Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 21:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 mar 2004, 21:51 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 sep 2003, 13:16
Indlæg: 91
Geografisk sted: Horsens
Jeg har lavet mig en manifold til eftermontering af turbo. Manifolden er lavet i damprør og tigsvejst.
Er det nødvendig at udgløde manifolden inden man bruger den og tager turbo'en skade af evt. glødeskalder der kommer med igennem.
Mvh Thomas

_________________
VW-Power.....


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 mar 2004, 21:56 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
Indlæg: 148
Geografisk sted: Danmark
Tror ikke du skal satse på at turboen har det for godt hvis der kommer noget ind i skovlhjulene. Andet en luft alser..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 mar 2004, 22:11 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 sep 2003, 13:16
Indlæg: 91
Geografisk sted: Horsens
Og er der nogle der har erfaring med at udgløde manifolden?

_________________
VW-Power.....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 mar 2004, 10:54 
Har du ikke svejset den med baggas??Så er det nemlig perfekt glet ligesom på forside!!


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 13 mar 2004, 12:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
baggas forgas eller bundgas. der vil altid være glødeskaller i en sort rørbøjning! hvis ikke det er en turbo med keramisk turbinehjul er det nu tvilvsomt om de er store nok til at gøre nogen skade. men det er da ingen skade til at udgløde og sandblæse inden montering. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2004, 00:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
lqs er da altid go for en fin bemærkning... ha ha

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2004, 16:19 
Men hvordan vil i foreslå at man udgløder den, putte den ind i et halmfyr?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2004, 17:02 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Anonymous skrev:
Men hvordan vil i foreslå at man udgløder den, putte den ind i et halmfyr?


JA DA!

Du finder et godt stort halmfyr hos en lokal bondemand. Gerne et fyr der kan tage bigballer, og helst de store af dem. Så skaffer du ~500liter spildolie som du "fugter" halmballen med, tilsætter et par liter bensin, for lige at få det til at "tænde" rigtigt, og placerer manifolden lige midt på halmballen. Så åbner du _HELT_ for alle luftspjæld så vi kan få noget seriøst knald på det fyr, og kaster en tændstik i fyret. Herefter holder du god afstand til fyret et par timer, og vupti så har du en seriøst udglødet manifold.(hvis du kan finde den igen!)

:shock:

Nej, lidt seriøst, hvorfor er det du vil udgløde den? Skru den på og kør en tur, så skal du se, den skal nok selv trække sig det der skal til.

Hvis du absolut vil gøre noget for at udgløde den, så varm den til "rødvarm", med feks en voksen tagpapbrænder el. lign. og hold den varm et stykke tid, og lad den køle rimeligt langsomt af. Men du risikerer at den så ikke længere passer på dit topstykke.....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2004, 18:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
GTI-kongen skrev:
Er det nødvendig at udgløde manifolden inden man bruger den og tager turbo'en skade af evt. glødeskalder der kommer med igennem.
Mvh Thomas


Henrik GM skrev:
Nej, lidt seriøst, hvorfor er det du vil udgløde den? Skru den på og kør en tur


Henrik dog, svar da på mandens spørgsmål.....
Hvis jeg selv engang får taget mig sammen til at prøve selv at lave en manifold, vil jeg da også gerne undgå alle "hovsa"-erne, en turbo er jo trods alt ikke helt billig.
Nu har manden lavet sig en fin manifold. Det har sikkert kun taget et par timer. Hvad skal han så gøre nu??? Og er turboen monteret på manifolden under "udglødningskøreturen???

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2004, 19:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 278
Geografisk sted: midtjylland
Hej.......

Dengang jeg byggede min fik jeg den "slyngrenset" i sådan en maskine der renser jern ved hjælp af små stålkugler.....så var de værste gløde skaller ihvertfald væk......og resten vil jeg tro at forsvandt under de første køreture......


MVH Jens Hald

_________________
Http://www.boost-it.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team