Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 03:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2007, 23:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
jeg har INGEN penge at gøre godt med, så hele projektet er hjemmebyg.. så skal bare finde et sted at få rørene billigt.. om de så kommer fra kina om nødvendigt :wink:

helt grundlæggende skal jeg finde ud af om jeg kan sælge det alubur til en ae86 jeg har stående, og bygge buret for de penge, eller om jeg "bare" skal tilpasse buret.. personligt syntes jeg det ville være synd at skære aluburet i stykker...

alternativt har jeg overvejet at bruge alm tyndvæget rør, men er i tvivl om vægt og styrke vil være godt nok til formålet.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2007, 23:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Slavteren skrev:
jeg har INGEN penge at gøre godt med, så hele projektet er hjemmebyg.. så skal bare finde et sted at få rørene billigt.. om de så kommer fra kina om nødvendigt :wink:

helt grundlæggende skal jeg finde ud af om jeg kan sælge det alubur til en ae86 jeg har stående, og bygge buret for de penge, eller om jeg "bare" skal tilpasse buret.. personligt syntes jeg det ville være synd at skære aluburet i stykker...

alternativt har jeg overvejet at bruge alm tyndvæget rør, men er i tvivl om vægt og styrke vil være godt nok til formålet.


Hvorfor lave et bur der ikke kan bruges til noget? hvis du ikke bygger det efter reglerne er det jo bare falsk sikkerhed og dødvægt...

Kolaanden kan måske hjælpe dig med de rigtige rør...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2007, 23:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
hvorfor skulle et bur ikke kunne bruges til noget fordi det ikke er godkendt? som jeg skrev er det ikke et krav i den klasse jeg skal køre, og med min egen vægt kunne jeg godt undværre den ekstra vægt det gir, MEN den bil jeg skal køre næste år (honda crx) når sandsynligvis nogle helt andre hastighedder end sidste års toyota starlet. og jeg vil hellere være ked af den ekstra vægt end at det ikke var der i tilfælde af at jeg krøller den om noget.

det er også et ansvar overfor min 2.kører.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2007, 23:50 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Den Rørbukker du(kadettcqp) viser der, kan bukke alm. vandrør og sømløse "damprør/kedelrør" i eks. Ø48,3x2,9mm(over dasukrav men tungere), hvis du smører modholdene godt med fedt, stadig skal du holde godt øje med dit buk, evt. flytte lidt på matricen, så du ikke trykker det samme sted i hele bukket(kan uddybes).
Med andre ord det kan lade sig gøre, men er besværligt.
Ellers er den super til, at knække koldtrukne og crom moly rør midtover med :damn:

Jeg er den heldige ejer af en svingbukker med dorn, den kan bukke koldtrukne sømløse rør(hydraulikrør) i eks. ø45x2,5mm(dasukrav), jeg har dog ikke en matrice med den rigtige bukkeradius(min. 3xD), jeg har ikke fået mig taget sammen til at lave den endnu :coffee:

Men jeg ved at der findes en på sjælland, mener det hedder Høslev eller Højslev, eller noget i den stil, men han kan ihvertfald bukke de samme rør.
Ellers er der også en i odder, jylland der kan, den er dog lige i underkanten af hvad der skal til for, at bukke i 90grader.

Husk nu lige, hvis du vil bruge crom molyrør, at de skal ikke bare mures med en co2 sprøjte, ligesom svejsebøjninger heller ikke er sagen, især ikke i A-bøjlen.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Senest rettet af Spirillen 20 dec 2007, 23:55, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2007, 23:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Slavteren skrev:
hvorfor skulle et bur ikke kunne bruges til noget fordi det ikke er godkendt? som jeg skrev er det ikke et krav i den klasse jeg skal køre, og med min egen vægt kunne jeg godt undværre den ekstra vægt det gir, MEN den bil jeg skal køre næste år (honda crx) når sandsynligvis nogle helt andre hastighedder end sidste års toyota starlet. og jeg vil hellere være ked af den ekstra vægt end at det ikke var der i tilfælde af at jeg krøller den om noget.

det er også et ansvar overfor min 2.kører.


Det er heller ikke et problem hvis du kan gennemskue "mekanismerne" bag et bur, hvorfor man siger det skal laves på en bestemt måde osv., det nemmeste og sikkerste er at bygge et ud fra de regler der allerede er der, tag fat i Kolaanden han kan hjælpe dig med de rør du skal bruge (de rigtige sømløse)...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 dec 2007, 23:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
jeg har en rimelig ide om hvordan det skal laves, og det blir måske også lidt overkill i forhold til klassen, men som sagt hellere på den sikre side.
bare rolig, det blir ikke slaglodet kobberrør ell lign.
:tooth:

har lige skrevet ham en pb.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 00:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Spirillen skrev:
Den Rørbukker du(kadettcqp) viser der, kan bukke alm. vandrør og sømløse "damprør/kedelrør" i eks. Ø48,3x2,9mm(over dasukrav men tungere), hvis du smører modholdene godt med fedt, stadig skal du holde godt øje med dit buk, evt. flytte lidt på matricen, så du ikke trykker det samme sted i hele bukket(kan uddybes).
Med andre ord det kan lade sig gøre, men er besværligt.
Ellers er den super til, at knække koldtrukne og crom moly rør midtover med :damn:

Jeg er den heldige ejer af en svingbukker med dorn, den kan bukke koldtrukne sømløse rør(hydraulikrør) i eks. ø45x2,5mm(dasukrav), jeg har dog ikke en matrice med den rigtige bukkeradius(min. 3xD), jeg har ikke fået mig taget sammen til at lave den endnu :coffee:

Men jeg ved at der findes en på sjælland, mener det hedder Høslev eller Højslev, eller noget i den stil, men han kan ihvertfald bukke de samme rør.
Ellers er der også en i odder, jylland der kan, den er dog lige i underkanten af hvad der skal til for, at bukke i 90grader.

