Låsebolte er jo et vidt begreb, men fælles for alle er at de på den ene eller andet måde er fikseret, så de ikke rasler af.
Men når du snakker om opbygningen er der mange. De mest kendte er vel nok dem der har en lille nylonring indbygget. Når du spænder møtrikken, trækker du nylonringen med ned over, og den gør så at du ikke kan skrue møtrikken af med fingrene igen - du skal bruge værktøj.
Sådan en bruges mest hvis du skal bolte noget sammen, og du vil være helt sikker på at det ikke falder af lige med det samme. De er også et godt alternativ til spændeskiver, for ofte arbejde man på meget lidt plads. Så er der der ikke altid nok plads til en skive, en spændeskive og en møtrik. Med løsemøtrikken sparer du spændeskiven.
En anden type låsemøtrik er dem der er klemte, sådan at de har et ovalt hul. Disse bruges næsten udelukkende til udstødningssystemer, eller andre steder hvor der er varmt. For man kan jo forstille sig at hvis man bruge en låsemøtrik med nylonring, at den ville smelte, hvis den fx. sad på en udstødning. Efter én køretur ville nylonen være smeltet og så ville låseeffekten være forsvundet.
Derfor bruger man nogle møtrikker som er klemte. Disse rasler aldrig af, men tilgengæld kan se være svære at få på og næsten umulige at få af.
Den sidste type "låsemøtrik" jeg kender til, er at man simpelthen borer et lille hul (1-2mm) i den bolt man bruger. Hullet skal sider ude i enden. Når man så har skruet sin møtrik på, fører man noget stålværer igennem hullet og vikler det sammen, så det ikke kan falde ud igen. Denne metode bruges mest på racerbiler.
Hvor man køber dem: Det værksted jeg arbejder på, køber deres bolte og møtrikker via en repræsentant der gerne kommer fra Förch. Men ellers vil jeg mene at du kan købe dem hos et byggemarked, et reservedelsfirma eller hos dit lokale værksted.
Håber du kunne bruge noget af det til noget
