Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 apr 2025, 03:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 jan 2004, 18:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
Hej,

Jeg har i dag lavet en Vectra 1.7D fra 1991 hvor tandremmen var sprunget i tomgang.
En Kompresionstest viste at ventillerne er kommet igennem angrebet uden men, men alle 4 vippearme(hedder de det i en Opel ?) på indsugningssiden var brækket.
Pillede knasten ud og monterede 4 nye + en brugt hydraulisk ventilløfter da toppen af den ene var ødelagt.

efter at ha samlet bilen har den nu en bankelyd, som jeg går ud fra kommer fra ventilløfteren eller er det knastjusteringen jeg har lavet rod i ????

ifølge spec. skal knasten stilles ved at måle løftet på indsugningsknasten på cylinder 1 hvilket jeg har gjordt med mikrometer ur (0,56mm)

Gode råd er MEGET velkomne da jeg bestemt ikke kan aflevere bilen som den "banker" nu.

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2004, 21:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Nu kender jeg ikke "din" motor, men på en Transit diesel tager vippearmsakslen ofte skade, når tandremmen springer.
Transit-diesel er en stødstangsmotor, hvor tandremmen trækker pumpen og knastakslen, som jo så altså ligger nede i blokken, derfor både tandrem og stødstænger.
Når så tandremmen springer, så bøjer alle 8 stødstænger, men ofte tager også vippearmsakslen skade, oftest ved at lejebukkene revner.
Og det er de revnede lejebukke, man ikke lige opdager i første omgang.
Det sidste tandrems-knæk, jeg reparerede på en Transit, kostede netto under 1000,- kr i reservedele..... :lol:, man skal jo ikke engang have topstykket af.
Håber, at du kan bruge det her til lidt "brainstorming"....

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2004, 21:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
Pricippet i en OHC motor er jo engang noget anderledes, men har selv haft fingrene i en Ford diesel engang, så jeg ved godt hvad du hentyder til.

Er bange for at jeg har stillet knasten forkert, da den ikke trækker ret godt, hvis en 1700ccm suge diesel i det hele taget kan trække.....

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2004, 21:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Umiddelbart tror jeg ikke på "en forkert knastindstillng".
Når du skriver "bankelyd" opfatter jeg det som mislyd fra éen enkelt cylinder, og så er der altså ikke tale om fejlindstilling.
Derimod, så betyder bankelyd fra éen enkelt cylinder, at man har overset et eller andet.
Hvordan med en komp.test nu efter reparationen????
Hvad med at få brormanden til at hjælpe med at løsne dyserørerne et af gangen, samtidig med at man LYTTER opmærksomt.
Man kan også løsne alle 4 indsprøjtningsrør, derefter "køre" på starteren og så stramme dyseforskruningerne en af gangen, mens man lytter opmærksomt....'
(dyserør=dyseforskruninger=indsprøjtningsrør=omløber=oplysning til ikke-diesel-folk)

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2004, 21:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Og den der Opel-diesel er altså en sløv banan, og du er da vist vant til noget lidt bedre.....
Og så er det MEGET svært at vurdere effekt/moment :? .

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2004, 02:01 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 36
Geografisk sted: Sjælland, Vordingborg
Hvis du ikke har fyldt olie i løfteren inden montering, kan det sagtens være det!
Hvor længe har motoren kørt? Der kan godt gå 20-25 min. før sådan et bæst får olietryk, og nogle får det aldrig! :?
Kikkede lige i TIS2000, din indstilling ser fin ud!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2004, 12:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
Synes godt det kan være lidt indviklet at måle løftehøjden.

Jeg nulstillede uret på den "flade side" af knasten og drejede knasten indtil uret viste 0,56mm i løft, men det kan vel godt svinge lidt efter hvor man placerer måleren ???

Det var en brugt løfter jeg puttede i og indtil jeg gav den lidt omdrejninger pruttede den fælt i indsugningen, men så kom den med på sidste cylinder efter lidt tid.

Må håbe at det hjælper at køre lidt i den så løfteren kommer "med"

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2004, 09:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
Jeg ved det ikke med sikkerhed, men på opels ohc benzinere, skal mand altid huske at presse løfterne sammen så de er tømt for olie inden mand monterer dem. Det er meget vigtigt, kender en der brækkede sin motor fordi han ikke vidste det...
Men hvis du ell har gjort det, er benzinerne MEGET længe om at holde op med at snakke.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team