Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 apr 2025, 17:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2008, 19:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
natmekanikeren skrev:
Hej Finn
Hvis du vil lægge bil til,vil jeg meget gerne medvirke til nogle forsøg,på mit rullefelt,hvor vi logger temp. før og efter IC
int.???kontakt mig på tlf.64823804

Otto


Har lige snakket med troels, og vi vil prøve lave forskellige forsøg, bla ved og dække ic af, så køling er mindre, og se på indsugningstemperatur, og prøve indtaste både på almindelig måde, og indsugningstemperatur...
Så se hvor meget HK svinger...

Når du laver din målinger, laver en turbo ladet bil samme hk,om det er 12 grader eller 28 grader uden for...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2008, 06:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
emnet er spændende og ret indviklet!
en stor ladeluftkøler (læs tung) på en kraftigt motor, der ikke er i powerområdet i ret mange sekunder på et enertifelt, vil yde ret nøjagtig det samme med eller uden blæsekøling på ladeluftkøler.
vel at mærke forudsat starttemperaturen er den samme på ladeluftkøleren før målingerne.
evt forskel vil nok i mange tilfælde nærmere kunne tilskrives forskel i det reele ladetryk. altså forskel fra rul til rul i det splitsekunder felt bestemmer sig for at logge...
på MADSs nissan var der forskel på op til 15hk (5%) uden at ændre noget som helst fra det ene rul til det andet. vel at mærke helt uden nævneværdig mønster! spændende er det at i (også..) tænker på at hverken din eller øef norm nok er rigtigt beregnet til turbomotorer... men PT er det nok det bedste vi har at bruge til sammenligninger. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2008, 17:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ville det være mere reele målinger, her tænker jeg sug/turbo ladet motor, hvis man istedet for indtaste temperatur og andre korrektionsfaktore, skrev 0.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2008, 18:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nej! bestemt ikke.
men der bør nok stå 1013mba ved lufttryk når ladetryk er styrret via trevejsventil og mapsensor.
ang temperatur så er 20grader sådan set nul... i både din og eøf norm. dvs at ved 20 grader indtastet bliver der ikke korrigeret hverken op eller ned, pga temperaturen altså.
EØF tager jo luftfugtighed med i beregningen. om dette er relevant ved en turbomotor med eks. vandforstøvning foran indløb til turbolader?prøv at læse lidt på hvad de forskellige normer egentlig foreskriver, af målesteder mm. MVH søren
ps. ved et dynomet felt er de nøgne tal uden korr. faktorer jo til at udskrive/sammenligne med din eller eøf korr udskrift....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 nov 2008, 20:47 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 15 sep 2003, 16:20
Indlæg: 59
Geografisk sted: Fyn
Tja jeg kan sige at "de lærde" som laver rulle felt er vildt uenige om alt fra hvor på rullen man skal have bilen stående til om det skal være en eller 2 ruller eller diameter på ruller til vægt på ruller. Har lige været på messe i tyskland med alt indenfor professionel motorsport, og hver producent havde sin kæphest af teknologi. Nogen påstod at det ikke kunne lade sig gøre at måle nøjagtig på svinghjuls hk. Og andre på stod at det var det eneste rigtige ! :roll:
Så det kan vidst blive en meget lang diskution :popcorn:

Mvh Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team