ud af blå luft lagde ud med at køre en 9sekunders tid. Det er ikke en fremtidig vision, men fakta. Jeg vil foreslå du lader være med at antyde mine kritikpunkter ikke er aktuelle :wink:

Spørgsmål:
Hvor hurtigt kan en 4cylindret bil køre iht DASUs reglement før der skal ændringer til?
Hvor hurtigt kan den køre hvis den er 4hjulstrukket?


Hej HenrikGM

Jeg antyder ikke noget. Jeg var der ikke, jeg så intet!

Da jeg er lidt i tvivl om du har læst mine tidligere indlæg, så gentager jeg lige.
En 4, 5, 6, 7, 8 cylindret bil må kun køre hvis den er udstyret efter ET reglementet. Dette vil jeg ikke gå nærmere ind på, da du sikkert kender resten.
En 4WD må køre ned til 12.00 sekunder, dog hvis den er med permanent 4WD som f.eks. en EVO, så er der lavet en NATIONAL regel om at den kan få lov til at køre på lige fod med en 2WD ned til 7.50 sekunder. Hvad angår aksler, så er kravene de samme uanset om det er 2WD eller 4WD. En 4WD skal også udstyres efter ET efter de selv sanne regler som en 2WD, så der er heller ingen forskel. Umiddelbart kan jeg med min ringe tekniske viden ikke se nogen forskel på at få en EVO med 2WD og en EVO med 4WD godkendt til at køre ned til 7.50 sekunder.
Jeg modtager gerne rettelser om dette emne.

@Søren

Hvordan tolker du reglerne omkring lattergas

Morten Jönsson skrev:
Men er det ikke også ok?
Jeg mener - skide da være med at lortet knækker, bare bilen bliver på banen, og ikke ender ude hos publikum.
Og/men kan man sige det samme om flexplader: bare du har et skjold, så fuck om du har en sfi godkendt flexplade?
Kan man sige sådan?
Hvorfor ikke?


Jeg tror reglerne omkring aksler er et levn fra amerikaner bilernes tid. Hvis en kardan på sådan en knækker, så kan det blive en sikkerhedsrisiko. Det kan vel også beskadige banen?

Med hensyn til din bemærkning omkring SFI plade/alm. plade, så er det vel også til hjælp til jer og arrangørerne. Det fortæller da ihvertfald, at der er gjort noget for sikkerheden. I ved, at når i holder ved træet, så har ham ved siden af nogle sikkerhedsdele monteret, som er lige så stærke som dem du selv har monteret, er det ikke en god ting? Han kan da ikke have fået en fordel ved ikke at montere dem.
Jeg er dog ikke blind og naiv, da jeg også ved at også en SFI godkendt del kan svigte, men igen så har man forsøgt. Vi har jo lige set en SFI kobling, som ikke kunne holde (Elnef) Den sprang ikke, men pladerne var da bøjede på de billeder jeg så. Jeg siger ikke man skal holde ved SFI, find et alternativt, som rummer det samme, og jeg er med. Jeg vil bare ikke se at vi slækker på sikkerheden hvis vi kan undgå det.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2008, 19:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ang. lattergas... prøv at kig tråden under tuning. den hedder sjovt nok noget med lattergas! det korte og lange, KORT... lattergas er ikke lovlig at sælge til meningmand. de flasker som DASU mener er de eneste sagliggørende er ikke lovlige at fylde i DK. heller ikke hvis man fyldte dem med RACAL fra HEDE NIELSEN. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2008, 21:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Feldthaus skrev:
[Da jeg er lidt i tvivl om du har læst mine tidligere indlæg, så gentager jeg lige.
En 4, 5, 6, 7, 8 cylindret bil må kun køre hvis den er udstyret efter ET reglementet. Dette vil jeg ikke gå nærmere ind på, da du sikkert kender resten.
En 4WD må køre ned til 12.00 sekunder, dog hvis den er med permanent 4WD som f.eks. en EVO, så er der lavet en NATIONAL regel om at den kan få lov til at køre på lige fod med en 2WD ned til 7.50 sekunder. Hvad angår aksler, så er kravene de samme uanset om det er 2WD eller 4WD. En 4WD skal også udstyres efter ET efter de selv sanne regler som en 2WD, så der er heller ingen forskel. Umiddelbart kan jeg med min ringe tekniske viden ikke se nogen forskel på at få en EVO med 2WD og en EVO med 4WD godkendt til at køre ned til 7.50 sekunder.
Jeg modtager gerne rettelser om dette emne.


. Jeg vil bare ikke se at vi slækker på sikkerheden hvis vi kan undgå det.



Første emne: 87.2.2
Start med at sætte en kardanring på alle 4cylindrede biler hurtigere end 16sek.
Eller gælder den regel ikke?

