Det kan faktisk godt lade sig gøre, uden sand(kender godt til at fylde hele længder), jeg taler her kun om damprør ø48,3x2,9mm.
Men det betinger meget, at dine matricer passer 100% og, at røret kan glide på modholdene, om det er på grund af de "ekstra" 0, 4mm i godstykkelse, eller om, damprør er blødere end koldtrukken skal jeg ikke sige noget om.
Glemte forresten lige at nævne JDbukkeren
http://www.jd2.com/
Den kan bukke rør!, og så er den til, at komme til for penge, der er flere i norge, der har købt den, og de kan slet ikke få deres arme ned igen.
Den er dog uden dorn, så det må være begrænset hvor lille godstykkelse den kan klare?
Til Slavteren: Hvis du ikke har penge til, at lave et rigtigt bur, så bare glem crom moly, jeg kan da godt følge dig lidt i, at det er bedre med et "dårligt"bur, end slet ingen bur.
Men jeg har set mange forfærdelige eksempler på, hvordan det bestemt ikke skulle laves.
Der har bla. været en lavet i, tynde mejerirør i en skøn forening af galvniseret vandrør(brugt selvfølgelig), der efter et enkelt styrt, SPRØJTEDE fra hindanden
Andre i 70x70x5RHS profil, der ville kunne bruges som landingsstel på en rumfærge
Der findes da også eksempler på fornuftige bure, lavet i 5/4" vandrør, med skråstivere de rigtige steder, som vil yde en rimelig beskyttelse, men rørene kan altså blive flade, under et voldsomt styrt, så det er et "engangsbur"(på den anden side vil der jo nok heller ikke være meget bil tilbage så)
Anyway, min mening er, at hvis du alligevel vil til at lave et bur, så brug da lige den lille smule ekstra, og få lavet et godkendt bur, så er du jo også på forkant med udviklingen
PS: min erfaring med bure, kommer ikke fra gadebiler, men fra offroadkøretøjer, hvor buret er en meget vigtig del læs:en brugsgenstand!