Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 jun 2025, 02:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Svejsapparat
Hejsa ... jeg står og leger med tanken om at købe et svejseapparat.
Jeg er 100% autodidakt, så lad os bare "antage" at jeg ikke ved en skid om emnet :D.

Jeg står og leger med tanken om at købe et svejseapparat for at få muligheden for at lave forskellige ting selv. f.eks. komplet udstødning i rustfri stål, flanger, karroseri skade mm.

Jeg har lidt erfaring med elektrosvejsning, men synes fandme det er alt alt alt for svært at få noget som helst ordentligt tæt.

Jeg har et billigt elektrosvejse apparat til 400 kr. og diverse elektroder som selvfølgelig er umulige at styre.

Mit spørgsmål er så:

Er det lettere at svejse med CO2 apparater med automatisk trådfremføring ?? altså så let at jeg f.eks. ville kunne gøre det uden problemer og få lortet tæt ??

Jeg har set lidt på apparaterne fra www.haraldnyborg.dk men ville lige høre om der er nogen der kan give mig noget vejledning først. (det skal være 220V)

Håber i kan give mig nogle gode svar

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Hvis du har tænkt dig at svejse rustfri udstødning skal du ikke bruge en MAG svejser men en TIG svejser

Titel:
Hvad er forskellen ? Er det ikke kun for at det ikke skal ruste ?

Nå anyway. Var mere interesseret i at høre om fordelene og mulighederne med et Co2 svejseapparat frem for elektrosvejsning

Titel:
jeg står og skal have en også har også kikker på dem i hn. så jeg er lige med på en lytter! :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Anonymous skrev:
Hvad er forskellen ? Er det ikke kun for at det ikke skal ruste ?

Nå anyway. Var mere interesseret i at høre om fordelene og mulighederne med et Co2 svejseapparat frem for elektrosvejsning

Der er temmelig stor forskel.
En TIG svejser laver en lysbue, ligesom gas/ilt, bare mere 'koncentreret'. Og du tilfører materiale vha. en stang som du har i hånden.

En MIG/MAG svejser har en trådrulle, som bare blarer materiale i.
Du får langt de pæneste svejsninger (nærmest usynlige) med en TIG'er. De er dog mere følsomme overfor urenheder mv.

Senest rettet af Carsten 205 GTI 1,9 T 04 feb 2004, 23:15, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Ups. Så ikke lige det med elektrode/MAG.

En MAG svejser er noget nemmere at styre i tyndplade, altså udstødningsrør, karosseri plade mv.

Men til ladeluftrør, rustfri udst. er TIG stadigvæk det optimale.

Titel:
Er blevet lidt forvirret nu ...

Jeg er jo så også meget grøn inden for emnet. :? Men vil jeg med en Co2 svejser som en af modellerne fra haraldnyborg kunne TIG svejse ? Og hvad vil det kræve ?

Afhænger det ik bare af den gas man bruger og for den sags skyld en anden type elektrode som man tilfører via en stang som du selv siger ?

Men det er vel noget man kan få til apparaterne eller er jeg helt gal på den ?

Titel:
Er blevet lidt forvirret nu ...

Jeg er jo så også meget grøn inden for emnet. :? Men vil jeg med en Co2 svejser som en af modellerne fra haraldnyborg kunne TIG svejse ? Og hvad vil det kræve ?

Afhænger det ik bare af den gas man bruger og for den sags skyld en anden type elektrode som man tilfører via en stang som du selv siger ?

Men det er vel noget man kan få til apparaterne eller er jeg helt gal på den ?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
Du kan ikke tigge med en co2'er. En co2 svejser har en rulle med tråd som bliver ført gennem slangen og op i handtaget, sådan at når du trykker på knapper fører den selv tråden frem og tænder ved kontakt med emnet. Fungerer faktidk som elektrode bare at den selv skubber tråden frem og bruger co2 til at holde ilten væk fra fra smeltebadet, hvor på elektroden der er denne belægning. der kommer heller ikke nogen slagger når man co2 svejser.
Med en tig svejser har du et håndtag hvor du, som nævnt, tænder en lysbue (flamme) præcis som med gas og ilt. Med denne lysbue smelter du dine to emner med lysbuen imens du tilfører materiale med den anden hånd efter behov.
Har du en rolig hånd og er lidt tålmodig, ville jeg synes at du skulle købe dig et TIG værk, fx. brugt da de er lidt dyre i forhold til co2.
Evt. tage et bette kursus med TIG hvis man har tid.

Håber det hjalp lidt.

Titel:
Det lyder jo alt sammen pissespændende. Skal lige høre en sidste ting så :D

For lige at få sluttet cirklen kan du så ik lige give en forklaring på forskellen på MIG / MAG ?

Jeg har læst noget med at man anvender forskellige type gas, og det faktisk skulle være det eneste, og så selve den kemiske proces.

Er MIG/MAG så noget andet end Co2 svejsning ?

MIG-svejsning (metal inert gas). Elektroden smelter og udgør altså samtidig tilsatsmateriale. Der bruges en beskyttelsesgas, som ikke reagerer kemisk med svejsesømmen (som regelargon eller helium).

MAG-svejsning (metal aktiv gas). Elektroden smelter og udgør altså samtidig tilsatsmateriale. Der bruges en beskyttelsesgas, som reagerer kemisk med svejsesømmen (som regel carbondioxid eller 2- eller 3- komponentblandgasser).

Dette er forvirrende eftersom man udfra dette måtte konkludere at Co2 svejsning er det sammen som MAG svejsning, men harald nyborgs produkter kalder de for MIG xxx

www.biltema.dk har de nogle MIG/MAG svejsaggregater, men hvad er forskellen på dem og de Co2 svejsere fra Telwin Haraldnyborg har ? Kan de mere eller hvad sker der ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time