HenrikGM skrev:
Vi prøver lige at løfte emnet en tand igen.
Nu er jeg ikke lift kender, men en 1-søjlet dækker jo bunden og transmissionen nærmest fuldstændigt....
2søjlet er snild, men søjlerne står ud foran dørene.....
4søjlet med ramper er også snild, men kørebanerne er vel i vejen? Men er vil fine hvis man har 2x donkrafte til at lette bilen fra kørebanen?
Hmm...
Hvor meget er bundrammen i vejen på en 2-søjlet?
Jeg benyttede for år tilbage en 1-søjlet på et værksted, og fandt at den var ubehagelig, fordi den faktisk stod og fjedrede lidt. Og så dækker den jo lidt for gearkasse og udstødning.
De 2-søjlede er besværlige med mindre man har skydedøre, og så får man snavsede hænder af at skulle flytte armene ind under. Det er træls at lave el-arbejde under instrumentbordet hvis man ikke har lidt arbejdshøjde og kan åbne dørene helt.
Jeg købte en 4-søjlet Jema bl.a fordi, den ikke krævede installationer i gulvet og er flytbar - endda med bil på så den kan benyttes som parkeringslift. Den er forsynet med en yderligere donkraft til at løfte for- eller bagende med. Vangerne kan også benyttes som understøtte for en al. donkraft og det hele køres op i behagelig arbejdshøjde. Derved betyder det ikke så meget, at vangerne fylder noget, da man får udsyn under dem, og som nævnt kan man klodse yderligere op, hvis det er panelarbejde, der er problemet.
Jeg har en mindre træ-wiener stige ståede ved siden af, som jeg benytter til at kravle op på liften med, hvis jeg skal ind i bilen eller glo i motorrummet mens den er oppe, så jeg ikke behøver at køre op og ned hele tiden. Jeg har monteret nogle hylder for enden af liften i passende højder for aflægning af værktøj og dele. Den fleksibilitet med at stå solidt på liften har man ikke ved de andre typer.
F.eks har jeg lige skiftet gearolie hvor det er praktisk at både være under bilen og hælde ny olie i via en slange oppe fra motorrummet.
Desuden var den billig.

Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer