Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 06:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Hvilke europæiske sensorer er det der passer til det program der er til megasquirt uden at man skal lave ændringer

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

jens skrev:
Hvilke europæiske sensorer er det der passer til det program der er til megasquirt uden at man skal lave ændringer

Std version fra "overthere" bruger GM sensorer, bla fra astrovan o lign. I US får du dem kastet i nakken for 8$, men herhjemme koster de spidsen af en lille jetjager(ok, en meget lille een!)

Det er ikke voldsomt svært at ændre det.

Har du V.2 print og v.2,986 eller højere firmware?

Jeg vil anbefale dig at lave nye termfaktor filer til de sensorer du bruger. De konkrete GM numre er så vidt jeg har kunnet finde ud af bestillingsvare i DK. Mål modstanden ved -10 grader 20 grader og 80 grader på både luft og vandtempføler, og kør disse værdier gennem easytherm og opdater din CPU. Derefter kopierer du disse nye thermfaktorfiler (3 styk) over i Megatune215 biblioteket(du skal erstatte dem der ligger der allerede).

Så åbner du Megatune cfg filen og ændrer tempskalaen fra farenheit til celcuis, og tilpasser visningen på laptoppens on-screen instrumentering til dit brug(max rpm, redline v. xxxx omdr osv.)
Du kan redigere i den fil med notepad.

Det er ikke voldsomt svært, og skulle du få splittet din CPUs software ved en fejl40 så kan jeg hjælpe dig der også.

Hvilkenb bil monterer du det på??

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
67 firebird Får indsprøjtningen fra en 76 cadillac 500 med 8 480 cc dysser og et dobbelt 2.25" spjældhus gratis efter nytår så der bliver en hel del der skal ændres bla andet at det er lav ohms dysser og der skal adapteres en moderne tps på skittet. Jeg bruger nok de volvo sensorer som de anbefaler på http://www.ms-nordic.tk/ da der ligger de informationer der skal bruges. Det bliver nok en del anderledes da det er min kammerat der vil bygge det som eksperiment til nogle af hans egne projekter og det skal han da være velkommen til at gøre hæ hæ.

Titel:
Moderator

jens skrev:
67 firebird Får indsprøjtningen fra en 76 cadillac 500 med 8 480 cc dysser og et dobbelt 2.25" spjældhus gratis efter nytår så der bliver en hel del der skal ændres bla andet at det er lav ohms dysser og der skal adapteres en moderne tps på skittet. Jeg bruger nok de volvo sensorer som de anbefaler på http://www.ms-nordic.tk/ da der ligger de informationer der skal bruges. Det bliver nok en del anderledes da det er min kammerat der vil bygge det som eksperiment til nogle af hans egne projekter og det skal han da være velkommen til at gøre hæ hæ.

Det er da jul hva!!!

Hvis dine termfaktorfiler ikke passer med den aktuelle sensor, så bliver det meget skægt at starte bilen når den er kold. Det kan blive så sjovt at man brækker en storetå ved det ;-)

Jeg vil anbefale dig at tjekke at dine sensorer nu også virkeligt passer med dine termfaktorfiler. Det fremgår svjks ikke direkte på ms.nordic hvor man har dem fra, og det ændrer ikke på at du skal ændre på coden alligevel. Og så kan du jo ligeså godt selv lave målingerne på sensorerne!

Bruger du std GM thermfaktorfiler og kører med Bosch sensorer vil jeg tro bilen totalt nægter at starte under 0-5 grader.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hej jens med hensyn til sensorer så gå ned til din lokale lidt større reservedels grossist, og bestil disse reservedels nr.

Tempføler vand

Bosch nr 0 280 130 026 / intermotor 55450

Tempføler luft

Bosch nr 0 280 130 039 / intermotor findes ikke

Brug databladene fra den svenske side da det er org. bosch datablade

Gasspjælds potentiometer

Bosch nr 0 280 122 004 / intermotor 19908 Det er en bosch sensor pakket ind i en anden æske

Samlet pris ca 800 kr alt efter hvilken rabat man får.

Brugte sensorer er noget skidt da der kan være fejl i dem, og det ønsker man jo ikke lige når motoren skal starte første gang med et nyt system.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Du kan evt maile mig hvis du ikke vil generere disse filer selv, da jeg har lavet dem på forhånd. Jeg kan ikke få lov at vedhøæfte dem herinde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time