John for pokker da.
Du står som Ass. Race og ShowDirector til DHB 2009 om kort tid.
Du er formand for PKJ, en klub der tidligere stod for stort set alle de motorarrangementer for "menigmand" og (mig bekendt) med polititilladelse og forsikring.
Nu kan jeg så se at arrangementerne skal være større. Meget større, og det er fint. Men jeg er enddog meget overrasket over indholdet i arrangementets "plakat" og at du er frisk på at løbe den risiko.
http://www.erikw.dk/upload/vandel1911.jpg
Hvad der er af krav til det omtalte arrangement skal findes i bek.827.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=21761
Jeg har svært ved at se hvordan man kan bypasse denne bekendtgørelse, så hvis vi antager at den skal følges:
Erik skriver på hans egen hjemmeside:
PS: Jeg har ikke tegnet forsikring for ting og personer,
og arrangementet foregår på eget ansvar.
Retsinfo indeholder følgende krav for overhovedet at kunne behandle en ansøgning om tilladelse til at afholde jeres arrangement:
§ 6. Ansøgning om tilladelse til afholdelse af motorløb indgives af arrangørerne til politiet senest 1 måned før løbet. Ansøgningen skal vedlægges kopi af godkendelsen af banen eller samtidig ansøgning om godkendelse af banen. Navn og adresse på den i § 11 nævnte teknisk kyndige person samt oplysning om den pågældendes tekniske kvalifikationer skal fremgå af ansøgningen.
Stk. 2. Ansøgningen skal endvidere vedlægges dokumentation for, at de i §§ 9-10 nævnte forsikringer er tegnet, og at præmien herfor er betalt.
Altså er der korrekt ingen lovpligtig forsikring, og der kan næppe være søgt om tilladelse heller.
Galt går det også med §3:
§ 3. For hver banetype skal der udarbejdes et reglement for banesikkerhed. Reglementet skal indeholde detaljerede regler for, hvorledes baneafspærringen og øvrige sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af publikum, løbsdeltagere og andre der færdes på eller ved banen, skal være udformet.
Jeg er ikke bekendt med et godkendt reglement der feks rummer "Trackdays" eller "drifting". Her ved jeg så at visse politikredse er...skal vi kalde dem "large" med §3, så her kunne man være i god tro hvis der forelå en tilladelse
Jeg er ovenikøbet blevet forelagt(af en gammel rotte i branchen) at det vil høre ind under bedragerilovgivningen i DK at opkræve penge forud for et arrangement der ingen udsigt har til at kunne godkendes, uden dog at have noget kendskab til den del af lovgivningen.
Også her er I modige i det der tages 1000kr for at komme ind på Vandel og køre bil, til et arrangement som jeg umiddelbart ikke kan se hvordan kan godkendes/lovliggøres.
Så er der "lukket arrangement" problematikken.
Erik skriver på hjemmesiden
http://www.erikw.dk/default.asp?TemplateID=122 :
Bemærk at der kan være andre aktiviteter - (eks. på ovenstående gokart bane)
så vær opmærksom på sikkerheden.
Sammenholdt med at der bla bliver tale om kørsel 50km/t op til ? på en 2,8km lang strækning, som jeg frygter at bla gokartdeltagere(dvs hr og fru danmark) kan forvilde sig ind på, eller evt. komme til at krydse uforvarende, så er jeg dels meget bekymret for en ulykke, dels ganske overbevist om at der ikke kan være tale om et lukket arrangement.
Eneste måde man i DK kan sætte færdselsloven helt ud af kraft er på et lukket område, via Bek827 (Jeg kender ihvertfald ikke andre) og da der ikke rigtigt kan være søgt tilladelse til dette må man antage at færdselsloven er gældende på vandel i tilfælde af manglene tilladelse iht bek827.
Dvs der kan ikke lovligt køres på anden måde end den færdselslovgivningen foreskriver, og der kan slet ikke føres biler uden nummerplader.
Så bottomline er vist:
1: Der er ingen lovpligtig forsikring
2: Der er ikke givet en tilladelse fra politiet til at afholde det arrangement
3: Hvis en uindregistreret bil påkører en uvedkommende, feks en deltager i et gokart arrangement, så er der ingen forsikring, end ikke den lovpligtige ansvarsforsikring. (Det her er vist vejen til et regres krav imod arrangøren, som hellerikke har en forsikring, trods der er betalt entre)
Moralsk og risikomæssigt, så er I bindegale. I skriver i vil køre biler og MC på samme bane, og i stiller ikke noget så basalt som et krav om styrthjelm. Alt hvad der hedder alm. sund fornuft ser ud til helt at være tilsidesadt.
Hartvig fik skældud på forummet for år siden for netop manglende styrthjelm, og nu finder i så at det er et kopi værdigt?
I AutoSport (DASU´s eget medlemsblad) nr6 2008 slår Formanden, Morten Bach Andersen ud efter streetracemiljøet, bla med den begrundelse "ikke skyggen af en forsikring" i en kommentar om et løb på Sindal, en bemærkning som iflg HenrikHartvig udløser en direkte undskyldning da påstanden ikke var korrekt, og forsikringsforholdene faktisk var iorden.
Situationen her er den stik modsatte: Her skriver i saftsusemig i indbydelsen at der ingen forsikring er!
Ret mig hvis jeg tager fejl, det kan jo være man kan lære noget nyt, men herfra ser det ud som om man tager sig godt betalt for at afvikle et illegalt arrangement, og i skilter endda med det.
Både DASU, og den sure nabo til vandel, samt flere i Vandel By vil have interesse i at stoppe jer og dermed skade de fremtidige muligheder for Race på Vandel, og i leverer alt krudtet selv.
Same shit med RaceX dengang. Der kæmpede vi for at få arrangøren til at forstå det ikke var gangbart, men han var ligeglad. De efterveer fra det nummer er stadigt et problem.
Håber ikke det går sådan igen.
Håber jeg tager fejl, og alt er i skønneste orden med myndighederne.
Håber ikke der sker en alvorlig ulykke på 3.mand.
[/i]
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!