Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 20:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

JesperKonge skrev:
Rigtig fin film.

En sjov detalje med de skrå topbolte for at "spænde" forringen og støtte hvor forbrændingstrykket er størst...

Ja, snedig detalje som industrien (ikke kun auto) også bruger andre steder.
Hemmeligheden er at introducere kompressivt stress i materialet, så holder det bedre til udmattelseslaster.

Visse motorer har gavn af at få påkrympet en stålring omkring foringen af samme grund.
Man kunne spekulere i en foring lavet af to rør for netop at opnå denne effekt, men jeg har aldrigt hørt om nogen der har gået så vidt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
jeg så godt at de ikke brugte platter. men jeg er blevet kræsen efter at have stået ved en manuel fræser og drejebænk. :?

og platter giver en noget større frihed og mere ens arbejde. noget der er hovede ideen når der skal fræses og drejes.

ogv så er det bare nemt. :roll:

Titel:
Moderator

møffe skrev:
jeg så godt at de ikke brugte platter. men jeg er blevet kræsen efter at have stået ved en manuel fræser og drejebænk. :?

og platter giver en noget større frihed og mere ens arbejde. noget der er hovede ideen når der skal fræses og drejes.

ogv så er det bare nemt. :roll:

Fint nok at være kræsen, kender det godt.

Jeg handler typiskt platter til ~2-10kr/stykket på bla stumpemarked m.fl. og stålholdere kan man få fra udrangeret CNC maskineri til 50-200kr/holder. Alternativt er nye stålholdere så billigt som 100kr/styk der fint matcher de maskiner man kan trække med "parcehusstrøm".
Platter er ingen begrænsning.

Men jeg har vel halvdelen af QCTP holderne bestykket med toolbits alligevel. Der er bare rigtigt mange operationer med en lile manuel drejebrænk, hvor en skarp toolbit er et bedre valg, medmindre man har ubegrænset adgang til millioner af platter.

Tag et eksempel med tætningssporet på en turbolader. Jeg kender ikke til en platte der kan tage 2-6 hundrededele på siden af et "låseringspor" på en aksel der er 16mm diam. uden at den skal rende så sindsygt stærkt, at en maskine på "parcelhusstrøm" ikke an magte opgaven.

Hvis man bliver doven, og er begrænset af feks platter, parcehusstrøm, etc. så bliver ens bevægelsesmuligheder det samme: Begrænset.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

ingen tvivl om der er mange begrænsninger. mine er både plads, el og økonomi.

jeg ville gerne have en drejebænk med en pinolhøjde på en 200mm men drejebænke med sådan en, koster en del. vejer en del. og er bare umulig at få ind på den plads jeg har til rådighed for ikke at snakke om det del den skal bruge. så i sidste ende skal jeg gøre op hvad der er brug for. så det bliver nok en helt ny hobby model.

men er der nogen der har prøvet de feks http://www.ajengros.dk/shop/weiss-metal ... 1411p.html

og feks http://www.ajengros.dk/shop/weiss-fraes ... 1414p.html

bare for at få en ide til hvad de hobby modeller kan ?

lidt langt fra topic men nu vi er ude i det.

generelt er det bare til at ligge huller ud og ellers til alm let fræse arbejde så som bøsninger etc til hobby behov. :roll:

Titel:
Moderator

Ingen af de maskiner du nævner kan trække en platte med rimelighed.

Da jeg selv så omkring efter drejebænk og fræser var jeg forbi disse små maskiner også. Konklusionen for mig var at de er for små til andet end legetøj og modelbyg. Motoren er for lille, vangerne meget små, alt er microsmåt og klejnt.

Slutresultatet for mig blev en brugt Colchester Student 6", og det har jeg aldrigt fortrudt.
Ny bænk idag, så vil dette være minimum vægt, motor,kvalitet, størrelse, etc. http://www.dba.dk/metaldrejebaenk-stor- ... -71038374/
(Men jeg ville stadigt gå efter en brugt industrimodel!)

Hvad angår fræseren, så så jeg også efter disse forvoksede søjleboremaskiner med krydsplan.
Efter at have prøvet en, så er interessen ikke længere så stor. Ikke stiv nok, ikke stabil nok, og resten kan ikke kompensere for de to problemer.
Jeg endte med at købe en brugt Kondia FV-1 værktøjsfræser (Bridgeport type magen til den de bygger BDA motor med) med iso30 konus og luftskifte.
Det er den mindste fræser jeg kunne finde med en ordentlig spindel, der kan det en fræser skal kunne for at være universal. Sidenhen byggede jeg 3akset digital på den, og det var virkeligt et kvantespring.

Prisen var kun en anelse højere end de to eksempler fra AJ, men kvaliteten, mulighederne og maskinens formåen er i en helt anden skala.

Hvis behovet virkeligt er så lavt som kun at lægge huller ud, og kun skal lave lidt plastbøsninger, så er det måske en mulighed, men overvej nu det behov grundigt.

Jeg har aldrigt fortrudt at jeg købte en brugt industrimaskine, tværtimod glæder jeg mig over det valg hver gang.

Citat slut.

Titel:
Nyt Medlem

Jeg vil til en hver tid vælge en gammel kvalitets maskine fremfor en kinesermaskine, de er ikke pengene hver, og hvis du har en lille smule kvalitetssans vil du blive dybt skuffet over måden de er fremstillet på. Og hvis du forventer at lave dele der skal kunne bruges i forbindelse med motortuning vil du også blive skuffet, og du kan nemt finde gode brugte kvalitets maskiner der matcher prisen på en kineser maskine.

Mvh. Tim

Titel:
Mester Medlem

nu har jeg aldrig været ude at kikke på de billige endnu. men var mere nysgerig efter hvad andre der har været det siger.

problemet i mine øjne er at ofte så er der langt mellem de gode af de gamle industri maskiner.

hvis der er for meget slub i feks slæden eller vangerne er voldtaget så er det alt for dyrt og omgangeligt at få bare lidt præsision tilbage.

mit behov er kun alu arbejde og lidt pom.

men jeg kikker skam også efter de ældre maskiner af anden kvalitet.

og ja. digital udlæsning er sammen med tilspændning noget der gør at en maskine kan bruges ganske fornuftigt. bare at kunne ligge punkter ud og finde dem igen og igen. det er guld værd.

Titel:
Moderator

hvad krav til præcision har du, og hvad vil du betale for det?

Værd at bemærke er at jeg selv ledte efter drejebænke til ca 10k, og endte med en til 16,5k istedet.
Men nemmere at kigge hvis man ved hvor du er henne i pris"politikken"...

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
hvad krav til præcision har du, og hvad vil du betale for det?

Værd at bemærke er at jeg selv ledte efter drejebænke til ca 10k, og endte med en til 16,5k istedet.
Men nemmere at kigge hvis man ved hvor du er henne i pris"politikken"...

prisen er ikke af betydning endnu. men en 10-15k er nok der omkring. hvad den ene koster er hvad der mistes på den anden.

MEN det er kun til mit behov. der skal ikke laves til andre. det er plads og el der er blandt problemstillingerne.

jeg følger også med på dba og guloggratis men lige nu i denne kulde skal der ikke handles kun erfares.

presisionen er der endnu ikke de store krav til. udstyret er ikke bedre end manden (og målepinden) skal det være store ting så kan jeg nok låne noget ved en kammarat.

fræseren er pga jeg bare vil have en søjleboremaskine.. der kan lidt mere.

men jeg følger med i hvad der sker. og om det er der pengene skal smides lige nu.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time