Westmus skrev:
Exhume.dk skrev:
:D whee..en "olie-tråd"..
Men ingen Motul 300V 20W-60 le Mans
Ja olie kan altid piske en dejlig stemning op!
Hvad med den her: 20W/60....hvad fa'en hælder man sådan noget tjære på? Det må jo være en baneracer af en slags eller bare en totalt opslidt Toyota!
Hvis man har forsøgt at læse sig lidt nærmere ind i teorien bag motorens smøring/oliens opgaver sidder man i hvertfald tilbage og undre sig over hvad der får folk til frivilligt at hælde sådan noget sirup på deres gadebil?
Hmm..da Motul 300V landede på gaden, for en del år siden blev det hurtigt en vinder, mest inden for MC kredse, men hurtigt blev også race folket smurt ind i den hype denne fantastiske sirup farvede, som lugtede som bien og blomsten, ergo, det MÅ være effektivt
En 20W er måske ekstrem her en gusten januar morgen , med -3 som gadekonge, i sin 40 kw. mickeymouse bil, men ellers alle andre(150KW ++ biler) og i + grader, og
især de varme sommer aftner og den vigtige Lørdag-Søndag..en win-win-situation.
Jeg ved godt at nogle i f.eks Clio-cuo kører op 0w-30 for igen, statisk på
een rulning se f.eks 1,5 hk. mere, men med hviklen pris ? Den skal da nok holde weekenden ud, og så hvad
En 15w-50 full-synth er i min verden
men er heller ikke i besidelse af en ny Alto, 316D eller Lupo 3L som sku fint gå på 0w-30..for at tweake den op på så høj en km/ltr..som åbenbart er den stor hype for nogle menesker.
De gange jeg har bunket plej-lejer, har alle gange været da jeg gik under 10W..del-synth, fullsynth-..what-ever.
15w-50 er god for mange Peugeot..holder 2 bar. i tomgang, rigtig varm, og 6 bar ved fuld anna, ingen rivninger, alle lejer er i superfin stand.
Monograde ?..endnu bedre, men meget, meget specialiseret, da man reelt skal skifte for hver 10 + C. op eller ned. Lille udbud, dyrt, meget ekstremt at benytte. ..ups..fik jeg det til lyde negativt !!
men igen, 20-60W..på en gade bil
Hellere det end 0W-30..personligt, men aller helst en
min. 10W-50-60
kan sagtens vente de få minutter med at sætte igang og kører afsted.
Men påregner dog at hælde den på til sommer
10W-60
nu er "til bageren-olien"
Bemærk at jeg her undlader at komme ind på mærker..udover min sygelige fasination af Motul..men vil sige generelt : Se "spandet" som en kvalitet i.e større afstand mellem kold og varm "tykkelse" viskositet om du vil og jo bedre, men også helt sikkert dyre olie.
Hvor fedt er det at din olie er så tynd,så tynd og dejlig "klar" når den er bundfrossen, men NÅR man får varme på og selvfølgelig går til vafflerene..at man så ryger ud af skalaen, i den varme side ? Hvad er den længest ? kold eller varm ? bor du 600 m. fra dit arbejde ..så det sikkert fint, men er man ude i 20 + km. hver vej, vil jeg altid fastholde denne påstand. Alle 0W olier har en pris for den tynde, og det er de har urtoligt svært ved at stå imod varme (90 grader+)..full-synth 10 gange eller ej.
Det er så
min mening om dette.