Hartvig skrev:
Tja - for os der forsøger at lave lovlige streetrace arrangementer er det svært at vurderer om udsendelse gjorde det nemmere eller sværere.
Ja der kan da være noget om at man måske kan komme i tale med folk der mener at der er behov for at gøre noget andet end at komme med pisken.
Citat:
Det vi er oppe imod er holdningsbearbejdelse både hos de unge selv, hos myndighederne og forældre m.fl. og det er og bliver en af de sværeste opgaver.
I min håbløse naivitet er jeg stadigvæk af den opfattelse, at den mest effektive holdningsbearbejdning skal komme fra de unge mennesker selv, forstået på den måde at det skal være uacceptabelt i miljøet at score point på at man tør køre dødskørsel.
Vi er helt enige - det er IMO også det der skal til. Men jeg er ikke så optimistisk, for jeg synes stadig ikke at det virker som om at egentligt har noget med bilentusiasme at gøre. Men at det derimod har med "ungdomsoprør" og macho-pis at gøre. Det er tilfældigvis bare en bil de her rødder vælger til at hævde sig med. Andre vælger en mullliard piercinger, andre stoffer, andre vold, andre igen noget helt fjerde.
I det her tilfælde er problemet bare at de der tossepander der benytter bilen som "oprørsmiddel" er ret vanskelige for Hr. og Fru Danmark at adskille fra os andre der har biler som hobby og ikke oprørsmiddel.
Fordelen er så at vi i nogen omfang er tæt på de tossepander så vi netop kan forsøge at bearbejde dem - men jeg har personligt givet op og vendt dem ryggen. Jeg reklamerer for klubrally i rimeligt omfang på diverse fora som jeg frekventerer, men jeg har opgivet at decideret forsøge at omvende nogen. Det er mit liv for kort til. Tager de i mod en fremstrakt hånd, så gør jeg meget for at fortælle og lære osv. - men ellers er min tid bedre brugt på noget andet.
Hvis der er andre der har det i sig at forsøge at komme i tale med de virkeligt håbløse tilfælde, så siger jeg bare: Mere magt til jer! og jeg håber virkeligt at i lykkes med det.
Citat:
Vi som arrangører skal så forsøge at støtte op med brugbare alternativer i form af hyppige lovlige streetrace arrangementer, således at snakken drejer sig væk fra det tåbelige til det konkurrenceprægede og sociale.
Problemet er jo bare når de ikke gider tage mod arrangementerne fordi de ikke repræsenterer det de VIRKELIGT ønsker, men kun det de SIGER de ønsker - så fanges de aldrig. Så et eller andet sted skal der støttes først og fremmest om at hvad de virkeligt ønsker (altså at te sig tosset) er socialt uacceptabelt - også internt i gruppen. Det er helt sandt - men indtil den bearbejdning er på plads bliver det nok småt med den helt store fremgang til de lovlige arrangementer.
Citat:
TV2 DOK vælger den laveste fællesnævner som repræsentanter for streetrace/megameet kulturen i Danmark, og det gør det jo dejligt nemt for myndighederne og bevilligsgivere til potentielle baner og sige "Sådan en flok klaphatte gider vi ikke støtte".
Eller også stiller det - sammenholdt med de - efter min mening - beskedne resultater fra de lovlige arrangementer, skarpt på at det her ikke handler om race, men om holdninger og oprør.
Citat:
Lad os håbe at TV2 DOK har nosser nok til at lave en udsendelse om at der faktisk findes et alternativ i form af lovligt streetrace - men det sælger jo nok ikke lige så mange billetter.
Well, på et eller andet plan mener jeg ikke at programmets budskab er forvansket som sådan. Der ER en masse idioter derude der ikke kan finde ud af at styre en bil - problemet er at i Hr. og Fru Danmarks hoved så bliver bilen det her objekt der knytter de fladpander til motorsportsudøvere af forskellig art, for hvem det netop handler om biler, og ikke bare at te sig som en idiot.