Fakta om at lette bilen for vægt?
Redaktør: Moderatorer
- nmb1022
- Mester Medlem
- Indlæg: 704
- Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
- Geografisk sted: Jyllinge
Fakta om at lette bilen for vægt?
Jeg går lidt og overvejer at bygge min bil om til en næsten ren racer. Vil bygge kofangere magen til dem jeg har lavet men i letvægts version. Prøve at ombygge frontklappen, bagklappen og skærmene osv i glasfiber
Men hvad er egentlig fakta??
Hvis nu vi siger at bilen vejer 1000kg og går 0-100på 10sek rent. Hvor hurtig vil den blive hvis den vejede 900kg?? 800kg osv??
Men hvad er egentlig fakta??
Hvis nu vi siger at bilen vejer 1000kg og går 0-100på 10sek rent. Hvor hurtig vil den blive hvis den vejede 900kg?? 800kg osv??
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg har set disse tal
45 kg mindre = 1/10 sek forbedring at ET på 1/4 milen.
Men glasfiber kan være lige så tungt som stål, hvis det skal have samme stabilitet.
Jeg ville helt klart anbefale kulfiber, meget dyrere, men hvis man vil kaste sig ud i såddan et monster projekt. Kan man ligesågodt lave det ordentligt første gang.
Morten
45 kg mindre = 1/10 sek forbedring at ET på 1/4 milen.
Men glasfiber kan være lige så tungt som stål, hvis det skal have samme stabilitet.
Jeg ville helt klart anbefale kulfiber, meget dyrere, men hvis man vil kaste sig ud i såddan et monster projekt. Kan man ligesågodt lave det ordentligt første gang.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
AV
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
- nmb1022
- Mester Medlem
- Indlæg: 704
- Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
- Geografisk sted: Jyllinge
Morten VJ> Det synes jeg sku ikke lyder af meget. Dvs at jeg skal smide 450kg for at vinde en sek?? Men 1 sek er jo egentlig MANGE meter på 1/4milen
Kulfiber har jeg aldrig rodet med, men det kunne være at man skulle kaste sig ud i det. Har hørt at støvsuger/vacum metoden skulle kunne bruges for os hobbymennesker
LQS> Havde luret at den rette vægt placeret på de trækkene hjul vil kunne forbedre 0--> tiden, men da jeg ikke har problemer med hjulspind lige pt tror jeg at jeg kan hive en del ud. Dog ved man aldrig når 5kg svinghjulet kommer i
Kulfiber har jeg aldrig rodet med, men det kunne være at man skulle kaste sig ud i det. Har hørt at støvsuger/vacum metoden skulle kunne bruges for os hobbymennesker
LQS> Havde luret at den rette vægt placeret på de trækkene hjul vil kunne forbedre 0--> tiden, men da jeg ikke har problemer med hjulspind lige pt tror jeg at jeg kan hive en del ud. Dog ved man aldrig når 5kg svinghjulet kommer i
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
Ikke for at lægge mig ude med de tunge drenge (Morten), men laver mand det rigtigt, behøver glasfiber absolut ikke at veje det samme sam stål for at ha den samme styrke. I de fleste tilfælde kan det laves både stækere og lettere end stål. Det samme gælder kulfiber, gøres det forkert er der ikke noget at hente. (gælder vel egentlig for alt tuning)
Har ikke nogle tider på det, men jeg har hevet 70kg ud af min panda, og det kan bestemt mærkes.
(45hk)
Har ikke nogle tider på det, men jeg har hevet 70kg ud af min panda, og det kan bestemt mærkes.
(45hk)
- pandaman
- Nyt Medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 22 jun 2004, 18:37
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
For at holde det i Pandaen, min den gamle fik jeg ned på 635 kg, med en tunet 903 maskine, var jeg et lille stykke under 10 sek, til de 100. men igen vægten der blev fjernet var bagi og Ikke på de trækkene hjul.
Der Noget Om Snakken
Der Skal Stå /F/I/A/T/ På Klappen
www.fiatpanda.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17477
Der Skal Stå /F/I/A/T/ På Klappen
www.fiatpanda.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17477
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
Re: Fakta om at lette bilen for vægt?
NMB1022 skrev:Jeg går lidt og overvejer at bygge min bil om til en næsten ren racer. Vil bygge kofangere magen til dem jeg har lavet men i letvægts version. Prøve at ombygge frontklappen, bagklappen og skærmene osv i glasfiber
Men hvad er egentlig fakta??
Hvis nu vi siger at bilen vejer 1000kg og går 0-100på 10sek rent. Hvor hurtig vil den blive hvis den vejede 900kg?? 800kg osv??
Øhh har en ZX ikke fiber bagklap fra fabrikken af?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
-
martin306xsi
- Mester Medlem
- Indlæg: 633
- Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
- Geografisk sted: Roskilde
- Shelby 500
- Senior Medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
- Geografisk sted: kbh
kulfiber..???? det er pisse giftigt at rode med - ernormt dyrt ..og med en støvsuger??? Funky lunge/blodbaner man ville få af det + det skal i ovn, presses og meget andet for at få styrke...ellers er det så slattent som...hehe - glasfiber er vejen, og bruges i døre, klapper, skærme, og alt andet der er boltet på org bilen - even vinduer... - til race skal der jo ikke være dobbelt lag til beslag oa., visker og vindue....derfor kan det laves rimeligt let..
-
- det larmer bare a-ht.....
//L
//L