Husk nu lige, hvis du vil bruge crom molyrør, at de skal ikke bare mures med en co2 sprøjte, ligesom svejsebøjninger heller ikke er sagen, især ikke i A-bøjlen.


Ja og husk at fylde sand i, det så nemt jo, når man gerne vil spare på røret og bukker fra en ende på et helt 6m rør, vi måtte stå oppe på en 20fods på en stige for at hælde det lorte sand i...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 01:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Det kan faktisk godt lade sig gøre, uden sand(kender godt til at fylde hele længder), jeg taler her kun om damprør ø48,3x2,9mm.
Men det betinger meget, at dine matricer passer 100% og, at røret kan glide på modholdene, om det er på grund af de "ekstra" 0, 4mm i godstykkelse, eller om, damprør er blødere end koldtrukken skal jeg ikke sige noget om.


Glemte forresten lige at nævne JDbukkeren http://www.jd2.com/
Den kan bukke rør!, og så er den til, at komme til for penge, der er flere i norge, der har købt den, og de kan slet ikke få deres arme ned igen.
Den er dog uden dorn, så det må være begrænset hvor lille godstykkelse den kan klare?


Til Slavteren: Hvis du ikke har penge til, at lave et rigtigt bur, så bare glem crom moly, jeg kan da godt følge dig lidt i, at det er bedre med et "dårligt"bur, end slet ingen bur.
Men jeg har set mange forfærdelige eksempler på, hvordan det bestemt ikke skulle laves.
Der har bla. været en lavet i, tynde mejerirør i en skøn forening af galvniseret vandrør(brugt selvfølgelig), der efter et enkelt styrt, SPRØJTEDE fra hindanden :damn: :damn: :damn:
Andre i 70x70x5RHS profil, der ville kunne bruges som landingsstel på en rumfærge :wow:

Der findes da også eksempler på fornuftige bure, lavet i 5/4" vandrør, med skråstivere de rigtige steder, som vil yde en rimelig beskyttelse, men rørene kan altså blive flade, under et voldsomt styrt, så det er et "engangsbur"(på den anden side vil der jo nok heller ikke være meget bil tilbage så)

Anyway, min mening er, at hvis du alligevel vil til at lave et bur, så brug da lige den lille smule ekstra, og få lavet et godkendt bur, så er du jo også på forkant med udviklingen :coffee:

PS: min erfaring med bure, kommer ikke fra gadebiler, men fra offroadkøretøjer, hvor buret er en meget vigtig del læs:en brugsgenstand!

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 06:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
Slavteren skrev:
den klasse den skal køre er der ingen krav om eller til bur, men jeg kan godt li at være på den sikre side alligevel. grunden til cro-mo rør er at jeg har kune læse mig til at det er let og stærkt, men ikke til hvor jeg kan få mine fedtede fingre i dem..


Ham her kan nok hjælpe dig. Han bygger selv racerbiler og bure.
http://www.tssracecars.dk/


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 dec 2007, 07:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg ville være mere ked af at lave et bur som ikke er efter foreskrifterne både for materialer og selve konstruktionen, og så risikere at skidt splintrer eller på anden måde går i svejsninger og deslige, for derefter f.eks. at gennembore en der opholder sig i kabinen.

At konstruere et bur er ikke kun et spørgsmål om om skidtet kan holde til "meget" eller "lidt" - det er også et spørgsmål om at konstruktion og materialevalg ikke i sig selv er direkte farlige.

Et par meter rør foldet rundt i kabinen er ikke nødvendigvis bedre end ingenting....

Et godt eksempel er "dørkryds" som er afløseren for almindelige rør der går i døråbningen (ikke et DASU-krav at lave som kryds - men det gøres hvis man ønsker ekstra beskyttelse).
Krydsene blev i en del år lavet via ét gennemgående rør som den ene del af krydset, og så to stykker skåret i gering og svejset på midten af det gennemgående.

Det er man holdt op med hos de seriøse byggere, da en svejsning skred under et crash, og røret gennemborede en 2. kører...

Nu laver man krydset af to meget åbne V'er som sættes sammen med spidserne mod hinanden. Væsentligt bedre...

I tilfældet med det traditionelle kryds havde et almindeligt dørrør været bedre for 2. køreren...

Så, der er altså en grund til at tingene er beskrevet som de er - de regler bliver løbende revideret baseret på uheld i hele verden (de kommer fra FIA), og der er en grund til at ting der IKKE er beskrevet IKKE er tilladt.

Det kan ganske enkelt ikke direkte siges at en anden konstruktion evt. giver mindre beskyttelse, men stadig bedre end ingenting - den kan risikeres at være direkte værre end ingenting....

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team