Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 dec 2024, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
wukshady skrev:
Oftest er den chauffør der kvaser en cyklist ikke vant til at køre inde i byen og derfor er han ligeså optaget af at finde den rette vej, som at holde øje med cyklister. Og så hjælper nærzonespejle og ekstra blindvinkel-spejle altså ikke meget. Busser kan tilsyneladende fint undvære dem..

Busser har døre af GLAS og kan derfor se cyklisterne.

Jeg er både cyklist, bilist og lastbilchauffør ind i mellem.

Dumme cyklister er døde cyklister, ikke ment så hårdt som det er skrevet, men sådan er det jo reelt i den virkelige verden.

.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
John Sahl skrev:

Busser har døre af GLAS og kan derfor se cyklisterne.

Rigtigt nok, og derfor kan de naturligvis sagtens se den cyklist der holder på siden af dem når de skal til at svinge til højre. Og kan derfor undvære nærzonespejlet. Men den cyklist der kommer bagfra med 40 km/t, netop som bussen er i færd med at foretage et højresving, ham har buschaufføren ligeså svært ved at opdage som lastbilchaufføren.

Xxblade har naturligvis fat i noget, mht den mindre frihøjde på busserne, men stadig synes jeg det er tankevækkende, at der INGEN ulykker sker med busser vs. cyklister, bybuschaufførernes kørsel taget i betragtning.

P.S. Jeg er selv fritids-lastbilchauffør, så det er ikke for at bidrage til hetz'en mod "os", at jeg skriver som jeg gør!

P.P.S. Møffe, jeg er faktisk også overrasket over at Poldanor-udsendelsen ikke vakte mere postyr, end den gjorde. Jeg er nemlig selv grisepasser, og vi er jo vant til at få kniven af medierne...

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Titel:
Mester Medlem

John Sahl skrev:
wukshady skrev:
Dumme cyklister er døde cyklister, ikke ment så hårdt som det er skrevet, men sådan er det jo reelt i den virkelige verden.

.

Min pointe præcis... Dog med forbehold :)

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

wukshady skrev:
Faktum er jo at der aldrig er nogen der bliver kørt ihjel under en bus, til trods for at der nok er ligeså mange af dem inde i byerne.
..

Nå....er det blevet et faktum siden juni måned sidste år hvor 1 blev dræbt af bybus i århus, og 1 anden meget meget tæt på dræbt,nu invalid?

Sjov episode:

Da jeg læste pendlede jeg fra Herning til Fredericia med tog, kørte mellem bopæl og banegården i Herning.

En morgen holder jeg ved det kryds der idag fører ind i Dalgashus, og venter på grøntlys. Hver eneste morgen holdt jeg der og ventede, og næsten hver eneste morgen komer den samme cyklist og ræsede over for rødt, imens jeg holdte der. Lukkede jeg døren for ham, så tog han bare fortovet, så det var jo meningsløst.

Tror i så ikke en morgen er der saftsuseme en cyklist der kommer oppe fra DronningsBoulevard(hvor han da SLET ikke må køre!) og vil lige over krydset(på tværs af min køreretning). Den samme idiot(ham der hver dag gik over for rødt) kommer også denne morgen, og båler bare over som han plejer. Denne morgen kommer der sgu så en cyklist fra den anden side, og SMASK.AVI siger der ude midt i krydset da de to smasker sammen så flamingohjelmen flyver om ørene på den ene, og 2x cykler bliver vinklet grundet sammen imens de to cyklister knalder kroppen sammen som to haner i en hanekamp, og flyver i en fin veldefineret ballistisk bue igennem luften. Nope, hellerikke cyklister er hævet over tyngdeloven, som effektivt henter dem ned på jorden igen, omend der lige er lidt fart der skal slides af på asfalten. Men de fejler sgu intet, for de flyver op som en ekstremist der har set en tegneserie, og beskylder hinanden for dels at køre over for rødt, dels at køre hvor de ikke må......

