Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jan 2025, 03:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 25 mar 2009, 20:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messa ... _ID=520035 tanken falder meget hurtigt hen på RX, når man læser den smule der står om alt det man må de to dage i april. der er nogen mennesker der burde skamme sig! det er så bare min menig.
MVH søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 mar 2009, 10:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
lqs skrev:
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=520035 tanken falder meget hurtigt hen på RX, når man læser den smule der står om alt det man må de to dage i april. der er nogen mennesker der burde skamme sig! det er så bare min menig.
MVH søren


http://www.erikw.dk/upload/vandel1911.jpg skrev:
Godkendt styrthjelm må meget gerne anvendes, men er ikke et krav

Hvor er det nu vi har hørt det før?

http://www.erikw.dk/upload/vandel1911.jpg skrev:
Accelletation fra 50kmt til ? Banen er 2.8 km lang


Gad vide hvor hurtigt der står i deres polititilladelse at der max må køres??

http://www.erikw.dk/upload/vandel1911.jpg skrev:
PS: Jeg har ikke tegnet forsikring for ting og personer....




:damn: :damn: :damn: :damn: :damn:


Det minder da besynderligt meget om dengang RaceX havde besluttet at ødelægge/forringe muligheden for andre om at afholde race på Vandel. Nu er der sikker gået så tilstrækkelig længe, så Bregentved Gods der udlejer banen sikkert har glemt alt, og er ligeglade med hvem de lejer banen ud til.
Man burde sq samles en flok og skrive et lille brev til Erik W, der kraftigt henstiller til at han får bragt forholdene i orden, så det i det mindste er lovligt og godkendt det han foretager sig.
Man ved jo at der kommer naboklager til alle arrangementer i Vandel, og det ville da være superfedt for os andre hvis muligheden for at køre på Vandel igen blev ødelagt af plattenslagere.
Hvis Erik W ikke er modtagelig må der jo sendes breve til andre instanser....

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 mar 2009, 17:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://www.erikw.dk/upload/vandel1911.jpg


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 13:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hmm, det kan sgu da for pokker ikke være godkendt nogen steder overhovedet...

Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2009, 19:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
der kan sgu da ikke være tvivl om at det her er godkendt!
af både formanden for PKJ, samt ikke mindst en tidligere nordisk mester...
ud over det er det vel forsikret ,og godkendt på samme måde som det ugentlige race på havnen i bla. ESBJERG.
prisen er dog lidt højere!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2009, 21:15 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
John for pokker da.

Du står som Ass. Race og ShowDirector til DHB 2009 om kort tid.
Du er formand for PKJ, en klub der tidligere stod for stort set alle de motorarrangementer for "menigmand" og (mig bekendt) med polititilladelse og forsikring.

Nu kan jeg så se at arrangementerne skal være større. Meget større, og det er fint. Men jeg er enddog meget overrasket over indholdet i arrangementets "plakat" og at du er frisk på at løbe den risiko.
http://www.erikw.dk/upload/vandel1911.jpg

Hvad der er af krav til det omtalte arrangement skal findes i bek.827.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=21761

Jeg har svært ved at se hvordan man kan bypasse denne bekendtgørelse, så hvis vi antager at den skal følges:

Erik skriver på hans egen hjemmeside:
PS: Jeg har ikke tegnet forsikring for ting og personer,
og arrangementet foregår på eget ansvar.

Retsinfo indeholder følgende krav for overhovedet at kunne behandle en ansøgning om tilladelse til at afholde jeres arrangement:

§ 6. Ansøgning om tilladelse til afholdelse af motorløb indgives af arrangørerne til politiet senest 1 måned før løbet. Ansøgningen skal vedlægges kopi af godkendelsen af banen eller samtidig ansøgning om godkendelse af banen. Navn og adresse på den i § 11 nævnte teknisk kyndige person samt oplysning om den pågældendes tekniske kvalifikationer skal fremgå af ansøgningen.

Stk. 2. Ansøgningen skal endvidere vedlægges dokumentation for, at de i §§ 9-10 nævnte forsikringer er tegnet, og at præmien herfor er betalt.


Altså er der korrekt ingen lovpligtig forsikring, og der kan næppe være søgt om tilladelse heller.

Galt går det også med §3:
§ 3. For hver banetype skal der udarbejdes et reglement for banesikkerhed. Reglementet skal indeholde detaljerede regler for, hvorledes baneafspærringen og øvrige sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af publikum, løbsdeltagere og andre der færdes på eller ved banen, skal være udformet.


