Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jun 2025, 18:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 maj 2004, 19:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2004, 21:06
Indlæg: 7
Geografisk sted: Vestjylland
Nogle der har erfaring med at svejse sådan en??


Har hørt om nogle som forvarmer manifolden og så svejser den med alm. CO2??!!

Tror næppe det holder i længden, men kom endelig med andre forslag.


mvh.
Thomas


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Medmindre det er en der er meget dygtig til at svejse i støbejern, og har erfaring i netop denne manifold, Kan det højest være en nødløsning. Uanset svejse metode, og det gælder specielt på en turbomanifold.
Så enten byt til nyt, eller find en bedre brugt udenn revner, og få den undersøgt om den er skæv i flancher.

MOrten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Du kan sagtens svejse i støbejern.Hvis der er nogen der siger andet er det fordi de aldrig har prøvet.Der er støvegods der er svært at svejse i.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 maj 2004, 20:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
TBJ skrev:
Nogle der har erfaring med at svejse sådan en??


Har hørt om nogle som forvarmer manifolden og så svejser den med alm. CO2??!!

Tror næppe det holder i længden, men kom endelig med andre forslag.


mvh.
Thomas


Du kan få specielle støbejernselektroder beregnet til reperationssvejsning af støbejern.

Få tjekket hvor langt revnen er løbet, feks med kapillarvædske, og slib _hele_ revnen væk, og byg det derefter op med støbejernselektroden.

En proff. reperation bliver sandsynligvist så dyr at det ikke kan svare sig, og nogen garanti kan ikke gives.

Jeg har tidligere svejst tyndvægget støbegods med sådanne elektroder, og det kan godt lade sig gøre. Varm emnet op til 2-300 grader, og når det er en manifold, så skal du nok i 300grader, evt lidt mere. Svejs så manifolden med så lidt strøm som det nu kan lade sig gøre at få en god svejsning ved, og byg langsomt revnen op til hel tilstand. Slib grundigt rent mellem hvert lag hvis du ahr brug for flere lag.

Lun derefter manifolden langsomt op til en 5-600 grader og lad den køle af i noget isolering, så afkølingen foregår så langsomt som muligt.

Så kan du vist ikke gøre meget mere for den....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:27 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Du kan sagtens svejse i støbejern.Hvis der er nogen der siger andet er det fordi de aldrig har prøvet.Der er støvegods der er svært at svejse i.


hehe, hvad er forskellem mellem støbegods og støbejern?

Samme forskel som mellem en gren og en kvist?(ikke en pind!)

Det er ikke noget problem at svejse i det, men det er straks sjovere at få det til at holde 100kkm.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
LOL nå det er det ikke??.Gider ingen gang diskuterer det.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hvis man ikke kan svejse med co2 i støbejern er der mange med en toyota i DK der snart taber deres turbo. :D

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
LOL nå det er det ikke??.Gider ingen gang diskuterer det.

Og mens I to diskuterer eutektoni, så må vi andre jo bare læne os tilbage og spekulere på, HVORFOR sådan en mainifold revner.

Fx, havde vi jo også dette problem med Mondeo´erne i ´98, altså dem uden turbo...

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hehe transit der er ikke noget at diskuterer om.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Hvis man ikke kan svejse med co2 i støbejern er der mange med en toyota i DK der snart taber deres turbo. :D

Tak for advarslen :lol: :o
Så gælder de jo om at overhale såddan en riskoger så hurtigt som muligt , med mindre man er interesseret i en gratis turbo med tilhørende udstødning ind i gennem forruden :lol:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team