Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 okt 2005, 17:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
nibdk skrev:
HenrikGM skrev:
Knække en trækaksel....?

Den holder i 1 gear, den holder hele 2.gear, og knækker først i 3.gear, hvor momentet netop er ved at være overkommeligt.....Naa....Lyder ikke som den rigtige forklaring at trækakslen kan overleve +2000Nm i 2 gear, for derefter at knække ved den halve belastning i 3.gear.
Samtlige de gange jeg har set zakspeedcaprierne, De store 935ere, eller M1eren i SS, knække en trækaksel på jyllandsringen har det altid været i starten. ALDRIGT senere i løbet.

VED du helt konkret at den knækkede en trækaksel, eller gætter du?


Det er hvad der stod på i den diskussion der var om hvad der gik galt på et svensk forum. Venstre trækaksel var knækket, da de gik bilen igennem efter uheldet og ejeren formodede det var skylden til uheldet.
Som jeg ser det sker det også mens der skiftes gear, der er belastningen jo stor. Defekten kan jo også være påbegyndt allerede ved starten, hvem ved.
Jeg tror ikke man skal gøre det til den store videnskab.

Der er måske andre forklaringer?

Niels


Ved ikke om man skal gøre en videnskab ud af det, men jeg passer blot på med at tro på at en trækaksel kan tåle max. moment i første gear, 75% i 2.gear, og så knække ved 50% i 3.gear.

Hvis det er trækakslen, så ser det da sjovt ud af køreren holder fuld hane på lige til den rammer muren. Ligesåvel som den kun trækker på et hjul, så motorbremser den jo også kun på 1 hjul.

Videnskab eller ej, så vil lidt nærstuderen af selve bruddet kunne have afklaret om det er et torsionsbrud fra rent vrid, eller fra autoværnet.

Det kan da lade sig gøre at revne trækakslen i 1. forværre skaden i 2. og først knække den i 3. men det er en speciel opførsel.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2005, 09:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
HenrikGM skrev:
nibdk skrev:
HenrikGM skrev:
Knække en trækaksel....?

Den holder i 1 gear, den holder hele 2.gear, og knækker først i 3.gear, hvor momentet netop er ved at være overkommeligt.....Naa....Lyder ikke som den rigtige forklaring at trækakslen kan overleve +2000Nm i 2 gear, for derefter at knække ved den halve belastning i 3.gear.
Samtlige de gange jeg har set zakspeedcaprierne, De store 935ere, eller M1eren i SS, knække en trækaksel på jyllandsringen har det altid været i starten. ALDRIGT senere i løbet.

VED du helt konkret at den knækkede en trækaksel, eller gætter du?


Det er hvad der stod på i den diskussion der var om hvad der gik galt på et svensk forum. Venstre trækaksel var knækket, da de gik bilen igennem efter uheldet og ejeren formodede det var skylden til uheldet.
Som jeg ser det sker det også mens der skiftes gear, der er belastningen jo stor. Defekten kan jo også være påbegyndt allerede ved starten, hvem ved.
Jeg tror ikke man skal gøre det til den store videnskab.

Der er måske andre forklaringer?

Niels


Ved ikke om man skal gøre en videnskab ud af det, men jeg passer blot på med at tro på at en trækaksel kan tåle max. moment i første gear, 75% i 2.gear, og så knække ved 50% i 3.gear.



I følge dine postulater, kan jeg så konkludere at en bil har 0% moment i 5. gear?

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2005, 14:43 
varigheden er vel også en faktor, og den er vel længere i 3. end i 1. gear.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2005, 16:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jakob Hansen skrev:
HenrikGM skrev:
nibdk skrev:
HenrikGM skrev:
Knække en trækaksel....?

Den holder i 1 gear, den holder hele 2.gear, og knækker først i 3.gear, hvor momentet netop er ved at være overkommeligt.....Naa....Lyder ikke som den rigtige forklaring at trækakslen kan overleve +2000Nm i 2 gear, for derefter at knække ved den halve belastning i 3.gear.
Samtlige de gange jeg har set zakspeedcaprierne, De store 935ere, eller M1eren i SS, knække en trækaksel på jyllandsringen har det altid været i starten. ALDRIGT senere i løbet.

VED du helt konkret at den knækkede en trækaksel, eller gætter du?


Det er hvad der stod på i den diskussion der var om hvad der gik galt på et svensk forum. Venstre trækaksel var knækket, da de gik bilen igennem efter uheldet og ejeren formodede det var skylden til uheldet.
Som jeg ser det sker det også mens der skiftes gear, der er belastningen jo stor. Defekten kan jo også være påbegyndt allerede ved starten, hvem ved.
Jeg tror ikke man skal gøre det til den store videnskab.

Der er måske andre forklaringer?

Niels


Ved ikke om man skal gøre en videnskab ud af det, men jeg passer blot på med at tro på at en trækaksel kan tåle max. moment i første gear, 75% i 2.gear, og så knække ved 50% i 3.gear.



I følge dine postulater, kan jeg så konkludere at en bil har 0% moment i 5. gear?


Ja konkluder du bare det..... :? :shock:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2005, 16:23 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
MØFFE(uden login) skrev:
varigheden er vel også en faktor, og den er vel længere i 3. end i 1. gear.


Det vil typiskt være sådan at lange vedvarende belastninger er meget blidt mod grejet. Det vil feks ikke være utypiskt at en aksel kan tåle 2x last v. vedvarende belastning, men kun 1x v. en shocklast.

De fleste gearkasser går i smadder idet koblingen slippes. Ikke midt i et jævnt træk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2005, 21:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
hmmm, da min gearkasse blev trukket midt over havde den ellers trukket hjulene rundt i et stykke tid. men det var også en opel f10 der ikke er for holdbar i forvejen.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 okt 2005, 07:26 
der er lige en ting i ikke skal glemme. vejgreb! eller mangel på samme... kør med Gtec i motorstærk bil, mest ydelse i 3. gear... selvom luftmodstanden her begynder at gøre sig gældende. er der så også en bule eller hul på/i banen...evt samtidig med at dækkene omsider bliver varme.....evt samtidig med at gassen slås til....så kan næste alt ske! MVH søren


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 03 nov 2005, 22:25 
Her på Bornholm var der da en der knækkede sin trækaksel efter de have kørt lidt race. De havde ikke kørt bilen vildt hurtigt og hårdt. Bare lidt omkap på landevejen. Men da han kom ind i byen og slap gassen og tog et sving og skulle gi gas igen knak hans drivaksel. Og der kørte han den ikke hårdt.
Dvs. på et eller andet tidspunkt så går det jo i stykker....


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team