Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 20:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
nu har jeg et spøgsmål:

hvis du har et par slidte dæk, og et par nye...
hvos skal de nye så være....

jeg har altid lært at de nye skal sidde bagpå, men af egen erfaring, ville jeg sætte dem foran... eks på fordel og ulemper:

forhjulstrukket, og med lidt regn eller glat vej....

1. med nye bagdæk og slidte fordæk:

fordel: den skrider ikke ud med bagenden...
ulempe: dårlige bremse egenskaber og styreevne

2. med nye fordæk og slidte bagdæk:

fordel: bremser godt, styre godt
ulemper: den kan skride med bagenden.

det er sådan jeg har fået det forklaret... og nu mener jeg hvis en bil skrider med bagenden så er det fordi den er dårligt sporet.... kan være jeg tager fejl... men de fleste forhjulstrukket jeg har kørt, skrider med forhjulende først... så jeg har et problem med at se fordelen med at sætte gode dæk bagpå... jeg vil da hellere kunne styre og bremse min bil... og hvis den så endelige kan skride med bagenden, så bare køre det langsommere....??? eller er jeg helt galt på den???

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Altid de bedste dæk foran!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Der er to opfattelser om hvad der er bedst.
1 nye dæk skal på forhjulende da de både styre, og bremser mest.
2 Nye dæk skal på baghjulende da det faktisk er dem der giver bilen stabilitet.
Jeg hælder til nye dæk/ mindst slidte på bagakslen, af 3 gode grunde

1. Det er nemmere at komme ud af en understyring med skindet på næsen, end en overstyring, og her taler vi om en pludselig opstået situation, og ikke en fremprovokeret.

2:Fordækkene slides normalt mest specielt på forhjulstrækker, så det kan være en fordel at flytte de gamle bagdæk op foran, således at der maks er 3 års forskel på dækkene.

3. Aquaplaning Hellere på forhjulene (fortsætter lige ud) End på baghjulende.
Det er ikke en særlig fed fornemmelse at opleve at bagenden vil overhale forenden med høj hastighed.

For at undgå dette dilemma bytter jeg om på for og baghjul min 2 gange om året.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Man skal ALTID mont. de gode dæk bagpå.

Titel:
hvis man lader være med at køre i regn er det bedst med blanke dæk!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Anonymous skrev:
hvis man lader være med at køre i regn er det bedst med blanke dæk!

Ja lige indtil du møder Hr. Jensen med blåblink på taget og reklamer på siderne,.
Så finder man ud af at it min. af mønster er at foretrække.

Titel:
jeg kan godt se hvad du mener med, at hvis man kommer ud for en udskridning med bagenden... så er det godt at have gode dæk bag på... men med nedslidte dæk er det nu det sammen ved auqaplaning, ud af en lige vej, for ellers er der noget i vejen med ens bremser(om de sidder for eller bag)... jeg kan godt se at der er større sandsynlighed for en overstyring hvis du har gode dæk siddende bagpå, men da fleste biler er understyret, så ville jeg da hellere kunnne bremse og køre det langsommere, end slet ikke at kunne bremse... men det er bare min tolkning, hvis det "kun" er overstyring, der er et problem hvis man sætter dem på forhjulende...

Henrik

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Anonymous skrev:
jeg kan godt se hvad du mener med, at hvis man kommer ud for en udskridning med bagenden... så er det godt at have gode dæk bag på... men med nedslidte dæk er det nu det sammen ved auqaplaning, ud af en lige vej, for ellers er der noget i vejen med ens bremser(om de sidder for eller bag)... jeg kan godt se at der er større sandsynlighed for en overstyring hvis du har gode dæk siddende bagpå, men da fleste biler er understyret, så ville jeg da hellere kunnne bremse og køre det langsommere, end slet ikke at kunne bremse... men det er bare min tolkning, hvis det "kun" er overstyring, der er et problem hvis man sætter dem på forhjulende...

Henrik

Niks det er ikke det samme ves aquaplaning, og jeg taler af erfaring.
Hvis man har slidte dæk bag og finder en vandpyt med for stor hastighed står forhjulende fast mens baghjulende planer. Hvilket i heldigste fald giver en usabil bil, og i uheldigste tilfælde en totalt ukontrolerbar bil.

Jeg vil gerne slå en ting fast at 99% af alm. belister vil kunne kører hurtigere, og sikrere med en understyrende bil, da den naturlige reaktion vil være at slippe gassen, og dermed få bedre greb på forhjulende. Dvs. at man kan styre sig ud af problemerne.
Hvis man kommer ud for samme situation med en overstyring, og reagere på samme måde, så sættes farten helt automatisk ned uden for vejbanen, men så er det for sent!
Det kræver en god potion træning, og kendskab til bilen hvis den pludselig slipper grebet med baghjulene.

Jeg personligt vil foretrække en let understyrende til neutralt styrende bil, hvor jeg selv kan bestemme overstyringen med speederen, og ikke er afhænig af den aktuelle dækmontering.
Men hvis du er i tvivl om hvad der er bedst så spørg en BMW ejer af en 3 serie fra først i firserne, om hvad der er fedest over eller understyring.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Nu nævnes der at man helst vil have de bedste dæk bagpå, for at komme bedst igennem en aquaplaning eller anden uforudset begivenhed.

Men jeg har altid og vil altid sætte de bedste dæk foran, for så har man de bedste chancer for at bremse eller styre sig ud af begivenhederne.

Jeg vil meget nøde komme ud i en situation med dårlige fordæk hvor bilen hverken kan styre eller bremse.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jakob Hansen skrev:
Nu nævnes der at man helst vil have de bedste dæk bagpå, for at komme bedst igennem en aquaplaning eller anden uforudset begivenhed.

Men jeg har altid og vil altid sætte de bedste dæk foran, for så har man de bedste chancer for at bremse eller styre sig ud af begivenhederne.

Jeg vil meget nøde komme ud i en situation med dårlige fordæk hvor bilen hverken kan styre eller bremse.

På en normal bil er vægtfordelingen immem 70-60% for 30/40% bag. denne fordeling ændre sig når der accelreres eller bremses .
Hvis man nu bremser vil en stor del af vægten flyttes op foran, og hvis de gamle dæk sidder bagest vil de slippe først, og dermed vil bilen overbremse, og blive en snurretop.
Mht styring hvis at den under styre vil en naturlig reaktion være at slippe speederen, hvorved at forhjulende får mere greb, og baghjulende mindre. Og understyringen forsvinder. hastigheden mindskes og man får højest sved på panden.
En overstyring der er sværere at redde kan meget nemmere give buler, og en dårlig dag.

Men prøv selv på en stor øde parkeringsplads og se hvad i foretrækker. eller endu bedre kør et par manøvre prøver med forskellig dækopsætning.
Da der som sagt er 2 troes retninger den en er at en bil styre, og bemser med forhjulende.
Og den anden stabiliteten af bilen afhænger af baghjulendes greb.

Jeg hælder mest til den sidste efter at have haft baghjulstræk på mine privat biler, og har prøvekørt masser af forhjulstrækkere som en del af mit arbejde.

MVH

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time