Det tog vel ca. 3sekunder at komme sig over overraskelse, hvorefter jeg rent ud sagt hulkede af grin i en grad hvor det nok ikke var forsvarligt at føre motorkøretøj. Den episode har jeg smilet af mange gange, og gør det stadigt. Om ikke andet end af glæde over at den ene cyklist ikke var en lastbil, da jeg så nok skulle have været hjem og vaske blodstænk og maveindhold af bilen :-(

Een ting må man lade cyklisterne. Det betyder SÅ meget for dem at komme til at holde stille, at de er villige til at tage nogle imponerende risici ind imellem. De er meget sjældent hel uforskyldte i at de kommer galt afsted. MEGET sjældent.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Vi kan alle blive fuldstændigt enige om at mange af de cyklister der findes i dagens danmark, kører med hovedet under armen.

Men har de stadigvæk fortjent at blive mejet ned i trafikken? For "så kunne de sgu bare nære sig" ..... eller hvad?

Er det sådan jeres holdning er? Det håber jeg ikke. :(

Men faktum er, at de fleste af ulykkerne med højresvingende lastbiler (typisk med dødelig udgang), har cyklisterne ikke selv skylden for!

I 2005 var der 50 dødsfald i ovenstående type ulykke.

Vi kan vel alle blive enige om at det er alt for meget?!

Nu så jeg lige "Station 2 - på patrujle" her til aften, hvor indslaget handlede om lastbilchaufførere og deres indstilling af vognens spejle.

Og det var jo rystende at se hvor få der havde indstillet deres spejle korrekt, og ikke mindst den holdning chaufførerne havde til det.

"Sådan har jeg altid kørt med det" - " Det passer perfekt til mig" - "Jamern her kommer der jo ikke nogen cyklist" osv osv.

Fulde af gode undskyldninger, uden at tage imod den hjælp de reelt fik af den pågældende bilinspektør, således at de alle kunne være med til at reducere antallet af traikdræbte.

Så står det sgu sløjt til.

I bund og grund handler det om at chaufførerne hviler i deres egne forstilling om at de 1000 meter mestre i at køre lastbil, og det ihvertfald aldrig vil ske for dem. at de skulle komme til at klippe en cyklist eller fodgænger.

Men der er ingen der bliver 1000 meter meste hvis ikke man vil tage ved lære.

Og det vil chauførerne åbenbart ikke. Trist!

Lige indtil det er deres egen datter på 12 der bliver klippet af en 30 ton´er....... :(

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Ferrari Killer skrev:
Men faktum er, at de fleste af ulykkerne med højresvingende lastbiler (typisk med dødelig udgang), har cyklisterne ikke selv skylden for!

Det er muligt - Men nu er det altså ikke forbudt at tænke selv..
Den der mentalitet med at "Lastbilen har bare at holde, jeg har forkørselsret" er altså ikke videre gennemtænkt :roll:

Nu cykler jeg godtnok ikke, og har ikke gjort det siden før min konfirmation :lol:
Men hvis jeg kunne se en lastbil skulle svinge til højre, ville jeg dælme blive holdende til har var drejet, eller der var _klart_ signal om han havde set mig.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Att FerrariKiller: Nu er det "kun" 10 dødsfald om året og 50 hårdt kvæstet. Det er osse for mange.
Og jeg så osse Station 2. Der er altid nogle brodne kar og dem har TV2 så fundet! Hurra hurra for god journalistik!! Det der får mig til at starte debatten og som jeg kan læse længere oppe i tråden er, at der aldrig blir sat fokus på cyklisterne. Og hvorfor så ikk det?!?!? Jeg mener, de kan jo ikk få klip i kørekortet. Og sku man straffe alle cyklister der ikk lige kan finde ud af færdselsloven, ville man blive nødt til at plante ti betjente i alle vejkryds. Næh så er det nemmere at sætte en pensioneret betjent til at fotografere fartsyndere, for det er der ressoucer til. Og hvor mange spritbilister snupper sådan én? Igen, der ska spares. Så bare lad det gå ud over lastbilchaufførerne. Se det er noget der er til at få øje på. Det rammer heller ikk de miljøpampere på Chr.borg der aldrig har siddet bag rattet i en lastbil. Næh, de cykler jo(eller fragtes i ministerbil), og det er der ikk noe i vejen med. Det belaster ikk miljøet og så der det godt for helbredet! Man ska jo tage hensyn til de bløde trafikanter. Men derfor behøver de ikk misbruge det :evil:

