Transitfar skrev:
Nu er det jo ikke alle, som øger hastigheden proportionalt med promillen

.
Faktisk er det kun ca 1/3 af kørekortfrakendelserne, som skyldes spritkørsel. Hvad med de øvrige 2/3, er det "seriøse" bilister, som "blot" har været uheldige....

.
Moral er godt, men derfor er dobbeltmoral ikke nødvendigvis dobbelt så godt.
Venlig hilsen Lars.
Jeg tror faktisk ikke det tal stadigt holder. Jagten på fartsyndere er intensiveret voldsomt, og jeg er ret overbevist om at en langt større del af frakendelserne skyldes andet end sprit.
Så skal man lige huske at det stort set altid vil være ham der har drukket blot en enkelt pilsner til fyraften der får skylden, uanset hvordan forholdene såend har været, hvis han indblandes i et uheld. Har man spor af alkohol i blodet, og der sker noget, så er chancen rigtig god for at man får skylden, uanset om promillen egentligt har haft noget at sige eller ej.
Det forvrider statistikken ganske betydeligt.
De fleste personer der kører sprit forsøger at "luske" den hjem, med nedsat hastighed. Det er netop pga denne opførsel at politiet knalder dem. Der er ikke ret mange der er så plakatstive at de faktisk ikke _kan_ køre bil, og endda med et ret godt resultat. Politiet knalder helt klart flest der ligger lige omkring "2-3 bajere grænsen" og stort set alle opfører sig rimeligt i trafikken.
Vender vi debatten lidt om på ryggen, så er det ikke _ret_mange_ 18årige knægte der har 2 kammerater på bagsædet der kører bare tilnærmelsesvist efter forholdene. Denne "se mig, jeg er en helvedes karl" mentalitet er IMO mindst ligeså farlig som 0,6promille. Tag til et ulovligt streetrace, der er masser af syn for sagen. Folk klikker 5gear ind på tilbagevejen lige op imod publikum......Risikoen er ganske betragtelig.
Adrenalin"rush" er mindst ligeså farligt som en alkoholrus. Been there.
Jeg ved det skærer folk i øjnene at jeg synes at holde hånden over spritbilisterne; DET er ikke tilfældet.
Men det skærer tilgengæld mig i øjnene at folk i dette forum(som jo nok må betegnes som ganske fartentusiastiske) kan forbande spritkørsel, og dagen efter lede med lys og lygte efter 100hk mere til dem de allerede har, og som jo tydeligtvist ikke kan præstere adrenalinrushet længere.
Man må ikke være helt blind overfor at den øgede fart _vil_ generere flere farlige situationer, især fordi vi jo ikke snakker om 25km/t for meget, men ofte 100km/t for meget. Trådene herinde skinner jo af at vi alle har prøvet at strække ben i een eller anden udstrækning.
Ret beset(svært at bevise) tror jeg ikke der er den store forskel i uheldsraten ved at snige 0,6 hjem ifht at teste om hypperne nu også er hjemme iaften....
Uanset hvad, så tager man en kalkuleret risiko, man _VED_ godt at "det her går helt galt hvis noget smutter", ligegyldigt om man har for meget sprit i blodet, eller om man har kortet gaskablet op det den kan trække.
Ingen af delene kan på nogen måde forsvares, uanset om det går godt eller skidt, og erklære den ene ting for værre end den anden, vil nok indikere mere om ens egne interesser end om virkeligheden. Går det galt er det inderligt ligegyldigt hvad årsagen egentligt var; nogen har kalkuleret forkert, og nogen andre må betale en uoverkommelig pris.
Jeg vil vædde på at de fleste herinde har et afhængighedsproblem i større eller mindre grad. Hvem har ikke sagt "aaahhh" efter at ha trykket en voldsom vogn af på de små veje, en hidsig MC på samme veje,etc.etc.?
Samme problem driver folk ud i tvivlsomme kompressormonteringer,direkte ulovlige trykladninger, osv osv.
Hvad er egentligt farligst, fart eller sprit?
Svært spørgsmål ikke?
Signing off....
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!