Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jun 2025, 16:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
2 stk. calipre fra en Calibra Turbo.
Genialt til simpel opgradering af bremserne på de fleste Ascona/Kadett/Calibra til Turbo modellens 284mm. 15" fælge er minimum med 284mm skiver.

Pris 1600 kr. eller højeste bud

Interesseret? Send en mail.

/Bindegal

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Børges autodele sælger dem billigere. I øvrigt bruger en saab 900 fra ca 93-95 samme bremser da den er bygget på samme bund.

Mener du virkelig at en hugger sælger 2 stk turbo calipre samlet for under 1600 kr.inkl. moms? Det skulle godt nok undre mig.....

/Bindegal

Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg har haft købt brugte omega calipere til 350 + m stykket han sagde at han ville sælge nogle til en 3000 12v for samme pris og de har 60 mm stempel og kan bruges med 280 mm skiver på en manta hvilket er populært i andre lande. pris for saab 900 93-96 ombyttercalipere 1183+ m og sikkert 600 i depositum. 284 mm skiver koster 333+m stykket.

OK du nævner Manta og Omega, men ikke Calibra.

Aha, men er de identiske? Bindegalen undersøger i EPC: (Opel´s parts catalog)
Calibra/Vectra Turbo calipre har disse varenumre:
5 42 100 / 5 42 099 for stelnumre til og med S1999999 og S9999999.
Eller
5 42 274 / 5 42 273 for stelnumre T1000001 og T9000001 og fremefter.

Ingen af disse varenumre nævnes i kataloget for Omega A eller Omega B.
Og så vidt jeg kan se er der ingen calipre med varenumre der anvendes på både Omega og Calibra.
Jeg kan derfor kun konkludere at de ikke er identiske. Sikkert fordi Omega trækker på baghjulene og har helt anderledes fjederben foran.

Med andre ord:
Du aner ikke hvad Børge skal have for calipre fra Calibra Turbo eller Vectra Turbo for du har slet ikke spurgt ham.

Disse calipre er til FORHJULTRUKNE modeller. Og 4WD forstås. Og er interessante fordi de er LIGE TIL AT BOLTE PÅ som opgradering til mange FWD Opel modeller.
På med nogle Calibra skiver (der skal bores om til 4x100) eller man kan bruge et sæt skiver fra en Fiat Coupé turbo med 4x100. Altså alt ialt en god løsning for dem der ikke har lyst til at lave mystiske beslag eller lignende for at få større bremser på dytten.

Det har derfor ingen relevans at sammenligne prisen på dine Omega calipre (der jfr EPC ikke passer på forhjulstrukne modeller) med dem jeg har til salg.

Jens jeg tror du skal undersøge tingene lidt grundigere inden du kommenterer hvad folk har til salg..........

Fiat har 4x98mm i boltafstang. Også Coupe:-/

m.h.t. Fiat skiverne:
Jeg skal ikke kunne sige om hullerne skal gøres en anelse større... Men selv hvis det viser sig at være nødvendigt, er det nok lettere at tilpasse en 4x98 skive til 4x100 end det er at bore helt nye huller i en 5x110 skive :-D
Det skal nok passe med de 4x98, men det er en "almindelig" opgradering ihvertfald i UK.

De ydre mål på Fiat skiven er mystisk nok så tilpas tæt på Opel´s at man kan bruge Coupe skiverne. Se målene på f. eks. www.needforspeed.co.uk, der er ganske fine tegninger og mål på bl.a. EBC skiverne til de forskellige bilmodeller.

Hvis alt slår fejl kan man ihvertfald i UK købe 284mm skiver i 100% Opel dimensioner der er lavet til netop dette formål i 4x100 (men Fiat skiverne er sikkert billigere). Det fortæller ligesom så også lidt om hvor udbredt det er at anvende disse calipre på alt muligt andet end Calibra/Vectra Turbo og V6 hvor de er tiltænkt fra Opel´s side :-))

Under alle omstændigheder finder man nok ikke en lettere måde at opgradere sine Opel bremser på.

/Bindegal

Mester Medlem
Brugeravatar

JEG siger det en gang til Saab 900 årg 93-96 bruger samme 284 forbremser som Calibra turbo da de deler platform og jeg har læst om kadett ejere der bruger dem ved at bore nye huller i skiven så det er ikke guld bare spørg efter saab istedet. Reservedels numre for både Saab og calibra/vectra turbo i nordjysk koblings katalog 2436048 og skiverne 229937 (ferodo s 781) prisen er den ovennævnte 1183 + moms incl klodser og ca 600 i depositum. Omega 24v 60 mm calibere part nr 2436100 kan passe på en forhjultrækker med specielstøbte tuv godkendte 296*28 skiver fra feks pink power eller carls motorsport. Børge sagde bare hvilken omega caliber skal du bruge prisen er den samme.

Jaja fortsæt bare.

Jeg siger ikke det er guld værd men skriver jo netop 1600 eller højeste bud.

Og så må jeg jo endelig huske at holde øje med om du sætter noget til salg så jeg kan finde det samme "måske" til 10 kroner et eller andet sted. Det behøver jo ikke være det samme og/eller jeg behøver åbenbart ikke kende de præcise priser for at kunne spille bedrevidende.

Jens jeg brokker mig ikke over at du skriver, men de halve historier med omegaér og manta´er, saab og "måske depositum" osv? Hvis du endelig mener at vide bedre så vent til du har de præcise tal og ikke bare et gæt.

En helt almindelig skodcaliper til en ascona koster normalt en tusse + moms så 1600 for disse 2 er altså ikke ågerpris uanset hvad du mener.

Saab prisen er helt sikkert dyrere når man regner sammen for 2 og husker at de ikke får et brugt sæt igen. Som du selv skriver kender du ikke engang det præcise depositum, og prisen er sikkert for 1 stk. Du skal ikke bilde mig ind at man får 2 nye Saab/GM calipre for 1478+600 kroner.

Hvis du endelig vil fortsætte debatten så vent lige til du har ringet og fået de præcise priser på mandag, ikke? alt andet er spild af min tid.

Altså:
- priser på calibre skal være eksakte
- 4 x ca. 100 er helt fint som mål
?

:-O

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time