Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 apr 2025, 17:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Arh, mon nu også det rør er lavet som en spiral ;-)

Ja, det er nærliggende at tro det ud fra billederne, men som med så meget andet er det lidt mere kompliceret end som så.

Næ jeg har lige set filmen en gang til og det der så ud til at være en meget ensarted spiral brudlinie er det ikke når man sidder og spoler lidt frem og til bage i filmen .. så det må bare være måden et sådanne alurør vælger at give op når vrid belastningerne bliver for store .. og da jeg før så den på min mobiltelefon lagde jeg ikke mærke til at det var efter gassen var sluppet at røret gav op .. hvilket understøtter din teori om at en af boltene i et af krydshovederne lige slipper og kan flytte sig lidt igen idet belastningen fra motoren ikke holder den i spænd mere .. og hvis det er det der er sket er det nærliggende at tro at det er sket oppe ved gearkassen da den ende vælger at snuppe en del af gearkassen hvorimod den anden stadigt sidder tilbage .. og hvis krydset oppe ved gearkassen får kilet sig fast idet det slipper så må det næsten være tilbageløbs momentet i feltet/bagtøjet der skræller kardanen op

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
HenrikGM skrev:
Arh, mon nu også det rør er lavet som en spiral ;-)

Ja, det er nærliggende at tro det ud fra billederne, men som med så meget andet er det lidt mere kompliceret end som så.

Næ jeg har lige set filmen en gang til og det der så ud til at være en meget ensarted spiral brudlinie er det ikke når man sidder og spoler lidt frem og til bage i filmen .. så det må bare være måden et sådanne alurør vælger at give op når vrid belastningerne bliver for store .. og da jeg før så den på min mobiltelefon lagde jeg ikke mærke til at det var efter gassen var sluppet at røret gav op .. hvilket understøtter din teori om at en af boltene i et af krydshovederne lige slipper og kan flytte sig lidt igen idet belastningen fra motoren ikke holder den i spænd mere .. og hvis det er det der er sket er det nærliggende at tro at det er sket oppe ved gearkassen da den ende vælger at snuppe en del af gearkassen hvorimod den anden stadigt sidder tilbage .. og hvis krydset oppe ved gearkassen får kilet sig fast idet det slipper så må det næsten være tilbageløbs momentet i feltet/bagtøjet der skræller kardanen op

Ugens tip: "The face of failure" (det er en nyttig bog med fin godnatlæsning)

Meget typisk for et brud af den type at bruddet er 45 grader på rotationen. Nærmest et slags fingeraftryk.

Mange muligheder. Det kan være gearkassen der giver op først, eller et kryds feks. Det er næppe selve røret der giver op som følge af ikke at være stærk nok.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg synes at de fortjener applaus for at de netop har ødelagt for en hel del penge, og alligevel bare er flade af grin over at akslen ligner en slikkepind - det er sgu' da overskud! :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
På det niveau er en faktor i regnestykket også at en kardan kan gå i selvsving. Ved hvilken hastighed afhænger af en del faktorer. Der står lidt om det her: www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx

Minder mig da i øvrigt om i 95' da jeg var til Worldstreetfinals i Florida. Svenske Persåker's team rodede med en noget heftig twin-turbo smallblock chevy, som bare ikke ville holde ladetryk fra stregen. Da det så endeligt lykkedes at lave en rigtig ud-af-hullet start...ka pooow! Et stk kardan med proptrækker look! :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time