Jeg er ikke bekendt med et godkendt reglement der feks rummer "Trackdays" eller "drifting". Her ved jeg så at visse politikredse er...skal vi kalde dem "large" med §3, så her kunne man være i god tro hvis der forelå en tilladelse


Jeg er ovenikøbet blevet forelagt(af en gammel rotte i branchen) at det vil høre ind under bedragerilovgivningen i DK at opkræve penge forud for et arrangement der ingen udsigt har til at kunne godkendes, uden dog at have noget kendskab til den del af lovgivningen.
Også her er I modige i det der tages 1000kr for at komme ind på Vandel og køre bil, til et arrangement som jeg umiddelbart ikke kan se hvordan kan godkendes/lovliggøres.


Så er der "lukket arrangement" problematikken.
Erik skriver på hjemmesiden http://www.erikw.dk/default.asp?TemplateID=122 :
Bemærk at der kan være andre aktiviteter - (eks. på ovenstående gokart bane)
så vær opmærksom på sikkerheden.

Sammenholdt med at der bla bliver tale om kørsel 50km/t op til ? på en 2,8km lang strækning, som jeg frygter at bla gokartdeltagere(dvs hr og fru danmark) kan forvilde sig ind på, eller evt. komme til at krydse uforvarende, så er jeg dels meget bekymret for en ulykke, dels ganske overbevist om at der ikke kan være tale om et lukket arrangement.


Eneste måde man i DK kan sætte færdselsloven helt ud af kraft er på et lukket område, via Bek827 (Jeg kender ihvertfald ikke andre) og da der ikke rigtigt kan være søgt tilladelse til dette må man antage at færdselsloven er gældende på vandel i tilfælde af manglene tilladelse iht bek827.
Dvs der kan ikke lovligt køres på anden måde end den færdselslovgivningen foreskriver, og der kan slet ikke føres biler uden nummerplader.

Så bottomline er vist:

1: Der er ingen lovpligtig forsikring
2: Der er ikke givet en tilladelse fra politiet til at afholde det arrangement
3: Hvis en uindregistreret bil påkører en uvedkommende, feks en deltager i et gokart arrangement, så er der ingen forsikring, end ikke den lovpligtige ansvarsforsikring. (Det her er vist vejen til et regres krav imod arrangøren, som hellerikke har en forsikring, trods der er betalt entre)


Moralsk og risikomæssigt, så er I bindegale. I skriver i vil køre biler og MC på samme bane, og i stiller ikke noget så basalt som et krav om styrthjelm. Alt hvad der hedder alm. sund fornuft ser ud til helt at være tilsidesadt.

Hartvig fik skældud på forummet for år siden for netop manglende styrthjelm, og nu finder i så at det er et kopi værdigt?

I AutoSport (DASU´s eget medlemsblad) nr6 2008 slår Formanden, Morten Bach Andersen ud efter streetracemiljøet, bla med den begrundelse "ikke skyggen af en forsikring" i en kommentar om et løb på Sindal, en bemærkning som iflg HenrikHartvig udløser en direkte undskyldning da påstanden ikke var korrekt, og forsikringsforholdene faktisk var iorden.

Situationen her er den stik modsatte: Her skriver i saftsusemig i indbydelsen at der ingen forsikring er! :damn:


Ret mig hvis jeg tager fejl, det kan jo være man kan lære noget nyt, men herfra ser det ud som om man tager sig godt betalt for at afvikle et illegalt arrangement, og i skilter endda med det.
Både DASU, og den sure nabo til vandel, samt flere i Vandel By vil have interesse i at stoppe jer og dermed skade de fremtidige muligheder for Race på Vandel, og i leverer alt krudtet selv.

Same shit med RaceX dengang. Der kæmpede vi for at få arrangøren til at forstå det ikke var gangbart, men han var ligeglad. De efterveer fra det nummer er stadigt et problem.

Håber ikke det går sådan igen.
Håber jeg tager fejl, og alt er i skønneste orden med myndighederne.
Håber ikke der sker en alvorlig ulykke på 3.mand.



[/i]

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 mar 2009, 22:29 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 jun 2007, 07:52
Indlæg: 72
Jeg er godt klar over at det er som at åbne pandoras æske, men mon ikke Blackrace, "De unævnelige fra Sindal", Hartvig, Holeby og hvem vi ellers har med "orden i penalhuset" burde lave en samlet klage/indsigelse eller hvad det nu skal kaldes mod arrangementet?

Jeg er ikke ude i at det skal være Alle mod Erik W. Men et arrangement af denne tvivlsomme karakter, kan INGEN i miljøet være tjent med. Og i mine øjne kan det kun gå for langsomt med enten at få bragt forholdene i orden, eller lukket arrangementet ned.

Tobias


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 09:13 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2009, 08:56
Indlæg: 3
Geografisk sted: Frederiksberg
Går i ikke helt galt i byen når i henviser til bekendgørelse 827. Erik W skriver jo ikke nogen steder i sin indbydelse noget om Motorsport, han skriver Træning, køreteknik, kursus, sikkerhed, det er altså ikke motorsport.

