0-100 skrev:
Hej
Tak HenrikGM!
Hvor lang levetid har en turbo, som er fungere efter alle forskrifter med
kuglelejer vesus glidelejer?.
Jeg er godt klar over at det kommer an på flere faktorer, men sådan
gennemsnitligt.
Hilsen D
Der må jeg være svar skyldig.
Det er dog min opfattelse at kuglelejeturboer holder akkurat ligeså godt som glidelejeturboer.
Hvis begge er passet efter forskrifterne, så holder de jo typiskt bilen ud. Jeg har selv en vogn der har gået 320.000km på samme lader(gammel oliekølet svend).
Du skal være opmærksom på hvilket maxtryk lejerne kan håndtere. Det aksiale tryk er dræbende for en turbo der ikke er designet til det.
Man skal yderligere være opmærksom på at en kuglelejeturbo kan æde al smøreolen fra motoren, så husk at få en restriktor i olietilførslen!
Er du fræk nok, så kan en lille ventil monteres på tilførslen. Du åbner ventilen halvt, og kigger på olietrykket i blokken. Derefter justerer du indtil du finder det punkt hvor olietrykket i motoren begynder at falde, og lukker så lidt igen. Så får turboen al den olie din pumpe kan levere, og motoren har nominelt olietryk stadigt. Du kan selvf. have så voldsom en pumpe moneteret at det er _for_ meget, men det er vist sjældent.
Snak med H.Daugbjerg, de har enten restriktorerne på lager, eller kan fikse dem så de passer din motor.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!