Hvad angår slække på sikkerheden: Der er MEGET større chance for at en bil kører nogen over til et DASU arrangement, end der er chance for at en EVO knækker en aksel. Start med at fikse det der er nemmest, og rummer en reel risiko :wink:


Hvad angår gas; Søren har tilsyneladende ret. Lattergas kan ikke sælges i DK, og kan ikke lovligt opbevares på flasker der kan opfylde DASU krav. Ikke destomindre godkender DASU alligevel bilerne. Jeg tager naturligvist påstande i mig igen, hvis man kan finde en flaske der er godkendt i DK + kan opfylde DASU krav.

Feldthaus; Vi piller kun lige i overfladen her. Min påstand om at det er nemmere at starte forfra står stadigt ved magt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2008, 21:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
John Sahl skrev:
lqs skrev:
MVH søren solskoldet igår, til det største endagsløb på VANDEL i nyere tid!


Hvad med at fortælle lidt om det i en anden tråd? Jeg er sikker på vi er flere som gerne vil vide hvad du snakker om.

.
kig på EFTERZ.COM ....ved billeder ligger der, når JONAS er færdig med aftenskaffen ved svigertingene kommer video sikkert også!
prøv evt at søge på DHS... igen et kæmpe løb uden om DASU/DMU.
meget flinke og seriøse deltage. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2008, 21:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
HenrikGM skrev:


Første emne: 87.2.2
Start med at sætte en kardanring på alle 4cylindrede biler hurtigere end 16sek.
Eller gælder den regel ikke?

Hvad angår slække på sikkerheden: Der er MEGET større chance for at en bil kører nogen over til et DASU arrangement, end der er chance for at en EVO knækker en aksel. Start med at fikse det der er nemmest, og rummer en reel risiko :wink:


Hvad angår gas; Søren har tilsyneladende ret. Lattergas kan ikke sælges i DK, og kan ikke lovligt opbevares på flasker der kan opfylde DASU krav. Ikke destomindre godkender DASU alligevel bilerne. Jeg tager naturligvist påstande i mig igen, hvis man kan finde en flaske der er godkendt i DK + kan opfylde DASU krav.

Feldthaus; Vi piller kun lige i overfladen her. Min påstand om at det er nemmere at starte forfra står stadigt ved magt.


Selvfølgelig gælder ET reglementet stadig. Derfor skal de ligesom alle andre have kardanring på. Den er dog for streetrace sat ned til 11.00 sekunder, hvis jeg husker korrekt.

Hvorfor er du så opsat på at det hele tiden skal være en 4 cyl bil? en 8 cyl. kan da også køre langsomt :wink:

Hvad angår gasflasker, så var jeg ikke klar over at der er et problem. Jeg har ikke forstand på gasflasker, men det må jo være rimeligt let at finde ud af. Desuden, så må der også være temmelig mange dragracere som har problemet og ikke kun streetracerne.

Jeg beklager, men vi kan ikke starte forfra. Det vil for nogen føles som at hønen skal lære af ægget. Desuden, så er det vel også et mål at alle skal kunne komme til alle arrangementer. Derfor er vi vel nød til at bearbejde eksisiterende reglementer. Ellers vil jeg bare blande mig helt uden om, da det så er noget i internt må klare. Det her skal ikke forstås som et surt opstød, det er ikke ment sådan.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2008, 22:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
eller er det måske hønen der løber lidt forvirret rundt? evt uden hoved..
læs formand for DASU....
ja det er svært det her. særligt når vi tilsyneladende ikke magter at tænke nyt! MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2008, 22:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Feldthaus skrev:
[
Hvorfor er du så opsat på at det hele tiden skal være en 4 cyl bil? en 8 cyl. kan da også køre langsomt :wink: .



Det er sguitte mig der har skrevet reglement8.

Det er derfor ikke mig der har bestemt at alle 4 og 6cylindrede biler skal have kardanring fra 16sek og nedefter. Så nej, JEG er ikke opsat på at det skal være et bestemt cylinderantal. 1cylinder kan være glimrende!

Prøv at læs 87.2.2 :reading:


Den omkring hønen og ægget. Det er nok desværre rigtigt. Set tilbage på historikken de sidste 3-4 år, så må jeg erkende at jeg realistisk set ser det har enormt lange udsigter for at få ændringer igennem. Men jeg vil gerne se at jeg tager fejl.

Nu er jeg jo ikke ene om at ville have dette reglement ændret. Der er andre i kulissen også, som er langt "tungere" end mig, og ligesom DASU, holder de sig fint i baggrunden i dette forum. Af een eller anden grund forstår DASU ikke at debatten her er et wakeup call til at komme ind i fremtiden.