Fri bane, fuld hane!!!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
HenrikGM skrev:
Nå....er det blevet et faktum siden juni måned sidste år hvor 1 blev dræbt af bybus i århus, og 1 anden meget meget tæt på dræbt,nu invalid?

For pokker da... Man kan åbenbart ikke stole på nogen længere. Heller ikke en ellers velinformeret kørelærer...

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Nu var det altså ikke TV2 der har fundet alle de brodne kar - det var Rigspolitiet Færdselsafdeling under deres razzia.

Der er stor forskel!

Og S@G - du har ret med hensyn til antallet - mente bare det var 50....men allright, ret skal være ret.

Og der bliver altså også lavet razziaer mod cyklister. Ihvertfald i København.

Og selvfølgelig skal de også have bøder i hovede og røv når de ikke gebærder sig ordentlig i trafikken.

Citat:
"Den der mentalitet med at "Lastbilen har bare at holde, jeg har forkørselsret" er altså ikke videre gennemtænkt"

Nu er det engang sådan at i henhold til Færdselsloven så har alle trafikanter pligt til at holde tilbage for bagfrakommende trafik ved højresving. Biler som lastbiler som knallerter etc.

Så selvfølgelig skal cyklister eller fodgængere holde på deres "forkørselsret". Sådan er trafikreglerne nu en gang udformet.

Hvis ikke man kan forstå det, så skal man efter min mening (og højest sandsynligt også Færdselspolitiets mening) ikke have kørekort til noget som helst motordrevet kørekort. For så har man ikke fattet en skid, og er potentiel livsfarlig!

Jeg tror det kunne være en rigtig god ide med orienterende køreprøve hver femte år. Vi kunne alle have godt af at få frisket vores kørefærdigheder og trafikale opførsel lidt op.

Det kan jeg da læse mig til her......

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Ferrari Killer skrev:
Citat:
"Den der mentalitet med at "Lastbilen har bare at holde, jeg har forkørselsret" er altså ikke videre gennemtænkt"

Nu er det engang sådan at i henhold til Færdselsloven så har alle trafikanter pligt til at holde tilbage for bagfrakommende trafik ved højresving. Biler som lastbiler som knallerter etc.

Så selvfølgelig skal cyklister eller fodgængere holde på deres "forkørselsret". Sådan er trafikreglerne nu en gang udformet.

Jeg tror det er dig, der trænger til et lidt anderledes syn på trafikken, eller en opfriskende køreprøve.

Dvs. At hvis du har forkørselsret, da en lastbil ikke overholder sin vigepligt - Så vil du holde på din ret, og brage ind i ham, og sige det var hans fejl?
Hvis nu folk prøvede at tænke sig om, og være lidt fleksible, så gled alting meget nemmere i trafikken.
Det med at være egoistisk og holde på sin ret, er der ingen der vinder noget ved. Det er lidt det samme, når der er kø i byen, folk er så stædige at de ikke engang vil lukke en bil fra sidevejen ind, tænk nu på de 5m + afstand de kommer bagud :roll:

Hvad skulle det i øvrigt hjælpe at holde på sin forkørselsret, når man er kvast under en lastbil? :roll:

EDIT: Læs lige det link her http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?pa ... bjno=89931

Citat:
Så pas på! Hold ikke på din ret, men brug din fornuft. At blive kørt over af en tonstung lastbil er dødeligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time