Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 jun 2025, 06:17

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 mar 2004, 21:31 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 dec 2003, 21:23
Indlæg: 71
Geografisk sted: Søborg (kbh)
Hejsa har lidt problemer med min 1985 Renault 5 GT Turbo, og kunne godt bruge lidt gode råd...:

1) Min R5 Turbo (85) har sådan noget popsmart elektronisk tænding, der selvfølgelig giver vrøvl. Af og til (ca hver 10. gang jeg kører i den) begynder den pludseligt kun at tænde sporadisk, så bilen hugger kraftigt i det, og det kan ikke skræmmes væk ved at give gas eller hæve/sænke omdrejningstallet, og så pludseligt efter et par minutter går det væk igen...
Når jeg sætter stroboskop-lampe på tændkablerne, kan jeg se at den så kun tænder nogle gange (meget svingende). Jeg har skiftet tændkablerne, så det må være noget inden dem... (mistænker selv 1.tændspolen, 2.vinkel-positions-måleren, 3. kondensatoren og 4. computeren, men da det er svinedyrt til Renault, ville jeg helst slippe for systematisk-udskiftnings-fremgangsmåden)...

2) Nogen der har erfaringer med at bruge tændrør til andre modeller til turbomotorer (kan de skade motoren, eller er worst-case-senario at rørerne smelter og nix weiter...? (originale rør til R5 Turbo koster ca 3 gange så meget som andre rør...))

På forhånd tak
mvh Casper Frimodt :D

_________________
Baghjulstræk styrer...

forhjulstræk kører bare ligeud.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2004, 22:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Worst case tændrør der har det forkerte varmetal = hul i stemplerne
Prøv med uoriginale dele de er temligt sikkert noget billigere end hos renault.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 mar 2004, 22:39 
Æv det lyder ikke godt. Men forkerte tændrør burde da ikke kunne give højere temperatur i forbrændingskammeret, det er jo ikke gnisten, der giver varmen, men benzinen, og den tænder jo på samme tisdpunkt uanset rør... :shock:
Jeg har i øvrigt forhørt mig på uoriginale, og de koster mellem 300 og 400 alle steder :?

Men tak for svaret, kan da være at jeg lige skal tænke over det før jeg knalder de "upassende" rør i :?

Mvh Casper


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 08 mar 2004, 22:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Jeg kan da huske fra knallert tiden at man kunne lave tændrøret helt rødglødende ved at bruge et forkert, så det må da betyde en del

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 mar 2004, 22:58 
Tjo men det er jo ikke tændrøret der giver varmen, den leverer jo kun gnisten, som vel næppe i sig selv bidrager med den store varmemængde, hvis et rør bliver rødglødende er det vel fordi røret er lavet af et materiale, der lettere optager varme og derfor bliver varmere eller sådan noget, eller hva...?

mvh Casper


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 10 mar 2004, 05:42 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 68
Geografisk sted: Regstrup
tændrørets varmetal er hvor godt det afleder varmen fra cylinderen og videre ud i topstykket.. groft set

_________________
/Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 mar 2004, 20:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Citat:
Af og til (ca hver 10. gang jeg kører i den) begynder den pludseligt kun at tænde sporadisk, så bilen hugger kraftigt i det, og det kan ikke skræmmes væk ved at give gas eller hæve/sænke omdrejningstallet, og så pludseligt efter et par minutter går det væk igen....

Det der har ikke noget med tændingssystemet at gøre.
Det er blandingsforholdet, som er for magert i mellemtemperaturområdet.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 mar 2004, 21:34 
Ok - vidste ikke det med at tændrørets varmetal var dets evne til at lede varme, men er det så fordi stemplet varmes op når det er nær røret at der kan brændes huller i det :shock:

Hej Transitfar, tror du det kan gøre det? For jeg mener er blandingsforholdet forskelligt ved forskellige motortemperaturer (det er jo en karburator-model - ikke noget med popsmart indsprøjtning med temperaturmåler og "jeg skal komme efter dig" af elektronisk issenkarm...)? Og hvorfor skulle det få den til at hakke, burde det ikke bare få den til at gå lidt sløvere...?

Mvh Casper


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 10 mar 2004, 22:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Synes du ikke også, at den går sløvere, når der er udsættere???
Når blandingen er for mager (eller alt for fed...), kan den ikke antændes, og så har man udsættere.
Jeg kender slet ikke din bil/karburator, men jeg kan LEVENDE forestille mig, at karburatorens mekaniske omstilling fra koldfed (choker-indstilling) til varmrigtig blandingsforhold er blevet slidt godt og grundigt, og derfor "falder ved siden af" med jævne mellemrum....

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 mar 2004, 20:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Tændrør med et forkert varmetal, kan give 2 følgende resultater
1 ved for kolde rør bilen har meget svært at trække ved dellast(Bykørsel), og kan være meget svær at starte. dette er pga. de ikke opnår den temperatur hvorved de rener sig selv
2 ved for varme rør kan man værer heldig kun at brænde sideelektroden væk, men i uheldigste fald bliver tændrøret så varmt at det stadig er så varmt at det kan antænde blandingen i kompressionstakten.
DVS. at motoren bliver om dannet til en DIESEL, hvilket får tændingsbanken til at ligne en meget svag fætter, mht. ødelæggelse af motoren.

Det er ikke nødvendigt at købe et orginalt rør det kan ligeså godt værer et uoriginalt, DET SKAL BARE PASSE TIL MOTOREN.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team