En skønne dag er tålmodigheden slut, og imellemtiden er hønen blevet så overbevist om sin suverænitet at den ikke ser at ægget er ved at æde hønen før det er for sent. Den første luns er taget, og trods den bløder, så ser den det ikke.
Hvordan får man en høne til at forstå den er ved at blive spist?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2008, 06:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
HenrikGM skrev:
Feldthaus skrev:
[
Hvorfor er du så opsat på at det hele tiden skal være en 4 cyl bil? en 8 cyl. kan da også køre langsomt :wink: .



Det er sguitte mig der har skrevet reglement8.

Det er derfor ikke mig der har bestemt at alle 4 og 6cylindrede biler skal have kardanring fra 16sek og nedefter. Så nej, JEG er ikke opsat på at det skal være et bestemt cylinderantal. 1cylinder kan være glimrende!

Prøv at læs 87.2.2 :reading:


Den omkring hønen og ægget. Det er nok desværre rigtigt. Set tilbage på historikken de sidste 3-4 år, så må jeg erkende at jeg realistisk set ser det har enormt lange udsigter for at få ændringer igennem. Men jeg vil gerne se at jeg tager fejl.

Nu er jeg jo ikke ene om at ville have dette reglement ændret. Der er andre i kulissen også, som er langt "tungere" end mig, og ligesom DASU, holder de sig fint i baggrunden i dette forum. Af een eller anden grund forstår DASU ikke at debatten her er et wakeup call til at komme ind i fremtiden.

En skønne dag er tålmodigheden slut, og imellemtiden er hønen blevet så overbevist om sin suverænitet at den ikke ser at ægget er ved at æde hønen før det er for sent. Den første luns er taget, og trods den bløder, så ser den det ikke.
Hvordan får man en høne til at forstå den er ved at blive spist?



87.2.2 Kardangaksel
Original firehjulsdrevne køretøjer er tilladt. Kardangring kræves på alle biler hurtigere end 14,00 (8,60) sek. For 4- og 6 cylindrede biler gælder 16,00 (10,00) sek. Biler med originalmønstrede dæk af originaldimension kan deltage i konkurrencer ned til 11,49 (7,35) sek. uden kardangring. For 4- og 6 cylindrede biler gælder 13,00 (8,35) sek. Se DRT 2.4.

Jeg kan ikke svare på hvorfor den er skærpet for 4 og 6 cyl. biler. Det ser mystisk ud. Om det er fordi man har en antagelse der siger, at her er kardanerne svagere eller hvad det aner jeg ikke.

Høne vs. æg: Tror desværre dine antagelser har noget sandhed i sig. Hvor lidt eller hvor meget vil fremtiden vise. Jeg tror at det "store grimme udyr" er vågnet fra sin slemt tiltrængte skønhedssøvn. Det er derfor jeg gør hvad jeg gør for at påvirke/ændre reglerne. Hvis dette mod forventning ikke skulle lykkedes, så har jeg ikke flere forslag og ægget må æde løs. Håber dog vi får noget godt ud af den næste vinter pause. Er ved at være træt af denne rivalisering, som jeg ikke kan finde noget godt i.

@ søren

Formanden går heldigvis af :rock:
Det han fik lavet i sidste Autosport, det vil jeg give dig 100% ret i, at det var sgu´ ikke for heldigt. Igen vi skal af med rivaliseringen og ikke blive ved med at puste til ilden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2008, 07:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 sep 2007, 19:39
Indlæg: 192
Geografisk sted: Horsens
Kunne man foreslå et "stormøde" på et værksted, hvor der står et par stykker eller flere af disse biler vi taler om.
Tilstede skulle så være:
kørerrepræsantanter
synsfolk (fra NDCD og Dansk Dragracing)
dragraceudvalget
Feldhaus
andre?
Jeg har plads til 6-8 biler indendørs, porte og læsserampe (og kaffeautomat....), så det kunne godt være hos mig (Horsens Polstring)

Lad os nu få løst alle disse fejl og misforståelser I DENNE VINTER !!!!! :up:

_________________
when the light goes green - the bullshit stops..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2008, 07:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
morten jønsson skrev:
Kunne man foreslå et "stormøde" på et værksted, hvor der står et par stykker eller flere af disse biler vi taler om.
Tilstede skulle så være:
kørerrepræsantanter
synsfolk (fra NDCD og Dansk Dragracing)
dragraceudvalget
Feldhaus
andre?
Jeg har plads til 6-8 biler indendørs, porte og læsserampe (og kaffeautomat....), så det kunne godt være hos mig (Horsens Polstring)

Lad os nu få løst alle disse fejl og misforståelser I DENNE VINTER !!!!! :up:


SUPER tilbud.

Det er en rigtig god ide. Dialog fremmer forståelsen.

Hvis i finder bilerne og en dato, så skal jeg nok se om jeg kan få fat i folkene fra DASU.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team