Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 apr 2025, 17:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Jeg søger lidt spændende litteratur ang. tuning/motorer. Har tygget mig igennem følgende: Four stroke performance tuning, Forced induction performance tuning, modern engine tuning, Supercharged, Maximum boost, Autos schneller machen, Formel 1 - leistung am limit, Mehrventilmotoren, Street turbocharging, How to tune and modify engine management systems, Engine management systems, Engine builder handbook og how to build, modify and power tune cylinder heads.
Nogle bedre end andre :?
Men hvad kan I ellers anbefale (eneste krav er, at bogen er skrevet på enten engelsk ell. tysk). Jeg overvejer selv "High-speed internal-combustion engine" af Sir Harry Ricardo. Men er det andre spændende bud, på noget interessant godnat-læsning?
Man kan selvfølgelig altid bare drøne ind forbi Amazon, men det kan være svært at styre uden om braset så :roll:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Gider du ikke give en lille karakter på de bøger du allerede har læst?
Det ville hjælpe vi andre som ikke har læst så mange, så vi læser de bedste.
Jakob

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Kig lige det vedlagte link.

Emnet har været oppe at vende før.

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... ht=b%F8ger

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Husk, at det er min egen subjektive holdning jeg giver udtryk for:
Autos schneller machen af Gert Hack - Intet ringere end den bedste bog jeg har læst (og den sværeste). Den er til tider meget teknisk, og at den er på tysk gør desværre ikke tingene lettere.
Supercharged og Maximum boost af Corky Bell - De første bøger jeg læste. Let forståelige, men med en del formler, så man selv kan gå i gang med lommeregneren. Til tider måske lidt for overordnet, men bøger som behandler et meget specifikt emne. Fine til begyndere, men bruger en del sider på bl.a. installation på en NSX (hvilket virker lidt overflødigt).
Street turbocharging af Mark Warner er en nyere bog. Er letlæselig/forståelig, og med mange spændende illustrationer. Behandler emnet fyldestgørende.
How to tune and modify engine management systemt af Jeff Hartmann: Rigtig god begynder bog, for personer som vil introduceres til motorstyringer. Giver en masse basic-knowledge. Nok ikke noget for de personer som allerede er inde i ex. MS, da den selvfølgelig er meget overordnet. Som street turbocharging er den letlæselig, og med mange fine illustrationer.
Forced induction tuning af A. Graham Bell: Den tidligere Bibel. God bog, som dækker mange områder, og derfor heller ikke når i dybden med det hele. Også en god begynder bog, uden alt for meget formel-ræs.
Four stroke performance tuning af A. Graham Bell: Overlapper en del af de områder som også er beskrevet i Forced induction tuning. Synes den var en smule overflødig, når man har læst Forced induction tuning, men hvis det er NA tuning man vil i gang med, er den at foretrække.
Modern engine tuning af A. Graham Bell: Meget bredt-favnende bog. Synes ikke den når i dybden med noget. Kan i mine øjne sagtens undværes.
Mehrventilmotoren og Formel 1 - leistung am limit begge af Gert Hack, er mere teknisk motorhistorie. Har man lækre detailjer, og information som kan være næsten umulig at opdrive andre steder. Igen på tysk, hvilket jo kan gøre læsningen mere tung.
Resten af bøgerne vil jeg ikke anbefale, da de andre bøger enten dækker samme områder bedre, eller bøgerne bare generelt ikke er anbefalelsesværdige.

Bøger jeg gerne vil i gang med:
The high-speed combustion-engine af Harry Ricardo
Design and simulation of four-stroke engine (hvis ikke den var så meeega dyr).

Findes der en god bog, af nyere dato omhandlende opbygning af indsugningsmanifold/plenum?

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Tak for beskrivelserne.
Det hjælper rigtig meget når man selv skal udvælge sine bøger.

Jakob

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Findes der nogen på dansk? :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Du er jo efterhånden rimelig belæst ..
Men når du begynder at bore mere specifikt ned i et emne så begynder det at tynde ud i bøger, og kilder som SAE dokumenter begynder at blive interessant

Der er en bog på Bibleoteket som du godt må læse og fortælle mig om den er værd og låne... lid=0058433 og lok=830560
Design Techniques for engine manifolds : wave action methods for IC engines
D.E. Winterbone; R.J. Pearseon
Sprog: Engelsk
Emne: forbrændingsmotorer
Professional Engineering Publishing, 1999

Her er et par andre leeds (mest de 2 sidste)..

"Short Pipe Manifold Design for Four-Stroke Engines", P. C. Vorum, paper # 76-WA/DGP-4, presented at the ASME WAM, NY, July, 1976.
"Short Pipe Manifold Designfor Four-Stroke Engines: Part II", P. C. Vorum, paper # 80-DGP-6, presented at the ASME ETC, New Orleans, Feb., 1980.
"Design of a Tuned Intake Manifold", W. H. Engleman, paper # 73-WA/DGP-2, presented at the ASME WAM, Detroit, November, 1973.
The Scientific Design of Exhaust and Intake Systems", Phillip h. Smith, Robert Bently Inc., Cambridge Mass., 1970. (a quite comprehensive book on the entire subject)

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
Du er jo efterhånden rimelig belæst ..
Men når du begynder at bore mere specifikt ned i et emne så begynder det at tynde ud i bøger, og kilder som SAE dokumenter begynder at blive interessant

Der er en bog på Bibleoteket som du godt må læse og fortælle mig om den er værd og låne... lid=0058433 og lok=830560
Design Techniques for engine manifolds : wave action methods for IC engines
D.E. Winterbone; R.J. Pearseon
Sprog: Engelsk
Emne: forbrændingsmotorer
Professional Engineering Publishing, 1999

Her er et par andre leeds (mest de 2 sidste)..

"Short Pipe Manifold Design for Four-Stroke Engines", P. C. Vorum, paper # 76-WA/DGP-4, presented at the ASME WAM, NY, July, 1976.
"Short Pipe Manifold Designfor Four-Stroke Engines: Part II", P. C. Vorum, paper # 80-DGP-6, presented at the ASME ETC, New Orleans, Feb., 1980.
"Design of a Tuned Intake Manifold", W. H. Engleman, paper # 73-WA/DGP-2, presented at the ASME WAM, Detroit, November, 1973.
The Scientific Design of Exhaust and Intake Systems", Phillip h. Smith, Robert Bently Inc., Cambridge Mass., 1970. (a quite comprehensive book on the entire subject)

Den sidste er fed, men noget tung at læse.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time