Anonymous skrev:
jeg kan godt se hvad du mener med, at hvis man kommer ud for en udskridning med bagenden... så er det godt at have gode dæk bag på... men med nedslidte dæk er det nu det sammen ved auqaplaning, ud af en lige vej, for ellers er der noget i vejen med ens bremser(om de sidder for eller bag)... jeg kan godt se at der er større sandsynlighed for en overstyring hvis du har gode dæk siddende bagpå, men da fleste biler er understyret, så ville jeg da hellere kunnne bremse og køre det langsommere, end slet ikke at kunne bremse... men det er bare min tolkning, hvis det "kun" er overstyring, der er et problem hvis man sætter dem på forhjulende...
Henrik
Niks det er ikke det samme ves aquaplaning, og jeg taler af erfaring.
Hvis man har slidte dæk bag og finder en vandpyt med for stor hastighed står forhjulende fast mens baghjulende planer. Hvilket i heldigste fald giver en usabil bil, og i uheldigste tilfælde en totalt ukontrolerbar bil.
Jeg vil gerne slå en ting fast at 99% af alm. belister vil kunne kører hurtigere, og sikrere med en understyrende bil, da den naturlige reaktion vil være at slippe gassen, og dermed få bedre greb på forhjulende. Dvs. at man kan styre sig ud af problemerne.
Hvis man kommer ud for samme situation med en overstyring, og reagere på samme måde, så sættes farten helt automatisk ned uden for vejbanen, men så er det for sent!
Det kræver en god potion træning, og kendskab til bilen hvis den pludselig slipper grebet med baghjulene.
Jeg personligt vil foretrække en let understyrende til neutralt styrende bil, hvor jeg selv kan bestemme overstyringen med speederen, og ikke er afhænig af den aktuelle dækmontering.
Men hvis du er i tvivl om hvad der er bedst så spørg en BMW ejer af en 3 serie fra først i firserne, om hvad der er fedest over eller understyring.
MVH
Morten
http://www.volvo200klub.dk/index.html