Vi kan alle blive fuldstændigt enige om at mange af de cyklister der findes i dagens danmark, kører med hovedet under armen.
Men har de stadigvæk fortjent at blive mejet ned i trafikken? For "så kunne de sgu bare nære sig" ..... eller hvad?
Er det sådan jeres holdning er? Det håber jeg ikke.
Men faktum er, at de fleste af ulykkerne med højresvingende lastbiler (typisk med dødelig udgang), har cyklisterne ikke selv skylden for!
I 2005 var der 50 dødsfald i ovenstående type ulykke.
Vi kan vel alle blive enige om at det er alt for meget?!
Nu så jeg lige "Station 2 - på patrujle" her til aften, hvor indslaget handlede om lastbilchaufførere og deres indstilling af vognens spejle.
Og det var jo rystende at se hvor få der havde indstillet deres spejle korrekt, og ikke mindst den holdning chaufførerne havde til det.
"Sådan har jeg altid kørt med det" - " Det passer perfekt til mig" - "Jamern her kommer der jo ikke nogen cyklist" osv osv.
Fulde af gode undskyldninger, uden at tage imod den hjælp de reelt fik af den pågældende bilinspektør, således at de alle kunne være med til at reducere antallet af traikdræbte.
Så står det sgu sløjt til.
I bund og grund handler det om at chaufførerne hviler i deres egne forstilling om at de 1000 meter mestre i at køre lastbil, og det ihvertfald aldrig vil ske for dem. at de skulle komme til at klippe en cyklist eller fodgænger.
Men der er ingen der bliver 1000 meter meste hvis ikke man vil tage ved lære.
Og det vil chauførerne åbenbart ikke. Trist!
Lige indtil det er deres egen datter på 12 der bliver klippet af en 30 ton´er.......