JakobM skrev:
Ahhh... jeg må gnide støvet af øjnene både her og på Garrets hjemmeside...du havde jo, som du selv skriver, angivet den ovenfor.
Ja, så er der "næsten" ikke meget end navnet til forskel når turbinehuset skiftes (er også rated ens hk mæssigt)... syntes 60R kompressor mappet (707160-5) ser lidt interessant/sjovt større ud ved højere pressure-ratio i forhold RS.
Mvh Jakob
Jeg har siddet og kikket lidt på dem og det kan da godt være du har en pointe med at det er kompressoren der er forskellig på de 2 ...
jeg har nu kun hørt om at man kunne "clippe" turbinebladene hvis den blev en alt for stor prop i udstødningen..
dog ikke nogen optimal løsning .. men anything goes når citronen skal presses max ..
Det at de 2 turboer har forskellige CHRA partnumbers tyder på at der er en forskel og da jeg tvivler meget på at der skulle være forskel på selve huset ..
så må det være enten turbine hjulet eller kompressorhjulet og igen hvis man ser på turbine grafen så er de ens ..
turbinebladene er heller ikke berabejdet efter de er blevet støbt (udover lidt fræse mærker fra afballancering) de har stadigt en "støbelinie" (så jeg er 99% sikker) ..
hvorimod selve kompressoren har tydelige bearbejdnings mærker ..
Så hvis garrett nemt skulle kunne justerer og lave små ændringer på deres turboer så giver det måske mere mening at man laver justerningerne på kompressorhjulet
og så lader turbinen spinne alt hvad den kan trække (indtil WG ikke vil være med mere) ...
hvis man så fra garrett's side ønsker at flytte lidt på hvornår turboen kommer on-boost og mængden af luft den kan "flow'e" så kunne de jo bare ændre stigningen
(pitch på en bådmotors skrue eller et flys propel)
og da den stadigt skal sidde inde i samme hus så skal både Inducer og Exducer diameter være den samme ... er der nogen der har set et R og et RS kompressorhjul ved siden af hinanden ??
... hvis de vil være rigtig fræk så giver de det en meget stor stigning og fjerner eventuelt et blad (2 blade et stort og et lille) ...
det kunne måske også forklarer hvorfor GT2860R er bedre til at pakke luften når modtrykket bliver højt ..
dog ser det udsomom de har ladet GT2860R spinne til 165K rpm hvor de har stoppet ved 144K rpm for GT2860RS ..
hvis den havde fået lov at fortsætte (hvis det da ikke er fordi den store stigning gør at den ikke kan spinne hurtigere) så havde den nok også fået en "sjov hat" magen til GT2860R