lqs skrev:
hvis du vil citere mig, så lad venligst være med at hugge mit indlæg fra hinanden.
hvad du i øvrigt mener om mig, eller mine indlæg kan vi tage privat.
nok om det!
motor oktan number (mon) har efter min bedste overbevisning været målt med en kørende motor (med variabel komp.) siden før 1940... at tale om en ny ide??
MVH søren
Jamen så quoter jeg da gerne hele dit indlæg, selv om jeg kun vil spørger om hvorfor du nu begynder at omtale variabel kompression som en ny ide? For det er du vist selv den første i tråden der gør.
Jeg kaldte det for en radikal ide da det jo helt tydeligt ændre afgørende på hvad der er muligt at få ud af en benzinmotor...og ja der er sikker andre der har leget med det tidligere, men er der andre før Saab der er gået all-in på at gøre det anvendeligt til alm. biler? At Saab så brugte over 10år uden at blive produktionsklar vidner vel bare om at det er en kompliceret opgave, hvor der ikke har været meget allerede brugbar viden at bygge videre på. Modsat har det de har set/målt jo åbenbart været så lovende at de har arbejdet videre i stedet for bare at droppe ideen som ikke praktisk realiserbar.
Hvor mon vi havde været i dag hvis Saab havde fortsat projktet til ende og det var blevet kombineret med den udvikling der ellers er sket inden for motorverdenen de sidste 10 år? Alm. standard bilmotorer med en litereffekt på 150-200hk og super god brændstof økonomi?
Apropos det jeg skrev med at udviklingen en ny produktionklar motor er en kæmpe og dyr opgave, så læste jeg i en artikel at selv Ford og GM tidligere har overvejet fællesmotorer, da udviklingen af en helt ny motor for dem var en investering på i størrelsesordnen 1 milliard $.