Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 jun 2025, 12:06

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Min dyt har lige fået nyt gummi på alurullerne, 205/50-15, nu vinterdækkene sku i hi. Det ryster forbandet i rattet ved acceleration 80-100km/t samt ved jævn hast omkr 80. Så kommer mit spørgsmål. Er det sporingen det er galt med eller er det stabillisatorbøsne, der jo ikk er for holdbare på en Ford Sierra?? Der er ingenting når jeg bremser og heller ikke fra 0-80 og 100+km/t.

På forhånd tak!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
s@g skrev:
Min dyt har lige fået nyt gummi på alurullerne, 205/50-15, nu vinterdækkene sku i hi. Det ryster forbandet i rattet ved acceleration 80-100km/t samt ved jævn hast omkr 80. Så kommer mit spørgsmål. Er det sporingen det er galt med eller er det stabillisatorbøsne, der jo ikk er for holdbare på en Ford Sierra?? Der er ingenting når jeg bremser og heller ikke fra 0-80 og 100+km/t.

På forhånd tak!!

Skift af hjul burde ikk ændre noget somhelts, så enten kan de være de ikk er afbalanceret ordentlig, eller måske noget snavs på nav/skiverne der gør det, så start evt med at rense navene fulstændig for rust, hvis ikk der hjælper så få hjulene ombalanceret...

Dine bøsninger i undervognen kan vel godt være slidt, men alt skal jo bare tjekkes efter eller skiftes inden en evt sporing..

Mester Medlem

Geografisk sted: Fyn
s@g skrev:

På forhånd tak!!

Har lade mig fortælle at hvis den ryster fra 0-60 er det skæve dæk/fælg, og hvis den gør det fra 60 og op efter er det afvejningen.
Havde selv en Kadett engang de er neget følsomme med afvejningen, det eneste der hjalp var af afveje hjulene mens de satte på bilen det er lidt dyrere men virker godt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Der var en svag rysten, osse omkr 80, da den havde vinterhjulene på, det er derfor jeg ikke mistænker hjulene for at forårsage det.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
s@g skrev:
Der var en svag rysten, osse omkr 80, da den havde vinterhjulene på, det er derfor jeg ikke mistænker hjulene for at forårsage det.

Nu er det jo ret almindeligt, at netop vinterhjulene er ude af balance pga. sand/mudder, småsten, tabte vægtklodser osv.....
En rysten lige omkring 80 Km/t indikerer helt klart ubalance, så 4 x hjulafvejning er starten på at løse det problem.

Et skævt/defekt hjul synes jeg, man mærker bedst ved 25-35 Km/t, stille og roligt ned ad bakke.
Et skævt/defekt hjul vil også få bilen til ryste underligt ved andre hastigheder.
Hvad siger dem, som har leveret/afbalanceret dækkene??? En prøvetur kan de nok lokkes med på.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Vestsjælland
Kan også være dine "ringe" til dine alufælge der er mindre gode. Mine var total dårlige efter bare én sæson, men det viste sig så senere også at mine krængningsstabalisatore samt de andre bøsninger ved hjulene var færdige, så det kan måske være i mit tilfælde at det var grunden til mine "ringe" døde. Efter jeg skiftede "ringene" var der intet(skiftede i første omgang kun "ringe")

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Danny Salling skrev:
Kan også være dine "ringe" til dine alufælge der er mindre gode.

Som jeg skrev var der osse lidt med vinterhjulene på og der er ingen "ringe" på Ford RS fælge. Ikke hva jeg har observeret.

Men ellers tak for de mange svar. :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Har lige skiftet stabilisatorbøs idag. Det ene af de gamle sad omvendt, så bærearmen blev trykket ½cm bagud. Nu er der ingen rystelser mer. 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time