Man kan udmærket afholde køreteknisk træning på lukket areal uden at være omfattet af bekendtgørelse 827 eller færdselsloven.
Hvad med et indendørs GoKart anlæg indenfor byzone, må de heller ikke køre over 50 km/t.?
Køretekniske anlæg er lukkede områder, hvor man benytter biler uden plader, og kører hurtigere end tilladt.

Der hvor der måske kan være et problem med arrangementet er afspærring af området. Jeg har holdt mange køretekniske kurser / øvelseskørsel, forskellen til motorsport er at der på køreteknisk træning ikke foregår nogen konkurence kørsel. Her køres og trænes for at blive en bedre bilist.
Hvis området er afmærket og afspærret ser jeg ikke nogen problemer i det arrangement Erik W beskriver. I må ikke blande motorsport og øvelseskørsel sammen, det er to vidt forskellige ting.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 09:51 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej Lars.

Fint med lidt diskussion.

Nu nævner du gokart. Gokart er som eneste "motorsport/motorløb/køreteknik/træning/whatever" helt konkret nævnt i bek 827 til ikke at være omfattet af bekendtgørelsen, så den sammenligning er ikke særlig relevant. udlejningsgokart er omfattet af normalpolitivedtægten §48 svjh.

Definitionerne på hvad der er hvad er vi ikke enige om.

Bekendtgørelsen nævner faktuelt motorLØB.

§ 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse ved motorløb på afspærret bane uden for vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Stk. 2. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse ved træningskørsel eller for udlejningsgokarts.


Der står yderligere:
Motorløb omfatter med andre ord konkurrenceprægede aktiviteter, fx baneløb, clock-racing, drag-racing, folkerace, hill-climb, karting, motocross, road racing, slalom, speedway, sprint og trials, hvori der er flere deltagere.


På ErikWs hjemmeside er der ganske vist stoppet en masse fine ord ind der lægger sig op af "Træning", men samtidigt anvendes begrebet "konkurrence".


Den måde myndighederne har defineret kravet om bek827 for os er bla:
1: flere deltager = 827.
2: Enhver form for konkurrence(i forstanden hvis der køres for feks at komme først) = 827
3: Enhver form på præmiering
4: Enhver form for tidtagning.


Meget svært at se hvad der er hvad her.


Iogmed at Vandel ikke kan afspærres er det jo offentligt område, jvnfør at det reelt er åbent for offentligheden, postbudet, skaldemanden,m.v.
Man kan være fræk og påstå der køres dragrace på offentligt område, mod betaling.

Hvis det kan lovligtgøres under begrebet træning, så er der faktisk ret mange steder i DK hvor der kan gennemføres "motorløb" (bemærk jeg ikke skriver "motorsport"!) i "træning"´s regi.

Hvis det er rigtigt så skal man næsten gratulere(eller græde?), for så kan feks Striben Esbjerg, og Striben i KBH jo faktisk køre lovligt med ikke-indregistrerede biler, uden egentlig afspærring på offentligt tilgængelige områder, mod entre ved at påberåbe sig at de kører "træning".

Meget kildent emne, der bliver håndhævet/praktiseret meget forskelligt rundt om i DK.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2009, 11:23 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2009, 08:56
Indlæg: 3
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Henrik, ja det er et følsomt område, og man skal passe på ikke at overtræde stregen til konkurence kørsel, motorløb og motorsport.

Nogen går meget tæt på, og jeg har set arrangenmenter med tidtagning, som hævdede at denne tidtagning, for en baneomgang, var nødvendig for at kunne bedømme, om deltageren i det køretekniske kursus forbedrede sig under kurset. Kreativ tænkning, men nok på kanten.

Afspæring er et andet emne, som er lidt besværlig på vandel da det er et stort område, men når man går en tur i skoven er der jo også sommetider sat et skilt op med adgang forbudt pga jagt. Minestrimmel, skiltning og måske vagter samt naturligvis lodsejerens tilladelse kræves.

Når man laver et køreteknisk kursus, må man ikke blande konkurence eller tidtagningskørsel ind i det, for så bliver det til motorløb, motorsport, vejsport osv. og så er vi ovre hvor 827 og DASU kommer ind i billedet.
Jeg er helt enig med dig i de 4 punkter der ikke må forekomme i øvelseskørsel.

Der var længere oppe i tråden en der spurgte om Instruktør Lars Kruse var ham politi manden fra Esbjerg, det kan jeg afkræfte. Den Lars Kruse der er instruktør den 26 april er undertegnede.
Jeg har web siden www.activedriving.dk og laver en del driver coaching og køreteknisk instruktion.
Jeg har også en baggrund indenfor DASU motorsport, så jeg ved godt at man skal holde sig på den rigtige af hegnet når man laver køreteknisk træning.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team