nibdk skrev:
HenrikGM skrev:
Knække en trækaksel....?
Den holder i 1 gear, den holder hele 2.gear, og knækker først i 3.gear, hvor momentet netop er ved at være overkommeligt.....Naa....Lyder ikke som den rigtige forklaring at trækakslen kan overleve +2000Nm i 2 gear, for derefter at knække ved den halve belastning i 3.gear.
Samtlige de gange jeg har set zakspeedcaprierne, De store 935ere, eller M1eren i SS, knække en trækaksel på jyllandsringen har det altid været i starten. ALDRIGT senere i løbet.
VED du helt konkret at den knækkede en trækaksel, eller gætter du?
Det er hvad der stod på i den diskussion der var om hvad der gik galt på et svensk forum. Venstre trækaksel var knækket, da de gik bilen igennem efter uheldet og ejeren formodede det var skylden til uheldet.
Som jeg ser det sker det også mens der skiftes gear, der er belastningen jo stor. Defekten kan jo også være påbegyndt allerede ved starten, hvem ved.
Jeg tror ikke man skal gøre det til den store videnskab.
Der er måske andre forklaringer?
Niels
Ved ikke om man skal gøre en videnskab ud af det, men jeg passer blot på med at tro på at en trækaksel kan tåle max. moment i første gear, 75% i 2.gear, og så knække ved 50% i 3.gear.
Hvis det er trækakslen, så ser det da sjovt ud af køreren holder fuld hane på lige til den rammer muren. Ligesåvel som den kun trækker på et hjul, så motorbremser den jo også kun på 1 hjul.
Videnskab eller ej, så vil lidt nærstuderen af selve bruddet kunne have afklaret om det er et torsionsbrud fra rent vrid, eller fra autoværnet.
Det kan da lade sig gøre at revne trækakslen i 1. forværre skaden i 2. og først knække den i 3. men det er en speciel opførsel.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!