Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 21:47

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked

Hejsa,

Jeg har en Lada 1200 og jeg vil gerne lave noget sleaper-agtigt med den. Jeg overvejer at smide en 1600 motor i den fra en Niva, men topstykkerne på ladamotorerne er bare ikke ret optimale som platform at tune ud fra, så det er svært at hive effekt ud af dem, selvom man giver den, den fulde pakke.

Det er ret brugt at smide en 1600-2000 ccm Twincam motor fra Fiat i dem. Da ladamotoren er en licensproduceret fiatmotor er detpraktisk talt e ren ”bolt-on” ting der ikke kræver nogen tilpasning af motorophæng og gearkasseflanger osv.

Mit spørgsmål er kort og godt: Kan det nogensinde lade sig gøre at få en bil synet med sådan en ombygning? Og hvad vil skat sige til det?

MVH Jens

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

det kan lade sig gøre. endda lovligt. personligt ville jeg nu blot lave bilen og køre til syn. måske ville jeg tænke lidt over hvor! skat ville være den allermindste bekymring.

MVH søren

Hej Søren,

Kan du uddybe lidt? Eventuelt oplyse hvor jeg kan finde ud af at det er lovligt "på skrift"?

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Hvis installationen ellers laves anonymt og uden nogen form for bling bling ville jeg ingen problemer ha med at kører den til syn.

At få bilen godkendt med en fiat-tc / 124 motor bliver hverken nemt eller billigt da den ikke er produceret med den motor.
LadaThomas røg hvis ud i problemer med bla told og skat da han forsøgte dengang..

Som bonus kan jeg nævne at du enten skal flytte fiat gearkassen (som ikke kan være i tunnellen) med over.

Eller finde et koblingshus fra en fiat 124 spider (held og lykke) som er en af de eneste der kører med et løst koblingshus der passer direkte på en 5 trins lada gearkasse.
I sin tid købte jeg mit koblingshus af Kurt Krog, en fiat mand med en forkærlighed for de klassiske biler.
Svinghjul, trykfod og nav (lettere at finde) det købte jeg af Kurts fætter.

Der kan trylles en del hvis man har modet på det, samt heldet til at finde de rigtige stumper. (Som desværre er blevet sværere og sværere at finde)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time