Fakta om at lette bilen for vægt?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

Fakta om at lette bilen for vægt?

#1 Indlæg af nmb1022 »

Jeg går lidt og overvejer at bygge min bil om til en næsten ren racer. Vil bygge kofangere magen til dem jeg har lavet men i letvægts version. Prøve at ombygge frontklappen, bagklappen og skærmene osv i glasfiber

Men hvad er egentlig fakta??

Hvis nu vi siger at bilen vejer 1000kg og går 0-100på 10sek rent. Hvor hurtig vil den blive hvis den vejede 900kg?? 800kg osv??
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Jeg har set disse tal
45 kg mindre = 1/10 sek forbedring at ET på 1/4 milen.

Men glasfiber kan være lige så tungt som stål, hvis det skal have samme stabilitet.

Jeg ville helt klart anbefale kulfiber, meget dyrere, men hvis man vil kaste sig ud i såddan et monster projekt. Kan man ligesågodt lave det ordentligt første gang.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
AV

#3 Indlæg af AV »

Newtons anden lov gælder også for biler, så:

10% mindre vægt => 10% højere acceleration

Hvilket under forudsætning af konstant acceleration vil betyde at
0-100 tiden mindskes med 10%.

Forudsætningen om konstant acceleration er næppe opfyldt. Men
det vil kunne mærkes.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

når vi taler om motorsvage biler, vil der være en næsten ret kurve, mellem lavere vægt og hurtigere optræk. men når det er mere extreme biler, kan man sagtens komme ud for at extra vægt i form af ballast, på det rigtige sted. vil forbedre tiden mere end en letning! MVH. søren
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#5 Indlæg af nmb1022 »

Morten VJ> Det synes jeg sku ikke lyder af meget. Dvs at jeg skal smide 450kg for at vinde en sek?? Men 1 sek er jo egentlig MANGE meter på 1/4milen :idea:

Kulfiber har jeg aldrig rodet med, men det kunne være at man skulle kaste sig ud i det. Har hørt at støvsuger/vacum metoden skulle kunne bruges for os hobbymennesker

LQS> Havde luret at den rette vægt placeret på de trækkene hjul vil kunne forbedre 0--> tiden, men da jeg ikke har problemer med hjulspind lige pt tror jeg at jeg kan hive en del ud. Dog ved man aldrig når 5kg svinghjulet kommer i :-)
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#6 Indlæg af Slavteren »

Ikke for at lægge mig ude med de tunge drenge (Morten), men laver mand det rigtigt, behøver glasfiber absolut ikke at veje det samme sam stål for at ha den samme styrke. I de fleste tilfælde kan det laves både stækere og lettere end stål. Det samme gælder kulfiber, gøres det forkert er der ikke noget at hente. (gælder vel egentlig for alt tuning)
Har ikke nogle tider på det, men jeg har hevet 70kg ud af min panda, og det kan bestemt mærkes.
(45hk)
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
pandaman
Nyt Medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 22 jun 2004, 18:37
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

#7 Indlæg af pandaman »

For at holde det i Pandaen, min den gamle fik jeg ned på 635 kg, med en tunet 903 maskine, var jeg et lille stykke under 10 sek, til de 100. men igen vægten der blev fjernet var bagi og Ikke på de trækkene hjul.
Der Noget Om Snakken
Der Skal Stå /F/I/A/T/ På Klappen

www.fiatpanda.dk

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17477
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

Re: Fakta om at lette bilen for vægt?

#8 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

NMB1022 skrev:Jeg går lidt og overvejer at bygge min bil om til en næsten ren racer. Vil bygge kofangere magen til dem jeg har lavet men i letvægts version. Prøve at ombygge frontklappen, bagklappen og skærmene osv i glasfiber

Men hvad er egentlig fakta??

Hvis nu vi siger at bilen vejer 1000kg og går 0-100på 10sek rent. Hvor hurtig vil den blive hvis den vejede 900kg?? 800kg osv??


Øhh har en ZX ikke fiber bagklap fra fabrikken af?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#9 Indlæg af martin306xsi »

Carsten> Jo, men den er ikke let af den grund!
Mvh Martin
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#10 Indlæg af Shelby 500 »

kulfiber..???? det er pisse giftigt at rode med - ernormt dyrt ..og med en støvsuger??? Funky lunge/blodbaner man ville få af det + det skal i ovn, presses og meget andet for at få styrke...ellers er det så slattent som...hehe - glasfiber er vejen, og bruges i døre, klapper, skærme, og alt andet der er boltet på org bilen - even vinduer... - til race skal der jo ikke være dobbelt lag til beslag oa., visker og vindue....derfor kan det laves rimeligt let..:-) - :D - det larmer bare a-ht.....

//L
Besvar