Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 21:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Hejsa. Min Volvo 240 er begyndt at rasle i gearkassen. Det startede med at motorophængene røg for 10 dage siden, og dem fik jeg først skiftet i går. Men da jeg fyrede til bilen i torsdags for 5 dage siden kunne jeg ikke få den i gear:-O :-O
Jeg fandt ud af at man kunne tæske gearstangen over i bakgearet og så kørte den fint, og ligeledes slå den i striben 1-2, 3-4 og så 5 gear. problemet begyndte i går aftes da jeg havde kigget på gearstang og forbindelse inde fra kabinen og så kørt en lille tur. Efter 50 meter begyndte en uhyggelig raslelyd fra gearkassen at komme, men kun når bilen trillede eller kørte. Hvis man holder stille med koblingspedalen i bund er der ingenting. Hjælp:-( :-( :-( :-(

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Det kan jo være mange ting. MEN det lyder som om at gearkassen er blevet forskudt lidt mod motorblokken og så er ydderste lege på højgearsakslen (det tættest mod koblinkshuset) gået i udu. Men ligemeget hvad det er så skal du nok ikke regne med at den repper sig selv. så du skal pille den af og hvis du har mod på det så prøv at skille den af. Ellers så er det bare DBA eller en hugger.

HYP

Er det bare mig der syntes det lyder mere som et udrykkerleje ???

PS. hvordan kan gearkassen forskyde sig mod blokken !!

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Hvis den ikke siger noget når du kobler ud kan det være bundgearsakslen/lejerne der er dårlige. Udrykkerlejet plejer bare at hvine når det er færdigt. Har du brugt vold for at skifte gear evt uden udkobling. Hvis koblingen var smadret ville den larme uanset om du kobler ud eller ej. Gearkassen kan ikke forskyde sig så længe den sidder i styrestifterne men prøv og se om boltene er løse.

Den kan forskyde sig hvis man kører som jeg gør. Så sidder der nogle stag der holder den på plads inden den bliver spændt til blokken. Det er somregl bare nogle tynde rør til at styre den på plads inden den bliver spændt og de bøjer bare.. jeg kan ikke huske hvordan den sidder fast på en volvo men som jeg sagde var det bare et gæt..

Ja, du kan have ret med de rør der bøjer somc ingenting. Jeg har prøvet at kigge på det, men den skal sgu skiftes. Den er begyndt at gå bedre, men det er vist kun pga. det er slidt forkert, så af med den gamle og på med den nye (gamle). Jeg kan få en til 1200 + moms ved Herning autoophug. Yeaahh.

Medlem

Hej !
Hvis det er de styrestifter (rørstifter) som styrer gearkasse og
koblingshus i, der er problemet så skift dem til hærdede cylindriske
stifter når i alligevel har skidtet adskilt.
De laves i hele mm med forskellige længder, en værktøjsmager bruger
dem og de kan købes hos proff. værktøjsfirmaer (Vi har dem der hvor jeg
arbejder, send mig en mail)
Hvis hullerne ikke passer, rives de op med en rival i standard tolerance H7
i den korrekte diameter. Det passer til stifterne som en let prespasning.
De flytter sig garanteret ikke.
Mvh Claus A

For ca. 5 timer siden kørte jeg ræs i holstebro, Og det gjorde at bagtøjet stod af. Jeg har fundet ud af at skiftegaflen til 3 gear var hoppet af hvilket var årsag til raslen. Men nu har jeg en flot volvo holdende som ikke kan køre :-( :-( OVERHOVEDET :-( :-( . Hvad kan jeg montere af gearkasse, kardan og bagtøj der kan holde?? Det er ikke noget ved at have 1 gearkasse og 1 bagtøj stående på budgetkontoen som et fast beløb hver måned, fordi det ikke holder.
mvh morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time