john 406 turbo skrev:
Jeg må nok heller komme med de tørre faks omkring søndagens arrangement.
Mogens som var den der lavede de støjmålinger, er kun tilsynførende på området og ikke ejer, som er Bregentved Gods på sjælland.
Klagen gik på støj fra de deltagende biler, som Mogens modtog om formiddagen.
Ham som klagede er den samme som klager hvergang der er et eller arrangement som støjer.
Om det så er et af de firmaer som holder til der nede eller et motorsport arrangement er lige meget.
Han skulle desuden være lokal formand for et forening der varetager det danske natur mm.
Han bor ikke i Vandel by, men øst for området.
Han kan den miljøtilladelsen til fingerspidserne som området er underlagt.
Da han i sin tid købte det hus var den nok meget billigt, pga af den støj som flyvevåbnet lavede i sin tid. Da den støj nu ikke er der længere og området kunne være ren natur og støjfrit område, vil hans huspris stige betragtligt.
Det kan være en af de mål han forfølger.
Mogens sagde også at flere beboer ligger mærke til, at flere biler kommer på autotrailer. Så mener den bredde befolkning, at det må være et "semi pro arrangement" og ikke et køre teknisk arrangement, som vi køre det under.
Vi skal kunne dokumenter støj over for ejeren og amtet, men da vi lavede et test sidste år med forskellige biler, kunne vi konstanter at 110 db er meget. Vi målede en Camaro med kompressor som svin larmede, men målingen lå på 110 db. Mogens som bor 4 km. nord for området kunne høre bilen så tydeligt.
Som det er pt. bliver arrangement d. 17 juni aflyst på grund af det skete.
Vi arbejder stadigvæk på sagen, ang. senere arrangementer på området.
Vi har pt. fået 3 valg muligheder.
1. ikke flere race på Vandel.
2. En opgradering af miljøtilladelsen = min. 100 % forhøjelse af baneleje.
3. En uvildig firma, som måler støjen på dagen efter de anviste regler = min 100 % forhøjelse af baneleje.
Alt dette kan betyde i fremtiden, at alle deltagende biler skal igennem en støjmåling/teknisk kontrol, før banen er åben.
Alle biler skal kunne køre til og fra området på egen hånd.
osv.
Vi må nok se i øjene, at de frie regler ikke kan forsætte fremover.
Hvor grænsen skal gå ved vi pt. ikke. Det er noget som PKJ skal have styr på. Så må vi se om det kan åben døren på Vandel fremover.
Mvh.
John Kristensen
Formand PKJ.
John;
Jeg så omtalte person stå og fumle med en billig støjmåler.
Der blev målt direkte foran campingvognen, der blev målt direkte foran forruden på hans hvide kassevogn, og der blev målt lige umiddelbart efter autoværnet.
Alle 3 steder vil instrumentet vise for meget. I mine øjne er målingerne direkte ubrugelige, men ok, der er klaget, og sådan er det nok.
Jeg er bekendt med at et uvildigt firma(det kan næsten kun være Delta?) vil koste spidsen at leje ind på banen.
Vil man acceptere at målingen er udført på bestemte fixpunkter i og omkring banen, med udstyr der kan logge hele dagens støjudsendelse, og på baggrund af denne kunne acceptere målingen af banestøjen?
Hvis ja, så kan vi jo gøre noget selv. Det var evt en option at placere loggeudstyr hos klageren, eller i umiddelbar nærhed og kunne levere en udstrift på hvad baggrundsstøjen har været dagen igennem, og hvad max niveauet har været på hvilket klokkeslet. Det er muligt at foretage for relativt små midler, forudsat man vil betro os den opgave.
Jeg har noget svært ved at kapere at en måling foretaget lige foran forruden på en kassevogn, lige for enden af autoværnet skal kunne ødelægge arrangemenet. Hvis amtet tager denne målemetode for gode varer, så er vi reelt totalt chanceløse, uanset om vi køber et dyrere arrangemet. Det tyder til gengæld på at manden godt ved hvordan man skal skaffe en høj lydmåling, og han ved så også godt at den er fejlbehæftet, hvilket jo stiller sagen i et interesant perspektiv.
Er der noget som helst nedfældet omkring støjniveauet vi skal overholde og hvordan det skal måles, eller beror det alene på om der klages eller ej?
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!