Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 01:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Er der nogen som har forstand på infarød sendere/modtagere???
Det jeg tænker på er om man kan skifte modtageren på en auto radio ud med en hvilken som helst anden modtager fra andet udstyr???
Jeg kan forestille mig der sidder noget elektronik som gør at den kan afvise visse signaler så man ik kan bruge f.eks. en fjernbtjening fra et fjernsyn til at skifte med osv.
Men sidder dette "filter" i selve modtageren eller er det længere inde i radioen??
Eller er modtageren kun lavet til at ku modtage signalet fra den fjernbetjning der hører til???

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hejsa.

Det er nok muligt at "ombygge" din Autoradio, så den kan tage IR signaler fra
en anden fjernbtjening men det skal nok laves at én som ved hvad han/hun gør.

En IR Sender/Modtager virker næsten på samme måde som en Radio, når radioen
er sat til at lytte på 102.9 så lytter den kun der.

Håber at det hjælper dig lidt.

Mvh
Michael.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]

Senior Medlem

Det jeg tænkte var om jeg kan flytte/bruge en anden modtager end den der sidder på radioen???

Medlem

Hej

Det vil være en meget stor opgave at bygge radioen om, da en del af modtageren som regl sidder på "hovedprintet" i radioen + der er også noget software der fortæller radioen, hvad den skal gøre, når den modtager et bestemt signal..skifte kanal..skrue op/ned..osv, den skal også laves om, så den passer med den nye fjernbetjening.

Køb istedet for en programerbar fjernbetjening.

Hilsen Carsten

Senior Medlem

Det er ik fordi jeg vil have ny fjernbetjening, men fordi radioen skal gemmes væk. De fleste radioer der skal man pege med fjernbetjeningen på radioen for at den virker, det er lidt umuligt når den skal gemems væk. Derfor er det jeg vil flytte/bruge en anden modtager. Jeg ved ik om det bare er 2 ledninger der går fra modtageren og til selve radioen, så ville jeg bare afmontere modtager flytte den ud og så trække et par ledninger ind til radioen. Så det er kun selve "glasset" jeg mener. Men det lyder som om jeg blir nød til at tage den fra radioen og flytte ud.

Som regel sidder der bare en 2 benet ir dioder der modtager signalet den er som regel identisk med en fra alt muligt andet udstyr. Har engang set men kunne købe et "forlænger" kit der virker på den møde at du har en modtager diode som du så kan sætte hvor du vil signalet fra den køre så ind i noget elektronik og så køre der 2 ledninger ud til en sende diode som du så montere foran din radios modtager.

/Kristian T

Medlem

Hej igen

Ok

Hvis fotocellen som modtager IR signaler sidder på et lille print for sig selv, kan du bare forlænge ledningerne dertil.

Hvis fotocellen sidder loddet fast i en større print kan du formentlig lodde den fri og sætte ledning mellem den og printet
(der kan blive problemer med støj på ledningen)

Hvis du er lidt finger snild og kan bruge en loddekoble kan du næsten ikke ødelægge noget, så det er bare at prøve.

Husk, at hvis ikke fotocellen er i en mørkt tonet hus, så skal du have fat i et tonet glas til at sætte foran, da sollys(ultraviolet lys) ellers vil forstyr signalet.

Hilsen Carsten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time